REKLAMA

Państwo przekaże miliony dla producentów gier

Adam Hajdamowicz2017-10-04 16:46redaktor Bankier.pl
publikacja
2017-10-04 16:46

Narodowe Centrów Badań i Rozwoju po raz kolejny dofinansuje projekty z branży gier wideo. Branża ta ma stać się dzięki temu kołem zamachowym naszej gospodarki. Spośród niemal 100 mln zł przeznaczonych na ten cel część środków otrzymają także spółki giełdowe.

/ fot. Łukasz Dejnarowicz / FORUM

Jak zauważa NCBR, krajowy sektor gier wideo rozwija się bardzo dynamicznie. Rosnące obroty producentów i głośne w ostatnich latach sukcesy rodzimych produkcji sprawiły, że branża gamingowa stopniowo staje się wizytówką polskiej gospodarki. „Duży potencjał naszych firm i programistów daje nadzieję na globalny sukces, jednak silna konkurencja na rynkach światowych oznacza konieczność wsparcia ze strony państwa” – podano w komunikacie.

„Wspieramy rozwój tych dziedzin, które mają największy potencjał, aby zwiększyć poziom innowacyjności polskiej gospodarki. Sektor gier wideo jest tego najlepszym przykładem, a Polska w najbliższych latach ma szansę stać się jednym z głównych graczy na globalnym rynku. Chcemy wykorzystać potencjał dynamicznie rozwijających się firm i znakomitych programistów. Ich projekty już dziś pokazują, jak efektywna może być współpraca nauki i biznesu. To potencjalne koło zamachowe wielu obszarów innowacyjnej gospodarki” - mówi wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

Program sektorowy GameINN realizowany jest przez NCBR – agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie do 2023 roku.

„Nagrodzone projekty dają szansę na dalszy rozwój sektora gier wideo, ale również na znaczące postępy w innych branżach wykorzystujących wywodzące się z niego technologie. Różnorodność projektów daje szansę na ich szerokie zastosowanie – w celach społecznych, edukacyjnych, medycznych i terapeutycznych. Liczymy nie tylko na sukces tych przedsięwzięć i stojących za nimi zespołów badawczych, ale również na to, że będą inspiracją dla pozostałych firm z branży do stawiania na projekty badawczo-rozwojowe” - mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Pierwsze miejsce, a więc najwięcej punktów, uzyskał projekt spółki Perfect GyM Solutions, który zakłada „przeprowadzenie prac rozwojowych nad stworzeniem prototypu technologii do tworzenia i projekcji gier VR rozgrywanych na urządzeniach do ćwiczeń aerobowych oraz w salach do zajęć grupowych w klubach fitness i siłowniach”. Pozyskane w tym przypadku środki wyniosą aż 6 mln zł.

Duże kwoty dla giełdowych spółek

Na liście autorów dofinansowanych projektów nie brakuje również podmiotów obecnych na naszej giełdzie. Vivid Games na przykład otrzyma ponad 8 mln zł, które wyda na realizację dwóch projektów. Część pieniędzy zostanie przeznaczone na „opracowanie prototypu gry wykorzystującego model rzeczywistego współoddziaływania środowiska i pojazdów kołowych w czasie rzeczywistym na platformach mobilnych”, reszta natomiast będzie wykorzystana na „opracowanie innowacyjnego systemu informatycznego umożliwiającego adaptacyjne dostosowywanie poziomu trudności w czasie rzeczywistym, w wielu wymiarach przestrzeni cech gracza i dla różnych gatunków gier”.

Screen z gry Real Boxing (Vivid Games) / Materiały dla mediów

Jujubee, które także otrzyma pieniądze, przeznaczy je na „opracowanie framework’u do budowy systemów zachowań sztucznej inteligencji w wieloaktorowych grach czasu rzeczywistego typu ‘Grand Startegy’ - GS-AIM”. Na ten cel spółka uzsyka 1,3 mln zł.

Ponadto spośród spółek giełdowych ok. 4,5 mln zł dostanie także The Farm 51.

Warto tu także wspomnieć o dofinansowaniu dla co prawda nieobecnego na GPW, choć nie mniej znanego Techlandu. Producent m.in. takich gier jak „Dead Island” czy „Call of Juarez” otrzyma prawie 3 mln zł na „projekt platformy online z rozbudowanym systemem społecznościowym i e-commerce, oraz zaawansowanym modułem analityki e-marketingowej”.

Długa lista odrzuconych

Obecna, już druga edycja  konkursu, podobnie jak pierwsza, cieszyła się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców, którzy złożyli aż 90 wniosków na łączną kwotę dofinansowania przekraczającą 230 mln zł. W wyniku oceny formalnej i merytorycznej 93 mln zł zostaną przekazane przez NCBR na realizację 38 projektów. Odrzucone zostały wnioski m.in. Jujubee (część spółek ubiegała się o dofinansowanie kilku projektów), Cherrypick Games, T-Bulla czy Samsung Electronics.

W ramach programu sektorowego GameINN planowane jest przeprowadzenie jeszcze 2 konkursów. Ogłoszenie kolejnego przewidywane jest na drugi kwartał 2018 roku.

Źródło:
Adam Hajdamowicz
Adam Hajdamowicz
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu Rynki Bankier.pl. Głównym obszarem jego zainteresowań są rynki akcji, w szczególności skupia się na opisywaniu sytuacji spółek z Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Śledzi także wpisy na listę ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego. Absolwent finansów i rachunkowości na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, posiadacz licencji maklera papierów wartościowych nr 3313.

Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (6)

dodaj komentarz
orkus
po co dotować coś, co doskonale sobie radzi bez pomocy państwa?
Sektor gier nie jest też społeczeństwu niezbędny do życia aby go dotować z państwowych pieniędzy.
nostromo25
Ten "Real Boxing" to jakis szkolny projekt?
kolumb1234
i to jest równość wobec prawa i te same zasady a co jest innego w firmie produkującej np. Gry planszowe
jendreka
To są innowacje, i cały naród bedzie pogrywał prze konsolami, smartfonami i innymi, bedzie zajęty i nie bedzie miał ani ochoty, ani czasu zawracać dupy politykom.
silvio_gesell
A to jest akurat nieuzasadniona pomoc państwa wg. prawa UE, i jestem temu przeciwny. Gowin się strasznie pogubił po wecie Dudy.
bialy_kruk
No tak,to juz wiadomo dlaczego CD Projekt tak pompowali.I jak tutaj drobny inwestor ma zarobic na akcjach skoro teraz ci co siedza przy korycie w dniu podania takiego infa do wiadomosci sprzedaja akcje.
Pozdrawiam KNF.

Powiązane: Gry komputerowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki