Państwo przekaże miliony dla producentów gier

Narodowe Centrów Badań i Rozwoju po raz kolejny dofinansuje projekty z branży gier wideo. Branża ta ma stać się dzięki temu kołem zamachowym naszej gospodarki. Spośród niemal 100 mln zł przeznaczonych na ten cel część środków otrzymają także spółki giełdowe.

(fot. Łukasz Dejnarowicz / FORUM)

Jak zauważa NCBR, krajowy sektor gier wideo rozwija się bardzo dynamicznie. Rosnące obroty producentów i głośne w ostatnich latach sukcesy rodzimych produkcji sprawiły, że branża gamingowa stopniowo staje się wizytówką polskiej gospodarki. „Duży potencjał naszych firm i programistów daje nadzieję na globalny sukces, jednak silna konkurencja na rynkach światowych oznacza konieczność wsparcia ze strony państwa” – podano w komunikacie.

„Wspieramy rozwój tych dziedzin, które mają największy potencjał, aby zwiększyć poziom innowacyjności polskiej gospodarki. Sektor gier wideo jest tego najlepszym przykładem, a Polska w najbliższych latach ma szansę stać się jednym z głównych graczy na globalnym rynku. Chcemy wykorzystać potencjał dynamicznie rozwijających się firm i znakomitych programistów. Ich projekty już dziś pokazują, jak efektywna może być współpraca nauki i biznesu. To potencjalne koło zamachowe wielu obszarów innowacyjnej gospodarki” - mówi wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

Program sektorowy GameINN realizowany jest przez NCBR – agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie do 2023 roku.

„Nagrodzone projekty dają szansę na dalszy rozwój sektora gier wideo, ale również na znaczące postępy w innych branżach wykorzystujących wywodzące się z niego technologie. Różnorodność projektów daje szansę na ich szerokie zastosowanie – w celach społecznych, edukacyjnych, medycznych i terapeutycznych. Liczymy nie tylko na sukces tych przedsięwzięć i stojących za nimi zespołów badawczych, ale również na to, że będą inspiracją dla pozostałych firm z branży do stawiania na projekty badawczo-rozwojowe” - mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Pierwsze miejsce, a więc najwięcej punktów, uzyskał projekt spółki Perfect GyM Solutions, który zakłada „przeprowadzenie prac rozwojowych nad stworzeniem prototypu technologii do tworzenia i projekcji gier VR rozgrywanych na urządzeniach do ćwiczeń aerobowych oraz w salach do zajęć grupowych w klubach fitness i siłowniach”. Pozyskane w tym przypadku środki wyniosą aż 6 mln zł.

Duże kwoty dla giełdowych spółek

Na liście autorów dofinansowanych projektów nie brakuje również podmiotów obecnych na naszej giełdzie. Vivid Games na przykład otrzyma ponad 8 mln zł, które wyda na realizację dwóch projektów. Część pieniędzy zostanie przeznaczone na „opracowanie prototypu gry wykorzystującego model rzeczywistego współoddziaływania środowiska i pojazdów kołowych w czasie rzeczywistym na platformach mobilnych”, reszta natomiast będzie wykorzystana na „opracowanie innowacyjnego systemu informatycznego umożliwiającego adaptacyjne dostosowywanie poziomu trudności w czasie rzeczywistym, w wielu wymiarach przestrzeni cech gracza i dla różnych gatunków gier”.

Screen z gry Real Boxing (Vivid Games)
Screen z gry Real Boxing (Vivid Games) (Materiały dla mediów)

Jujubee, które także otrzyma pieniądze, przeznaczy je na „opracowanie framework’u do budowy systemów zachowań sztucznej inteligencji w wieloaktorowych grach czasu rzeczywistego typu ‘Grand Startegy’ - GS-AIM”. Na ten cel spółka uzsyka 1,3 mln zł.

Ponadto spośród spółek giełdowych ok. 4,5 mln zł dostanie także The Farm 51.

Warto tu także wspomnieć o dofinansowaniu dla co prawda nieobecnego na GPW, choć nie mniej znanego Techlandu. Producent m.in. takich gier jak „Dead Island” czy „Call of Juarez” otrzyma prawie 3 mln zł na „projekt platformy online z rozbudowanym systemem społecznościowym i e-commerce, oraz zaawansowanym modułem analityki e-marketingowej”.

Długa lista odrzuconych

Obecna, już druga edycja  konkursu, podobnie jak pierwsza, cieszyła się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców, którzy złożyli aż 90 wniosków na łączną kwotę dofinansowania przekraczającą 230 mln zł. W wyniku oceny formalnej i merytorycznej 93 mln zł zostaną przekazane przez NCBR na realizację 38 projektów. Odrzucone zostały wnioski m.in. Jujubee (część spółek ubiegała się o dofinansowanie kilku projektów), Cherrypick Games, T-Bulla czy Samsung Electronics.

W ramach programu sektorowego GameINN planowane jest przeprowadzenie jeszcze 2 konkursów. Ogłoszenie kolejnego przewidywane jest na drugi kwartał 2018 roku.

Adam Hajdamowicz

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 3 orkus

po co dotować coś, co doskonale sobie radzi bez pomocy państwa?
Sektor gier nie jest też społeczeństwu niezbędny do życia aby go dotować z państwowych pieniędzy.

! Odpowiedz
1 5 nostromo25

Ten "Real Boxing" to jakis szkolny projekt?

! Odpowiedz
2 8 kolumb1234

i to jest równość wobec prawa i te same zasady a co jest innego w firmie produkującej np. Gry planszowe

! Odpowiedz
4 11 jendreka

To są innowacje, i cały naród bedzie pogrywał prze konsolami, smartfonami i innymi, bedzie zajęty i nie bedzie miał ani ochoty, ani czasu zawracać dupy politykom.

! Odpowiedz
8 8 silvio_gesell

A to jest akurat nieuzasadniona pomoc państwa wg. prawa UE, i jestem temu przeciwny. Gowin się strasznie pogubił po wecie Dudy.

! Odpowiedz
10 29 bialy_kruk

No tak,to juz wiadomo dlaczego CD Projekt tak pompowali.I jak tutaj drobny inwestor ma zarobic na akcjach skoro teraz ci co siedza przy korycie w dniu podania takiego infa do wiadomosci sprzedaja akcje.
Pozdrawiam KNF.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
JUJUBEE 8,84% 4,68
2020-04-07 16:35:23
WIG 1,37% 44 110,86
2020-04-07 17:15:02
WIG20 1,42% 1 603,50
2020-04-07 17:15:00
WIG30 1,65% 1 846,39
2020-04-07 17:15:00
MWIG40 1,89% 3 056,18
2020-04-07 17:15:01
DAX 2,79% 10 356,70
2020-04-07 17:37:00
NASDAQ -0,33% 7 887,26
2020-04-07 22:03:00
SP500 -0,16% 2 659,41
2020-04-07 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.