PKP PLK: Pendolino na trasie Warszawa - Gdańsk testowało jazdę 200 km/h

Po raz pierwszy na kolejowej trasie Warszawa – Gdańsk pociągi testowe zwiększyły prędkość do 200 km/h - poinformowały w komunikacie PKP PLK.

(fot. Robert Neumann / FORUM)

PKP Intercity nie wyklucza, że od czerwca br. pociągi Pendolino pojadą na trasie Warszawa - Gdańsk z prędkością 200 km/h - poinformował w środę PAP prezes kolejowej spółki Marek Chraniuk. Zależy to od tego, czy będą gotowe urządzenia sterujące ruchem - dodał.

"Mam nadzieję, że może od czerwca tego roku, wraz z nowym rozkładem jazdy, Pendolino pojadą pomiędzy Warszawą a Gdańskiem z prędkością 200 km/h. Wszystko zależy od PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK), czy będą gotowe urządzenia sterujące ruchem kolejowym" powiedział Chraniuk.

Prezes PKP Intercity wskazał, że czas przejazdu na tej trasie skróciłby się wtedy o 15-20 minut, do 2 godzin i 5 minut.

Specjalny przejazd składu Pendolino w nocy z 11 na 12 stycznia 2020 r. możliwy był dzięki zamontowanemu przez PKP PLK systemowi ERTMS/ETCS poziomu 2.

Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe, oznacza to że podróż nad polskie morze na trasie Warszawa – Gdynia w połowie roku będzie mogła się skrócić. Zwiększy się także przepustowość linii.

"Specjalny przejazd pociągu Pendolino w nocy z soboty na niedzielę 12 stycznia na trasie Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny – Warszawa Wschodnia potwierdził, że jazda z prędkością 200 km/h jest możliwa, bezpieczna i komfortowa. Specjaliści z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Instytutu Kolejnictwa sprawdzali właściwe działanie urządzeń systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz pracę składu podczas rozwijania wyższych prędkości" - napisany w komunikacie.

PKP PLK informują, że podczas przejazdu sprawdzane były odziaływania pomiędzy torem a pojazdem, oddziaływania aerodynamiczne na elementy infrastruktury przytorowej. Badano ponadto wydajność systemu zasilania oraz współpracę pantografu z siecią trakcyjną. Testowane było też działanie systemów radiołączności pociągowej.

Zarządca krajowej infrastruktury informuje, że zebrane wyniki pozwolą uzyskać wymagane certyfikaty i dopuścić urządzenia do eksploatacji.

PKP PLK podaje, że wyższa prędkość nie jest jedynym efektem budowy systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Istotne jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Urządzenia w torach przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają wprost na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają tym samym wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu.

System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także "kontrola" pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.

Na trasie wybudowano 54 maszty radiowe, które umożliwią wysyłanie do pociągów sygnałów z ośmiu Lokalnych Centrów Sterowania, za pośrednictwem kolejowej sieci cyfrowej komunikacji radiowej GSM-R. Pracę systemu nadzoruje systemem dyspozytorski w Warszawie i Gdańsku.

Wartość projektu dotyczącego modernizacji linii kolejowej E65/C-E65 na odcinku Warszawa – Gdynia w zakresie m.in. instalacji systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz zasilania układu trakcyjnego to 928 mln zł.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ drag/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
9 3 grzegorzkubik

Pendolino to był drogi zakup Tuska, który psuł się co chwila i mknął 160 km/h choć miał jechać ponad 200. W cenie Pendolino można było kupić 2 składy z Newag lub PESY. Nowiutkie a nie używany szrot z Włoch.

! Odpowiedz
0 1 heldbaum

Klamiesz, ja zwykle.
PESA do dzis nie prdukuje odpowiednika, a to co produkuja, psuje sie na potege. Gdyby nie kroplowka panstwowa, pESA bylaby juz bankrutem.
Pendolino to nowki sztuki, zaden szrot.

Ktore Pendolini popsulo sie? Podaj linka.

! Odpowiedz
0 8 piter_gda

Zaraz, zaraz. Jakim cudem zmniejszy się czas przejazdu z Gdańska do Warszawy do 2h 5 min?
obecnie czas przejazdu to 2h 50 min, a ma się skrócić o 15-20 min.

! Odpowiedz
3 6 aerk

Na prądzie stałym nie pojedzie szybciej niż 220-240 km/h. Wszystkie tramwaje i pociągi w Polsce napędzane są prądem stałym tak jak pierwsze tramwaje w XIX w. Przez lata rozbudowywano ten system aż do teraz. Przerobienie infrastruktury na prąd zmienny to tak jak zmienić ruch prawostronny na lewostronny.

! Odpowiedz
1 9 antek10

przez minute

! Odpowiedz
0 10 prosefor

Ważniejsze jest to jak szybko będą jechaż Z Gdańska, miejmy nadzieję, że przynajmniej 300 km/h.

! Odpowiedz
16 19 ajwaj

""pociągi testowe zwiększyły prędkość"",
a nie ma danych eksploatacyjnych z zatrzymaniem, bo nie jezdzily z ludzmi Pindolino

Jak burza, testowo !!! 200 km/h. W Maroku maja 300 ale tam mniej drzew.
Japoncy, Chinczycy jezdza szybciej 400 bo tam pewnie na dopingu.

https://www.zeit.de/wirtschaft/2019- 09/hochgeschwindigkeitszug-china-fuxing-crrc-zugverkehr


Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 7 ajwaj

miedzy 2019- 09
spacja

! Odpowiedz
2 21 nick07

Kolej dużych prędkości jest bardzo droga ze względu na pobór prądu i infrastrukturę a ceny biletów do Gdańska byłyby podobne do lotniczych - czyli kilkaset złotych. Lepiej jechać 200 km/h za 150 pln niż 300-400 km/h za 500 pln

! Odpowiedz
3 16 obeznany

O prędkości 200 km/h na trasie do Gdańska słyszę od 2012 roku. Dobrze, że inne branże tak szybko się nie zmieniają, jak kolej... inaczej dalej tkwilibyśmy w średniowieczu.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne