REKLAMA

Operatorzy mogą być karani za spoofing, czyli nieblokowanie telefonicznych oszustów

2024-09-25 06:18, akt.2024-09-25 06:56
publikacja
2024-09-25 06:18
aktualizacja
2024-09-25 06:56

Próby internetowych i telefonicznych oszustw „na powódź” pokazały, że cyberprzestępców nie zatrzymają żadne przepisy. Ustawowe rozwiązania pomagają jednak z nimi walczyć - czytamy w środowym wydaniu "Dziennika Gazety Prawnej".

Operatorzy mogą być karani za spoofing, czyli nieblokowanie telefonicznych oszustów
Operatorzy mogą być karani za spoofing, czyli nieblokowanie telefonicznych oszustów
/ Sophos

Od dzisiaj Urząd Komunikacji Elektronicznej może już karać telekomy za brak blokowania oszukańczych połączeń telefonicznych. Chodzi o tzw. spoofing, tj. połączenia, w których oszuści podszywają się pod instytucje zaufania publicznego - informuje "DGP".

Gazeta wyjaśnia, że minął rok od wejścia w życie ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. "To ostatni etap wdrażania jej rozwiązań" - zaznaczono w tekście.

Celem ustawy jest zwalczanie najpopularniejszych metod, jakimi cyberprzestępcy wyłudzają od nas dane osobowe, hasła i pieniądze. Przepisy dotyczą – oprócz walki ze spoofingiem – smishingu, tj. fałszywych wiadomości tekstowych (SMS) i wiadomości e-mail.

"Ustawa nie wyeliminuje całkowicie spoofingu i smishingu, ale pozwala operatorom podejmować działania" – podkreślił Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange.

Według Tomasza Bukowskiego, eksperta ds. telekomunikacji z Kancelarii Prawnej Media cytowanego w tekście "DGP" pierwsze efekty zauważymy "pewnie" w połowie października.

Ustawa zobowiązuje przedsiębiorców telekomunikacyjnych do blokowania połączeń z numerów służących wyłącznie do odbierania, tj. takich, które nie powinny do nas dzwonić, jak infolinie banków czy firm ubezpieczeniowych. Wykaz tych numerów prowadzi UKE.

Na razie na liście numerów, z których nie można wykonywać połączeń, jest zaledwie 10 pozycji.

Zgłaszanie ich nie jest obowiązkowe, ale umożliwia objęcie ich ochroną przed bezprawnym posługiwaniem się nimi - przypomniano w tekście "DGP".

Od kilku miesięcy telekomy mają też obowiązek blokowania SMS-ów zgodnych zewzorcami z bazy CSIRT NASK.

"Od początku roku zablokowaliśmy, na podstawie wytworzonych wzorców, ok. 700 tys. SMS-ów od oszustów, zanim dotarły one do użytkowników. Na listę ostrzeżeń trafiły w tym czasie ponad 72 tys. stron podszywających się m.in. pod serwisy do płatności online, banki czy media społecznościowe – poinformowała "DGP" Małgorzata Plawgo, szefowa biura prasowego NASK. (PAP)

akar/ jpn/

Źródło:PAP
Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (2)

dodaj komentarz
braveman1
A kiedy wreszcie się wezmą za irytujące telefony od różnej maści naciągaczy, na: nowe ubezpieczenia, panele fotowoltaiczne, usługi zdrowotne, etc. etc. I za to skąd takie podmioty mają nasze numery telefonów. To już jest plaga.
kaczyslaw_
Akurat zdobyć numer telefonu to nie jest problem. Ludzie sami podają w ogłoszeniach na różnych platformach.

Powiązane: Rynek telefonów i smartfonów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki