REKLAMA
TYLKO U NAS

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Wojciech Boczoń2025-11-04 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2025-11-04 06:00

Szykuje się kolejny rebranding na Polskim rynku. Po Santander Banku Polska, który zmieni się w Erste, zmiana obejmie także działalność konsumencką Grupy Santander, czyli Santander Consumer Bank. Instytucja ta zmieni się w Openbank z dopiskiem „by Santander”.

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów
Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów
fot. Openbank / / Bankier.pl

Przypomnijmy, w maju Erste Group uzgodniła z Banco Santander przejęcie 49 proc. akcji Santander Banku Polska i 50 proc. Santander TFI. W przyszłym roku ma ruszyć rebranding. „Mniejszy Santander”, czyli Santander Consumer Bank, specjalizujący się w kredytach konsumenckich pozostał w hiszpańskich rękach. Jak się jednak okazuje Grupa Santander też robi porządki. Hiszpanie łączą swój cyfrowy bank Openbank z Santander Consumer Finance w jedną strukturę, która w Europie ma działać pod marką Openbank z dopiskiem „by Santander”. Start zmian nastąpi w Niemczech, a potem – stopniowo – w kolejnych krajach.

Co to oznacza dla klientów?

Zapytaliśmy biuro prasowe Santander Consumer Banku, co zmiany te będą oznaczać dla klientów.

„Rzeczywiście, Banco Santander ogłosił plany połączenia spółek Santander Consumer Finance S.A., która jest udziałowcem Santander Consumer Bank w Polsce, oraz Openbank S.A. — po uzyskaniu wymaganych zgód regulacyjnych. Nowa struktura ma stopniowo prowadzić działalność w obszarze finansowania konsumenckiego pod marką Openbank, z dopiskiem ‘by Santander’. Niemcy będą pierwszym rynkiem, na których dojdzie do zmiany. Na obecnym etapie nie ma jeszcze określonych planów, które dotyczą Santander Consumer Bank SA w Polsce. Dla naszych klientów nic się nie zmienia — proces ten nie ma wpływu na bieżącą działalność operacyjną banku, ani na realizowaną w Polsce strategię działania.”

Jakie produkty oferuje Openbank?

Santander Consumer Bank w Polsce specjalizuje się w kredycie ratalnym, gotówkowym i kartach, nie prowadzi jednak klasycznych rachunków bieżących. Openbank — w krajach, w których już działa — jest pełnoprawnym bankiem detalicznym online. W Hiszpanii oferuje bezpłatne konto osobiste z kartą i przelewami SEPA, a także szeroką ofertę oszczędności, inwestycji i kredytów mieszkaniowych, w tym hipoteki online oraz robo-doradztwo i handel akcjami oraz ETF-ami. Podobne rachunki bieżące i karty ma w Niemczech, Portugalii i Holandii. W Niemczech dostępny jest lokalny IBAN i oferta kredytowa, w Hiszpanii – konta, depozyty i hipoteki, a w Portugalii i Holandii – konta i oszczędności.

To rodzi naturalne pytanie, czy po ewentualnym rebrandingu „Santander Consumer Bank” na „Openbank by Santander” w Polsce mogłyby pojawić się rachunki osobiste. Strategicznie byłoby to spójne z zamiarem ujednolicenia platformy i poszerzenia oferty dla klientów konsumenckich w całej Europie. Decyzje zależą jednak od zgód nadzorczych i oceny lokalnego rynku. Polski oddział podkreśla na razie status quo.

Erste zastąpi markę Santander Bank Polska

Równolegle nad Wisłą dojrzewa druga zmiana szyldu. 5 maja 2025 r. Erste Group uzgodniła z Banco Santander przejęcie 49 proc. akcji Santander Banku Polska i 50 proc. Santander TFI. To transakcja o wartości ok. 7 mld euro, po której Hiszpanie utrzymają 13 proc. udziałów, a Austriacy obejmą kontrolę operacyjną. Rebranding Santander Banku Polska na markę Erste może nastąpić w 2026 r., po domknięciu zgód i prac integracyjnych. Jeśli te plany wejdą w życie, a Santander Consumer Bank w przyszłości przejdzie na „Openbank by Santander”, logo Santander może z czasem zniknąć z polskiego rynku detalicznego.

W krótkim terminie dla klientów Santander Consumer Banku nic się nie zmienia. Bank kontynuuje dotychczasową działalność, a ewentualne decyzje o rebrandingu i rozszerzeniu katalogu produktów — na przykład o konta osobiste — będą zależeć od harmonogramu integracji Openbanku z SCF oraz od oceny opłacalności wejścia w bankowość transakcyjną w Polsce. Na poziomie grupy kierunek jest wyraźny: jeden europejski filar finansowania konsumenckiego, cyfrowy front Openbanku i stopniowe ujednolicanie oferty.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Sektor bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki