REKLAMA

Ograniczenie prędkości na autostradach tematem rozmów koalicyjnych w Niemczech. SPD za bezpieczeństwem

2021-10-07 06:47
publikacja
2021-10-07 06:47
Ograniczenie prędkości na autostradach tematem rozmów koalicyjnych w Niemczech. SPD za bezpieczeństwem
Ograniczenie prędkości na autostradach tematem rozmów koalicyjnych w Niemczech. SPD za bezpieczeństwem
fot. Birgit Reitz-Hofmann / / Shutterstock

Sprawa ograniczenia prędkości na niemieckich autostradach coraz częściej pojawia się na łamach mediów – ostatnio głównie za sprawą polityków i trwających rozmów koalicyjnych. Jak pisze tygodnik "Focus", zwolennicy ograniczenia z SPD, Zieloni i lewica opierają się na argumencie bezpieczeństwa, a przeciwnicy, liberałowie i konserwatyści podkreślają konieczność obrony "indywidualnej wolności".

„O ile FDP i Zieloni starają się podkreślać podobieństwa swoich programów politycznych, to podczas negocjacji koalicyjnych wciąż istnieją kwestie, które ich mocno dzielą. Jednym z tych tematów jest +stary niemiecki spór+ o ograniczenie prędkości na autostradzie” – pisze „Focus”.

Za wprowadzeniem ograniczenia prędkości do 130 km/h na niemieckich autostradach opowiadają się partie lewicowe, Zieloni oraz SPD. Argumentują, że wolniejsza jazda zwiększa bezpieczeństwo na drodze i jednocześnie przeciwdziała zmianom klimatycznym, obniżając emisję szkodliwego dla środowiska CO2.

Natomiast politycy z partii liberalnych i konserwatywnych twierdzą, że wpływ ograniczenia prędkości na emisję CO2 byłby stosunkowo niewielki, a co najważniejsze – wraz „z ograniczeniem prędkości traci się cząstkę indywidualnej wolności”.

O tym, że ograniczenie prędkości byłoby dobre dla zdrowia, bezpieczeństwa i klimatu, przekonują profesorowie Stefan Bauernschuster i Christian Traxler, cytowani na łamach „Focusa”: „Szereg badań empirycznych wykazało, że zanieczyszczenie powietrza powodowane przez ruch samochodowy prowadzi do niemałych problemów zdrowotnych, zwłaszcza w przypadku dzieci”. Jak dodają eksperci, „blisko 15 mln ludzi w Niemczech mieszka w promieniu 2 km od odcinka autostrady bez ograniczeń prędkości. (…) Znaczna część populacji mogłaby bezpośrednio skorzystać na redukcji emisji”. W oparciu o dane Federalnej Agencji Środowiska eksperci doszli do wniosku, że ograniczenie prędkości do 130 km/h miałoby taki sam wpływ na klimat, jak ograniczenie o 13 proc. ruchu samochodowego w miastach.

„Jazda bez ograniczenia prędkości to wysoce wątpliwa wolność” – uważa redaktor biznesowy Markus Balser w komentarzu dla „Sueddeutsche Zeitung”. „Szybka jazda to większe zagrożenia bezpieczeństwa, toteż wolność jednostki powinna kończyć się tam, gdzie staje się zagrożeniem dla innych”. Jak wykazują statystyki ruchu drogowego, istnieje wyraźny związek między bezpieczeństwem na drodze a prędkością: „Tam gdzie kierowcy jeżdżą wolniej, zdarza się mniej poważnych wypadków.(…) Czas wyciągnąć z tego wnioski” – twierdzi Balser.

Przeciwnicy ograniczania prędkości przekonują, że to tylko pozorne działania, wykorzystywane przez „postępowych dyktatorów ekologicznych trendów”. Stephan Sohr, redaktor naczelny „Nuernberger Zeitung” podkreśla, że „liczba ofiar śmiertelnych wypadków spada wykładniczo od dziesięcioleci”, a klimatowi bardziej niż ograniczanie prędkości przysłużyłoby się postawienie na samochody elektryczne lub napędzanie paliwami syntetycznymi.

Także Jonas Hermann z „Neue Zuercher Zeitung” jest zdania, że „debata o ograniczeniu prędkości ma głównie charakter ideologiczny”, a proponowane ograniczenie 130 km/h na autostradzie jest „nieracjonalną ideologią” która „ignoruje postęp techniczny”. Jego zdaniem, nie da się w obecnych czasach „przedstawiać niemieckiej autostrady jako strefy śmierci”.

Marzena Szulc (PAP)

mszu/ jar/

Źródło:PAP
Tematy
Tanie konta dla zwolenników nowoczesnych rozwiązań – listopad 2021 r.

Tanie konta dla zwolenników nowoczesnych rozwiązań – listopad 2021 r.

Komentarze (4)

dodaj komentarz
jan-kowalski
Niemcy nieuchronnie się zmieniają. Pytanie tylko, czy na lepsze?
Odpowiedź poznamy za kilka/kilkanaście lat - czy skończy się powtórką z rozrywki i obecną Rep. Weimarską BIS zastąpi kolejna Rzesza.
Na razie wiele na to wskazuje.
abcx
Te wszystkie niby działania na rzecz ograniczenia emisji CO2 to tylko czysta hipokryzja i oszustwo. Prawdziwa droga do ochrony środowiska naturalnego jest tylko jedna, depopulować kilka miliardów ludzi i ziemia odetchnie, zmniejszy drastycznie się zużycie wszystkich surowców naturalnych i emisja CO2.
kerad_
Ale zakładasz, że Ty nie będziesz w grupie depopulowanych?
adam.1983
Ale za to w miastach wprowadzają bardzo proekologiczne 30km/h a u nas pierwszeństwo pieszego i to już na chodniku przed pasami generując bezsensowne hamowanie i spowalnianie całego ruchu.

Powiązane: Wybory parlamentarne w Niemczech

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki