REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Od przyszłego roku firmy zastosują elektroniczną pieczęć

Barbara Sielicka2010-09-22 11:00
publikacja
2010-09-22 11:00
E-administracja to bolączka polskich przedsiębiorców. Marzą oni o możliwości załatwienia wielu formalności drogą elektroniczną. Pozwoliłoby to im zaoszczędzić dużo czasy, pieniędzy, a przede wszystkim nerwów.

Z pomocą przedsiębiorcom przychodzi ministerstwo gospodarki, które chce aby jeszcze w tym roku została uchwalona ustawa o podpisie elektronicznym, która wprowadza nowe rodzaje e-podpisu. Wówczas nowe przepisy weszłyby w życie od 1 stycznia 2011 roku. Taką deklarację złożył wiceminister gospodarki Dariusz Bogdan

Przypomnijmy, że w kwietniu tego roku rząd przyjął projekt ustawy o podpisie elektronicznym. Obecnie musi on jeszcze zostać poddany notyfikacji Komisji Europejskiej. Do tej pory funkcjonowały dwa rodzaje podpisu elektronicznego: zwykły – nie wymagał uzyskania certyfikatu, służył do potwierdzania tożsamości, oraz bezpieczny – do użycia którego potrzebny jest certyfikat oraz  specjalne urządzenie do jego składania.

Nowe przepisy zmienią nazwę podpisu bezpiecznego na kwalifikowany, które będzie służył wyłącznie do podpisywania  oświadczeń wiedzy oraz woli. Wprowadzą także nowy rodzaj e-podpisu, tzw. podpis zaawansowany, który zostanie przyporządkowany wyłącznie podpisującemu, co umożliwi jego identyfikację.

Poza tym przedsiębiorcy będą mogli stosować także tzw. pieczęć elektroniczną, która ma służyć uwierzytelnianiu wiarygodności dokumentów. Może się ona okazać szczególnie pomocna przy wydawaniu elektronicznych zaświadczeń z rejestrów oraz przy wystawianiu e-faktur.

Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@firma.bankier.pl
Źródło:
Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (2)

dodaj komentarz
infinum
~CD to prawda. Nie znam ani jednego przedsiębiorcy, który korzystałby z obecnych podpisów elektronicznych.

W urzędach też niby można się nimi posługiwać, ale osobiście mam obawy czy urzędnicy są przygotowani do weryfikacji takich podpisów. Znając polską administrację, to pani w okienku nie wiedziałaby co z takim podpisem zrobić.
~CD to prawda. Nie znam ani jednego przedsiębiorcy, który korzystałby z obecnych podpisów elektronicznych.

W urzędach też niby można się nimi posługiwać, ale osobiście mam obawy czy urzędnicy są przygotowani do weryfikacji takich podpisów. Znając polską administrację, to pani w okienku nie wiedziałaby co z takim podpisem zrobić.

A wystarczyłaby ogólnopolska sieć p2p zawierająca bazę kluczy publicznych, po jednym podpisie prywatnym na obywatela/firmę i po sprawie.

Koszt w skali kraju, to jakieś groszowe sprawy, no ale o takim systemie to sobie można pomarzyć.

Tak długo jak urzędy nie będą pracować dla obywatela, tylko dla władzy państwowej, tak długo nie doczekamy się na tanie i efektywne rozwiązanie większości problemów administracyjnych. Niestety.
~CD
W praktyce nie funkcjonuje żaden podpis a oni wymyslili 3? Czy Ci ludzie są normalni? Mój komputer byłby w stanie prawdopodobnie w jedną noc wygenerować podpisy dla wszystkich obywateli Polski. Zwykły podpis, czyli klucz prywatny + klucz publiczny. Byłby nieporównywalnie bezpieczniejsza i lepszą matodą uwierzytelniania, niż np. informacja W praktyce nie funkcjonuje żaden podpis a oni wymyslili 3? Czy Ci ludzie są normalni? Mój komputer byłby w stanie prawdopodobnie w jedną noc wygenerować podpisy dla wszystkich obywateli Polski. Zwykły podpis, czyli klucz prywatny + klucz publiczny. Byłby nieporównywalnie bezpieczniejsza i lepszą matodą uwierzytelniania, niż np. informacja jaki był zysk w dokumencie PIT złożonym rok wcześniej.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki