REKLAMA

Od dziś osobne bramki dla viaAUTO

2014-07-15 06:55
publikacja
2014-07-15 06:55
Od dziś osobne bramki dla viaAUTO
Od dziś osobne bramki dla viaAUTO
fot. Katarzyna Waś-Smarczewska / / Bankier.pl

Od dziś na autostradach A2 i A4 wydzielone zostaną specjalne pasy dla samochodów osobowych korzystających z elektronicznego systemu poboru opłat. Dzięki temu przepustowość na bramkach ma być znacznie większa, co pozwoli ograniczyć tworzące się tam korki. Warunkiem jest jednak to, by więcej kierowców korzystało z viaAUTO.

Wydzielone pasy pojawią się przy punktach poboru opłat w okolicach Konina i Strykowa (autostrada A2) oraz Gliwic i Wrocławia (autostrada A4). Obok pasów przeznaczonych dla ciężarówek korzystających z systemu viaTOLL będą pasy dla aut osobowych. Kierowcy nie będą musieli się zatrzymywać, a jedynie zwolnić do 20 km/h. By skorzystać z systemu, muszą jednak kupić i doładować urządzenie viaAUTO.

Dzięki wprowadzeniu preferencyjnego sposobu elektronicznego poboru opłat dla aut osobowych na autostradach wzrośnie przepustowość punktów poboru ze 120 do 280 samochodów na godzinę na pasach wydzielonych dla użytkowników viaAUTO.

- Powinno to znacznie poprawić przepustowość i dać pewną ulgę tym, którzy na co dzień korzystają z autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, firmy zarządzającej systemem e-myta viaTOLL. - Na razie pilotażowy program dotyczyć będzie dwóch autostrad, mamy nadzieję, że spotka się on z zainteresowaniem kierowców, a w konsekwencji zwiększy liczbę użytkowników systemu - .

Kierowcy samochodów osobowych mogą korzystać z systemu elektronicznego poboru opłat od 2012 r. Urządzenia viaAUTO są jednak mało popularne zakupiło je jedynie nieco ponad 8 tys. kierowców. viaAUTO montowane jest na przedniej szybie pojazdu i w przeciwieństwie do urządzenia dla samochodów ciężarowych nie jest przypisane do konkretnego auta.

Cywiński liczy, że wydzielenie pasów dla kierowców korzystających z tego systemu zwiększy jego popularność. Obecnie elektronicznie za przejazd płaci niecałe 2 proc. kierowców samochodów osobowych. Wydzielenie pasów spowoduje równoczesne zmniejszenie liczby stanowisk konwencjonalnego, manualnego poboru opłat. Jeśli kierowcy przekonają się do nowego systemu, to korki przy płatnościach za przejazd powinny się i tak zmniejszyć, bo jak podkreśla Cywiński, kierowcy samochodów ciężarowych płacący elektronicznie już od dawna nie czekają na przejazd.

- Oczywiście lepiej byłoby, gdyby ten system mógł być zastosowany na wszystkich autostradach, w tym autostradach koncesyjnych. Z badań, jakie robiliśmy, wynikało jednak, że kierowcy byliby bardziej zainteresowani tym rozwiązaniem, gdyby mogli korzystać z tych uniwersalnych rozwiązań na terenie całego kraju - przyznaje Cywiński.

Zaznacza jednak, że zainteresowanie zakupem urządzeń w ciągu ostatnich dni wyraźnie się zwiększyło. Dzięki promocji, zachęcającej do korzystania z e-myta, urządzenie do 31 sierpnia można kupić za 100 zł, w czym zawiera się już doładowanie konta za 50 zł. W pierwszych dniach trwania akcji zostało zakupionych ponad 2 tys. urządzeń, a łączna liczba kierowców płacących elektronicznie za autostrady przekroczyła 10 tys. Wcześniej czujnik kosztował 135 zł.

Wydzielenie pasów dla samochodów zarejestrowanych w systemie viaAUTO to pierwszy krok w kierunku wprowadzenia całkowicie elektronicznego poboru opłat dla aut osobowych. Nad takim rozwiązaniem pracuje resort infrastruktury i rozwoju. Jak podkreśla Cywiński, kolejnym etapem będzie likwidacja szlabanów na bramkach dla samochodów z urządzeniami pokładowymi, co pozwoli na dalszy, ponad dwukrotny wzrost przepustowości do 600 samochodów na godzinę.

Przejście na system elektroniczny jest niezbędne, bo na placach manualnego poboru opłat często tworzą się korki. Przepustowość systemu wynosi obecnie w przypadku autostrady A4 ok. 40 tys. pojazdów na dobę. Jednak w momencie największego ruchu w ciągu dnia przejeżdża tamtędy nawet ponad 90 tys. samochodów.

Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (4)

dodaj komentarz
~ex-użytkownik
jeśli ktoś z was zastanawia się nad kupnem to polecam lekturę tego nagraniahttps://www.youtube.com/watch?v=xa4EAwznXd0
~Drzazga_M
A to odkrycie już wiedzą już po roku jakie jest natężenie ruchu w szczycie-, a co robili ci "projektanci" projektując system - wydano "kupę" szmalu na system , który jest na pierwszy rzut oka idiotyzmem i udręczeniem dla kierowców.Proponuję aby facet podjechał do kolejki w piątek po południu na bramkę A to odkrycie już wiedzą już po roku jakie jest natężenie ruchu w szczycie-, a co robili ci "projektanci" projektując system - wydano "kupę" szmalu na system , który jest na pierwszy rzut oka idiotyzmem i udręczeniem dla kierowców.Proponuję aby facet podjechał do kolejki w piątek po południu na bramkę w Gliwicach i sobie trochę ( 1 godz.) postał i posłuchał kierowców , tego co sądzą o "tfurcach " tego bałaganu. Ciekawe kogo za to rozliczą ??? Rozczuliły mnie wskazówki aby punkty poboru opłat omijać objazdami !!!! Po to budowane były autostrady , żeby teraz je omijać objazdami .Co za banda kretynów siedzi /urzęduje w tej GDACE..? Ale jak oni tam ciężko pracują nad ulepszenie tego czegoś , czego ulepszyć się po prostu nie da..... To błąd genetyczny..!!!! Pozdrowienia dla GDAKI i niech was szlag trafi!!!!!
~Fred
totalna porażka, cały tem system był jest i będzie niewydolny i to wszystko spowodowane założeniani systemu które są błędne u samych podstaw (i kompletnie nieekonomiczne - ogromne koszty budowy i utrzymania - przez to kierowcy płacą X razy więcej niż powinni) Nie powinno się tego niewydolnego, niewydajnego i drogiego systemu łatać totalna porażka, cały tem system był jest i będzie niewydolny i to wszystko spowodowane założeniani systemu które są błędne u samych podstaw (i kompletnie nieekonomiczne - ogromne koszty budowy i utrzymania - przez to kierowcy płacą X razy więcej niż powinni) Nie powinno się tego niewydolnego, niewydajnego i drogiego systemu łatać za wszelką cenę, wyburzyć bramki, kratownice viatoll na złom i wprowadzić winiety
markust71
Moim skromnym zdaniem bzdura od założeń po realizację. Wydzielenie kolejnego pasa na specjalne potrzeby z pasów już obecnych (bo przecież nikt żadnego dodatkowego nie dobuduje) spowoduje tylko tyle, że do "normalnej" obsługi przejeżdżających będzie ich mniej. Osobny pas dla ciężarówek ma swoje uzasadnienie, bo co innego Moim skromnym zdaniem bzdura od założeń po realizację. Wydzielenie kolejnego pasa na specjalne potrzeby z pasów już obecnych (bo przecież nikt żadnego dodatkowego nie dobuduje) spowoduje tylko tyle, że do "normalnej" obsługi przejeżdżających będzie ich mniej. Osobny pas dla ciężarówek ma swoje uzasadnienie, bo co innego zwolnić do 20 km/h, a potem się rozpędzić do 90 autem o wadze 40 ton, a co innego "osobówką". Bez względu na promocje i inne tego typu bzdurne wynalazki osób, które zainstalują sobie viaAuto, bo regularnie przemierzają wskazane odcinki, nie może być więcj niż kilka procent, bo absolutnie zdecydowana, ponad 90-procentowa większość to osoby, które tymi autostradami jeżdżą doraźnie, co najwyżej co jakiś czas. Efekt tego będzie taki, że bramka dla osobówek, skoro ma dać prawie trzykrotenie większą przepustowość dla tych, co sobie kupili "abonament", bedzie stała pusta, a na pozostałych cały dotychczasowy ruch bedzie musiał się wcisnąć w pozostałe bramki których będzie o 20% mniej (jeśli np. z pięciu czy sześciu dostepnych jedną się wydzieli). Rachunek jest prosty - korki we wskazanych miejscach wzrosną co najmniej o tę 1/5.Prosty rachunek na podstawie podanych danych: obecnie 2% przejeżdżających posiaga viaAuto, a przepustowość bramek oceniono dla nich na 120 aut na godzinę. Skoro parametr ten ma wzrosnąć do 280, to przy tej samej ogólnej liczbie aut przejeżdżających, odsetek przepuszczanych wydzieloną bramką wyniesie 280/120*2%, czyli ok. 5%. Genialne w porównaniu do ograniczenia przepustowości dla pozostałych 95% pojazdów o 20%...Bywam regularnie w piątkowe popołudnia we Wrocławiu od strony . Skoro już teraz przez kilka godzin w ten przedweekendowy dzień kolejka do bramek blokuje zjazd z A4 na wrocławskie Bielany, to teraz spokojnie będzie sięgać rozjazdu na AOW.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki