Toyota zaprezentowała nową, szóstą już generację SUV-a rav4 – jednego z najpopularniejszych modeli ostatnich lat w polskich salonach. Sprawdzamy, co zmieni się w wyglądzie i osiągach auta.


Toyota rav4 to w ostatnich latach stały bywalec dziesiątki najpopularniejszych modeli w polskich salonach, rokrocznie notujący ponad 10 tys. zarejestrowanych egzemplarzy. Najprawdopodobniej na początku przyszłego roku, do salonów wjedzie szósta generacja modelu. Już teraz wiadomo jednak, jak nowy SUV Toyoty będzie wyglądał.
Podobnie jak obecna wersja, również nowa generacja toyoty rav4 będzie wyłącznie hybrydą, zarówno klasyczną jaki i umożliwiającą ładowanie z gniazdka.
Nowa toyota rav4 - jakie osiągi?
W przypadku klasycznej hybrydy do wyboru będą dwa napędy. W wariancie z napędem na przednie koła auto będzie oferowało 183 KM mocy. W portfolio znajdzie się także napęd na cztery koła o mocy 191 KM. W porównaniu do poprzedniczki, zwiększona została moc przedniego silnika elektrycznego, co ma mieć swoje przełożenie na lepsze przyspieszenie.
W hybrydzie typu plug-in, zastosowany zostanie nowy, o 30-proc. większy akumulator o pojemności 22,7 kWh. W przypadku ładowania prądem stałym, będzie można uzupełnić go od 10 do 80 proc. w ok. 30 minut. Na naładowanie akumulatora prądem zmiennym potrzeba będzie ok. trzech godzin.


W aucie zastosowano udoskonalony system chłodzenia, który umożliwi m.in. ładowanie baterii także w niskich temperaturach bez utraty wydajności.
Jak informują przedstawiciele Toyoty, zasięg hybrydy plug-in w przypadku bezemisyjnego trybu elektrycznego będzie wynosił nawet 100 km w cyklu mieszanym, co pozwoli na poruszanie się po mieście bez konieczności korzystania z silnika spalinowego.
Auto dysponować będzie 304 KM mocy, co pozwoli na rozpędzenie się do „setki” w 5,8 sek.
W nowej toyocie rav4 zastosowany zostanie nowy system operacyjny Arene. Dzięki niemu w pojazdach zastosowane zostaną nowe systemy bezpieczeństwa:
- system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA), który chroni auto przed najechaniem na przeszkodę na ruchliwym skrzyżowaniu.
- system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), który obejmuje teraz również wskaźnik zbliżania się do pojazdu z tyłu, a który wyemituje ostrzeżenie dźwiękowe, jeśli z tyłu będzie zbliżał się pojazd z dużą prędkością
- nowy asystent zmiany pasa ruchu (LCA), który wspomoże kierowcę w bezpieczniejszym manewrowaniu podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu. Po włączeniu kierunkowskazu, system upewni się, że można zmienić pas bezpiecznie i w martwym punkcie nie znajduje się inny pojazd. System LCA zadziała, gdy włączony będzie inteligentny tempomat adaptacyjny oraz asystent utrzymania pasa ruchu (LTA),
- układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z rozszerzonym zakresem wykrywania zagrożenia kolizją czołową, a także poprawioną identyfikacją przeszkód, rowerów i motocykli. Ostrzeże on kierowcę przy pomocy komunikatów dźwiękowych i wizualnych oraz wspomoże także podczas hamowania. Jeśli uzna, że kierowca nie zdąży zareagować, zahamuje automatycznie, by uniknąć zderzenia lub ograniczyć jego skutki,
Nowy system wspomagania parkowania umożliwi z kolei zdalne parkowanie auta z zewnątrz przy pomocy smartfona.


Choć ceny nowej toyoty rav4 nie są jeszcze znane, można założyć, że w Polsce będzie to ponad 200 tys. zł. Najniższa cena katalogowa piątej generacji modelu, w przypadku klasycznej hybrydy to obecnie 189 900 zł. Jeszcze półtora roku temu, jesienią 2023 r. było to 164 400 zł. Hybryda plug-in, zgodnie z ceną katalogową, kosztuje z kolei 242 900 zł.
MKZ