Nie tylko Ciechan. Głośne bojkoty konsumenckie ostatnich lat

Moda na bojkoty konsumenckie trwa. Rośnie liczba i popularność akcji wymierzonych przeciwko markom, które naraziły się klientom zbyt wysokimi cenami, nieetycznymi praktykami czy – jak pokazuje ostatni przykład Ciechana – prywatnymi komentarzami ludzi biznesu. Czy manifesty konsumentów są skuteczne i co po nich zostaje?

O bojkotach konsumenckich usłyszeć można głównie w internecie, przede wszystkim w mediach społecznościowych. Schemat, w jakim rozwija się protest, zwykle wygląda podobnie. Ktoś publikuje w sieci informację o kontrowersyjnym postępowaniu jakiejś marki, inna osoba to podchwytuje i zbulwersowana tworzy fanpage, na którym nawołuje do bojkotu. W zależności od tego, jak chwytliwy jest temat - w krótkim czasie akcja może zostać poparta przez tysiące internautów.


(fot. zygotehasnobrain / Thinkstock)

Bojkoty mają różne podłoża - są wymierzone w konkretny produkt, firmę lub praktykę. Konsumenci protestują przeciwko zbyt wysokim cenom, nieetycznym metodom produkcji wyrobów, kontrowersyjnej reklamie. Często zdarza się, że akcja ma podłoże polityczne lub społeczne, a marka staje się ofiarą wydarzeń geopolitycznych, a nie biznesowych.

Do czego zmierza bojkot

Bojkot konsumencki ma na celu wywarcie wpływu na producenta i wywołanie konkretnych zmian. Jeśli firma się jednak opiera, to może przynajmniej uda się nadszarpnąć jej wizerunek i osłabić wyniki sprzedaży. Ale czy rzeczywiście tak się dzieje?

Jak pokazują liczne przykłady, które pamięta najnowsza historia, bojkoty nie mają zbyt dużej siły oddziaływania. Owszem, zbulwersowany konsument deklaruje w internecie, że nigdy więcej nie kupi produktu danej marki, ale następnego dnia, świadomie lub nieświadomie, prawdopodobnie i tak sięgnie po ten wyrób. Wyniki sprzedaży zatem nie zmaleją (a wręcz odwrotnie – patrz przykłady na dalszych stronach), a i wizerunek nie zawsze ucierpi na bojkocie – pamięć ludzka bywa krótka, większość za kilka tygodni zapomni, że w ogóle przeciwko czemuś protestowało. Czasem tylko zdarzy się, że marka pod naporem mediów wycofa kontrowersyjną reklamę czy zrezygnuje z naprawdę nieetycznych, szeroko krytykowanych metod badań i produkcji. Oto bojkoty, które w ostatnim czasie najbardziej poruszyły konsumentów i zawojowały internet. 

Spór przy piwie o „mamusię z fujarką”

Najbardziej aktualny bojkot konsumencki - obecnie w fazie rozkwitu. Właściciel Browaru Ciechan, Marek Jakubiak, postanowił stanąć w obronie tradycyjnych wartości i publicznie życzył Dariuszowi Michalczewskiemu „mamusi z fujarką zamiast piersi”. Bokserowi dostało się za udział w akcjach społecznych na rzecz środowisk homoseksualnych. W obronie sportowca, a przede wszystkim społeczności LGBT wystąpili internauci, nawołujący do bojkotu piwa marki Ciechan. W warszawskiej klubokawiarni Wrzenie Świata, w której sprzedawano browar, odbyło się publiczne wylewanie piwa.

Publiczne wylewanie piwa Ciechan (FORUM)

W odpowiedzi na Facebooku powstał także profil skupiający osoby bojkotujące napój Tiger – produkt, który swoim nazwiskiem firmuje Dariusz Michalczewski.

Czy bojkot Ciechana okaże się skuteczny? Pojawiają się głosy, że akcja przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego, popularność i przychody ze sprzedaży zamiast spaść, wzrosną, bo o browarze usłyszy cała Polska i niejeden piwosz się skusi. Z drugiej strony nie brak opinii, że wypowiedź Jakubiaka zaszkodzi marce browaru, które będzie odtąd kojarzona jako homofobiczna. Póki co, jest to kolejny powód do gorącej medialnej dyskusji na temat tolerancji w naszym kraju.

Tesco, Polsat, T-Mobile i inni – zobacz inne głośne bojkoty konsumenckie »

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 1 ~frane

a dlaczego nie wylewaja swieconej wody i nie bojkotuja kosciola, a za co tuz wszyscy napewno wiecie,

! Odpowiedz
2 24 ~NowhereMan

Żeby wylać musieli najpierw kupić. Więc producent na tym zyskał. Świetny protest.

! Odpowiedz
1 20 ~dr-Zaraza

proste pije piwo Ciechan. Bojkotuje, firmy, produkty i tych co bojkotują moje piwo. Ciekawe kto lepiej na tym wyjdzie.

! Odpowiedz
5 32 ~PolskaWalcząca

Nie lubię i nie pije piw ale ku pochwale normalności żłobnę sobie łyczka Ciechana

! Odpowiedz
2 20 ~PolskaWalcząca

Praktycznie reklama zamiast obrzydzenia piwska- Ot, lewacka "mondrość"Tak jak "mondrością" lewych postępowców jest "ślimak- ryba" itd. itd.

! Odpowiedz
3 27 ~neo

Tyko Ciechan do picia a homo niech wylewa...kogo to obchodzi!

! Odpowiedz
3 35 ~gzygzy

przy następnych zakupach poszukam ciechana. chętnie spróbuję. marka homofobiczna? mogę z tym żyć...

! Odpowiedz
5 26 ~Jacks

Od teraz tylko CIECHAN

! Odpowiedz
3 16 ~jarkoz

A ja na ten przykład piję Leszka bo postanowiłem spróbować go (po 15 latach picia żywczyka)w trakcie afery o zimnego lecha na przeciwko Wawelu - zasmakowało, już 4 rok leszek teraz pora ciechana spróbować

! Odpowiedz
1 11 ~oops

+2 ciechany: lager i natural, +1 homebrewed ;]

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne