Prezes UOKiK wydał decyzje wobec operatorów telekomunikacyjnych: Netia, Orange i P4. Mają oni zwrócić opłaty pobrane za automatyczną aktywację dodatkowo płatnych usług, bez wyraźnej zgody konsumentów - podał UOKiK w komunikacie prasowym.


"Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować - już po ustaleniu warunków" – powiedział, cytowany w komunikacie, Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
"Wyraźna zgoda konsumenta na dodatkowo płatne usługi to stwierdzenie +tak+ lub +nie+ w stosunku do propozycji operatora. Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych. Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru, a zatem udzielenie odpowiedzi +nie+ powinno skutkować brakiem aktywacji danej usługi" - napisano w komunikacie.
Jak podał UOKiK, Netia, Orange i P4 zmienią swoje praktyki i zrekompensują konsumentom poniesione straty (decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie). Decyzje dotyczą obecnych i byłych abonentów. (PAP Biznes)
pel/ ana/























































