REKLAMA
GPW

RANKINGOto 100 najcenniejszych marek w 2023 roku. Ich wartość wynosi 6,9 000 000 000 000 000 000 dolarów; czołówkę zdominowały Big Techy

2023-06-17 06:00
publikacja
2023-06-17 06:00

Firma Kantar opublikowała ranking 100 najcenniejszych marek na świecie w 2023 roku. Według rankingu BrandZ łączna wartość pierwszej setki wynosi 6,9 trylionów dolarów. W czołówce zestawienia - co nie jest zaskoczeniem - brylują spółki technologiczne.

Oto 100 najcenniejszych marek w 2023 roku. Ich wartość wynosi 6,9 000 000 000 000 000 000 dolarów; czołówkę zdominowały Big Techy
Oto 100 najcenniejszych marek w 2023 roku. Ich wartość wynosi 6,9 000 000 000 000 000 000 dolarów; czołówkę zdominowały Big Techy
fot. HabilePhotography / / Shutterstock

Jak wynika z rankingu Kantar BrandZ przedstawiającego wyniki najcenniejszych marek świata, w 2023 najcenniejszą marką jest Apple z wyceną na poziomie ponad 880 mld dolarów (wobec powyżej 947 mld w 2022 r.). Drugie miejsce zajął Google z wartością na poziomie powyżej 577 mld dolarów (względem ponad 819 mld w 2022 r.), a trzecie Microsoft, którego wycena wyniosła ponad 501 mld dolarów (wobec powyżej 611 mld w 2022 r.).

W ostatnich latach w czołówce zestawienia Kantar BrandZ nie dochodzi do wielkich zaskoczeń. Znajdowały się w niej praktycznie te same spółki, które wymieniały się miejscami. W 2022 roku liderem rankingu był Apple, jeszcze rok wcześniej (2021) laur zwycięstwa przypadł Amazonowi (spółka z jabłkiem w logo znalazła się wtedy na 2. miejscu).

kantar.com

Ile warte są najcenniejsze marki świata?

Łączna wartość 100 najcenniejszych marek na świecie w 2023 roku wynosi wynosi 6,9 000 000 000 000 000 000 (trylionów!) dolarów. Kwota może robić jeszcze większe wrażenie, kiedy zaznaczy się, że wartość indeksu spadła o 20 proc. w stosunku do 2022 roku.

Jak stwierdzono w raporcie Kantar BrandZ, mimo to pierwsze sto marek utrzymało długoterminową tendencje rosnącą, a wzrost w porównaniu do poziomu sprzed pandemii COVID-19 (2019 r.) wyniósł 47 proc.

16 marek z pierwszej setki zwiększyło swoją wartość, z czego najwyższy wzrost wartości względem 2022 r. osiągnęły marka Airtel (+ 24 proc., miejsce 76.) i Pepsi (+17 proc., miejsce 91.). Po raz pierwszy w Top 100 znalazły się dwie marki chińskie – Shein na 70. miejscu oraz Nongfu Spring na 81. miejscu.

kantar.com

Zgodnie z badaniem największą odporność na wahania rynkowe wykazały następujące kategorie: dobra luksusowe, fast food oraz napoje i żywność.

"Marki z segmentu żywności i napojów wykazały się największą odpornością, jeśli chodzi o całą kategorię, odnotowując spadek o zaledwie 3 proc. rok do roku" – przekazano. Jak zaznaczono, drugą kategorią pod względem osiągniętych wyników były fast foody, gdzie podstawą odporności na trudności w tej branży była większa ekspozycja i lepsze doświadczenia konsumenckie. Według raportu, "dobre ogólne wyniki całej kategorii podkreślają, że luksusowe marki bardzo dobrze funkcjonują, wykorzystując swoje atuty, aby zwiększyć popyt i siłę swoich cen pomimo wyzwań rynkowych".

Najbardziej rewolucyjne marki w 2023 roku

Najbardziej rewolucyjną marką w 2023 roku została Tesla (zajmująca 25. miejsce). Firma Elona Muska jest nadal "uważana za markę, która autentycznie zmienia rynek, zajmując pierwsze miejsce w motoryzacji z wyceną na poziomie 67,7 mld USD w 2023 r.". Drugie miejsce wśród najbardziej rewolucyjnych marek zajął TikTok, zajmując jednocześnie 41. miejsce w rankingu Top 100.

Niewykorzystaną szansą dla marek – wskazano – pozostaje zrównoważony rozwój. "Tylko 2 proc. najcenniejszych globalnych marek jest postrzeganych jako liderzy w tym obszarze" – oceniono.

Ranking Kantar BrandZ

Badanie Kantar BrandZ jest globalnym miernikiem wartości marki. Coroczne globalne i lokalne rankingi wyceny marek opracowywane przez Kantar łączą analizę danych finansowych z badaniami wartości marek. Badanie BrandZ polega na wywiadach z 4,2 mln konsumentów na temat 20 000 marek na 54 rynkach.

Aby trafić do rankingu, marki muszą spełniać następujące kryteria: marka musi być własnością spółki notowanej na giełdzie lub spółki prywatnej, której dane finansowe są dostępne publicznie; w przypadku marek należących do spółek pozagiełdowych o wycenie co najmniej 1 mld USD (tzw. unicorn brands) musi istnieć dostępna publicznie najnowsza wycena.

pap/bpl

Źródło:Bankier24
Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (22)

dodaj komentarz
marcin534
Niepotrzebnie to wszystko pisałem nie zauważyłem, że już to opisaliście (nie kliknąłem po prostu w ,,więcej komentarzy"
marcin534
P.S. tam nie zauważyłem bo tam z zer i dodanej nazwy wychodziło by że chodzi o milinony trylionów trylionów
marcin534
Chodzi oczywiście o 6,9 biliona dolarów nie o tyle trylionów
stefan_wilmont_i_ryszard_cyba
Widziałem Teslę, Toyotę, Mercedesa, ale naszej Izery w zestawieniu nie widziałem :(
hfjdj
Mercedes to szczyt kiczu i powinien się nazywać Tabletes. Tesla na prąd no to wiadomo że daleko nie zajedziesz. Toyota to nie wiem, może być i dobre.
jas2
"Łączna wartość 100 najcenniejszych marek na świecie w 2023 roku wynosi wynosi 6,9 000 000 000 000 000 000 (trylionów!) dolarów."

Autor ma nie tylko problem z trylionami, ale także z zerami.
jas2
A jeśli to naprawdę 6,9 tryliona dolarów, to po co te nieznaczące zera po przecinku??
jas2
Autorze! Prosimy o wyjaśnienie. 6,9 i do tego 18 zer?
Co to za liczba?
zoomek
No.
Nadal trzeba tłumaczyć że drukują/klikają waluty bez opamiętania? Te wyceny są możliwe tylko dlatego że jest waluta fiat bez pokrycia w niczym poza przemocą.
Syf.
zoomek
Widzę że się srają w kometarzach że trylion/bilion - nie ważne - w ..uj! Za dużo!

Powiązane: Apple

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki