Naciągnięci na wirtualne randki

Europejskie Centrum Konsumenckie w 2017 r. otrzymało 209 skarg na portale randkowe, czyli pond 100 proc. więcej niż w 2016 r. Podstawowym problem konsumentów jest automatyczne przedłużanie konta oraz opłaty z tym związane.

Jak wynika z danych statystycznych przedstawionych przez Europejskie Centrum Konsumenckie, w 2017 r. wzrosła liczba skarg na portale randkowe – z 101 w 2016 r. do 209 skarg w 2017 r. Głównym problemem wskazywanym przez konsumentów jest automatyczne przedłużenie konta. Okazuje się, że większość portali wymaga przesłania pisemnej rezygnacji z posiadanego konta, w przeciwnym wypadku jest ono samoczynnie odnawiane. W konsekwencji z karty nieświadomego konsumenta pobrana zostaje opłata członkowska. Należy pamiętać, że co do zasady przepisy prawa nie wykluczają możliwości stosowania automatycznego przedłużenie konta. Jednak konsument powinien zostać poinformowany o tym fakcie przed zawarciem umowy, tj. przy podawaniu numeru karty kredytowej, w potwierdzeniu założenia konta czy regulaminie.

Naciągnięci w wirtualne randki
Naciągnięci w wirtualne randki

Innym problemem wskazywanym praz e-randkowiczów jest sposób wypowiedzenia umowy. Okazuje się, że serwisy randkowe często wymagają odręcznego podpisu posiadacza konta w celu zakończenia jej obowiązywania.  

Konsumenci skarżą się również na problem związany z odstąpieniem od umowy. Jeżeli umowa zawierana jest poza lokalem przedsiębiorcy, konsument ma prawo odstąpić od niej w ciągu 14 dni. Jednak wyjątkiem jest sytuacja, w której klient skorzystał już z zakupionej usługi, czyli w przypadku portali randkowych, jeśli zostaną sprawdzone profile innych użytkowników bądź wysłane do nich wiadomości, ustawowe prawo odstąpienia od umowy nie obowiązuje.

Przy zakładaniu konta na portalach randkowych warto również dokładanie zapoznać się z warunkami oferty. Często bowiem reklama może wprowadzać w błąd. Jak wskazuje Europejskie Centrum Konsumenckie, zdarza się, że portale te korzystają z chwytów marketingowych, które mówią o darmowych czy bezpłatnych dostępach, a w rzeczywistości jest to dalekie od prawdy.

Kolejnym poważnym problemem jest sposób pobierania płatności za usługi z portali randkowych. Serwisy najczęściej przedłużają umowę na 3 i 6 miesięcy. W sytuacji, kiedy zostanie wykupiona subskrypcja na miesiąc, zwykle umowa jest odnawiana na 3 miesiące, natomiast zawierając umowę na 3 miesiące, konto może zostać automatycznie odnowione nawet na 6 miesięcy. Wówczas konsument musi uregulować kwotę znacznie wyższą, niż przewidywał. Natomiast jeżeli płatność została wykonana przelewem bankowym bądź na karcie nie ma wystarczającej kwoty, klient otrzymuje e-mailowe powiadomienie o konieczności uregulowania zaległości. Ważne jest, aby pamiętać, że brak wpłaty może oznaczać przekazanie zadłużenia firmie windykacyjnej. Jak wskazuje ECK Polska, wezwania do zapłaty opiewają przeważnie na kwoty od 350 zł do nawet 600 zł.

Europejskie Centrum Konsumenckie informuje, że w razie wszelkich problemów służy bezpłatną pomocą i poradami. Dodatkowo od 13 lutego br. o godz. 17.30-18.00 odbywać się będą e-dyżury, na których poruszane zostaną kwestie m.in. pułapek subskrypcji w e-randkowaniu.

Katarzyna Rostkowska 

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl