REKLAMA

Możemy zyskać na kłopotach MAN-a

2020-10-20 06:53
publikacja
2020-10-20 06:53
MAN

Restrukturyzacja niemieckich i austriackich zakładów koncernu MAN to szansa na więcej zleceń dla fabryk w Niepołomicach i Starachowicach - pisze we wtorek "Puls Biznesu". Gazeta zaznacza, że Polska ma jednak silnego rywala - Turcję.

MAN Truck & Bus, należąca do koncernu VW firma produkująca ciężarówki i autobusy, która w Polsce ma zakłady w Niepołomicach i Starachowicach, mocno odczuła skutki koronawirusa; w pierwszym półroczu miała 387 mln euro straty. We wrześniu zarząd zapowiedział restrukturyzację, w ramach której zredukuje nawet 9,5 tys. miejsc pracy w Niemczech, Austrii i na całym świecie.

"W związku z tym zakłada się częściowe przeniesienie procesów projektowania i produkcji do innych lokalizacji" - poinformowała spółka w komunikacie. Niewykluczone jest zamknięcie zakładów w Steyr w Austrii oraz Plauen i Wittlich w Niemczech.

Według "Pulsu Biznesu" niewykluczone, że mniej pracy na Zachodzie oznacza inwestycje na Wschodzie. W Niepołomicach, gdzie firma produkuje ciężarówki, wciąż ma 100 ha niezagospodarowanej działki.

"Na razie nic nie wiemy o jakichkolwiek planach firmy, ale mamy nadzieję, że w Niepołomicach MAN nie powiedział ostatniego słowa" - mówi gazecie Krystyna Sadowska, dyrektor działu obsługi inwestora w Krakowskim Parku Technologicznym, w ramach którego MAN otrzymał na inwestycję zwolnienia podatkowe.

W Starachowicach pracownicy są przekonani, że przejmą zlecenia z Zachodu. "Prawdopodobnie część produkcji z zakładu Steyr trafi do Starachowic. Potężnie rozbudowane działy projektowe w Niemczech i Austrii się skurczą, ale nie sądzę, by ta działalność została przeniesiona do Polski" - mówi Jan Seweryn przewodniczący NSZZ Solidarność w MAN w Starachowicach. Gazeta zauważa, że na razie pracy w Starachowicach jest mniej.

Na więcej zamówień zęby ostrzą sobie także Turcy. Alper Kanca, prezes TAYSAD, tureckiego zrzeszenia poddostawców motoryzacyjnych, uważa, że Polska nie ma tak dużych szans na przejęcie produkcji, jak Turcja, zwłaszcza ciężarówek i autobusów, ponieważ Turcja jest jednym z najwydajniejszych i najbardziej konkurencyjnych centrów produkcyjnych w Europie. Produkują tu ciężarówki i autobusy - oraz eksportują na cały świat - Mercedes, MAN i Ford.

"Pamiętajmy, że VW niedawno wycofał się z potężnej inwestycji w fabrykę w Turcji, m.in. z powodów politycznych (...). Polska jest o wiele bardziej stabilnym krajem, a ostatnia decyzja może wręcz oznaczać rozbudowę fabryki we Wrześni (...)" - zauważa Paweł Gos, prezes Exact Systems, firmy zajmującej się kontrolą jakości w fabrykach motoryzacyjnych. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ dki/

Źródło:PAP
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (8)

dodaj komentarz
_xyz
Turcja to już nie Europa. To muslimy i terroryści, nie szanujący praw demokracji.
wnr
A wiece, że kiedyś w owych Starachowicach produkowano polskie ciężarówki Star? Tak, tak, kiedyś istniało coś takiego jak polski przemysł motoryzacyjny...
jes
A wiesz jakiej były jakości i jak się miały do konkurencji? Takie produkty wychodzą gdy o produkcie nie decyduje technologia i potrzeby rynku tylko odgórne socjalistyczne planowanie.
A teraz wracam do tych czasów. O produktach i planach będzie decydował Sasin z Morawieckim. Milion elektryków - czemu nie. Damy radę.
A wiesz jakiej były jakości i jak się miały do konkurencji? Takie produkty wychodzą gdy o produkcie nie decyduje technologia i potrzeby rynku tylko odgórne socjalistyczne planowanie.
A teraz wracam do tych czasów. O produktach i planach będzie decydował Sasin z Morawieckim. Milion elektryków - czemu nie. Damy radę. Pomożecie towarzysze - pomożemy (jak dostaniemy pińcset plus).
krokus12
Wiesz też ile przejeżdżał Star do remontu silnika ? około 200 tyś Man i inne około 1mln
wnr odpowiada jes
Acha, czyli dlatego, że zakład był skażony komunizmem to należy go sprzedać i teraz się cieszyć, że może gdzieś tam w Austrii noga się im powinęła i do nas coś trafi (i to nadwozia, a nie pojazdy), albo jeszcze lepiej, zaorać wszystko jak Jelcza i po problemie.
marxs
e tam z jakims tam MANem wg "fahofcuf' z PIS najwięcej to zyskamy na pandemii już nie moge doczekać sie tego ich PISiego dobrobytu
dlaczego_nie
Nie zapomnij jak ważne jest górnictwo węgla kamiennego. Dziwna cisza wokół pgg
meryt odpowiada dlaczego_nie
"W ciągu ostatniego tygodnia w kopalniach spółki wykryto 79 nowych przypadków (w tym 30 w miniony weekend)...Obecnie w PGG choruje 141 osób, wobec 88 przed tygodniem. Kwarantanną jest objętych 381 pracowników, wobec 209 tydzień wcześniej"

Powiązane: Praca

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki