Morawiecki: Polska może stać się liderem elektromobilności

Elektromobilność to pierwsza rewolucja przemysłowa, w której możemy uczestniczyć jako lider, a nie odbiorca technologii - podkreśla wicepremier Mateusz Morawiecki w rozmowie z portalem wPolityce. Według niego ma być ona drogą do odbudowy polskiego przemysłu motoryzacyjnego.

(fot. Marek Wiśniewski / Puls Biznesu)

"Gdy na początku mojej kadencji od razu w ramach strategii (na rzecz odpowiedzialnego rozwoju) zaczęliśmy prace nad elektromobilnością, było wiele krytycznych, czasem wręcz prześmiewczych głosów. Dziś, gdy elektromobilność jest na ustach całego świata i Niemcy podjęły strategiczną decyzję, by przestawić się na auta elektryczne, wydaje się oczywiste, że mieliśmy rację" - podkreśla wicepremier, minister rozwoju i finansów.

Dodaje, że elektromobilność traktuje "dwojako". "Po pierwsze jest ona przepustką dla polskich firm, by stały się poważnymi globalnymi graczami, zwłaszcza w zakresie autobusów. A po drugie, to pierwsza rewolucja przemysłowa, w której możemy uczestniczyć na pełnych prawach, jako lider, a nie odbiorca technologii. Solaris, Ursus czy wreszcie Autosan mają w państwie sprzymierzeńca, którego brakowało polskim firmom tak długo" - przekonuje minister rozwoju i finansów. Ocenia, że polskie miasta będą "sukcesywnie wymieniać swoją flotę autobusów i skorzystają na tym te właśnie polskie firmy".

Polityk zwraca uwagę, że - według szacunków - eksport przemysłu motoryzacyjnego może oscylować w tym roku wokół rekordowych 30 mld euro. "Będzie to historyczny wynik. Cieszy mnie to bardzo" - podkreśla Morawiecki.

Zauważa przy tym, że firmy z branży poddostawców motoryzacyjnych "to często rodzinne projekty, które są dalej relatywnie młode, ale też głodne sukcesu". "To one budują dobrobyt mniejszych miejscowości, w których są ulokowane. To raduje mnie równie mocno, jak inwestycje koreańskiego LG Chem w Biskupicach Podgórnych, Daimlera w Jaworze czy Toyoty w Wałbrzychu" - mówi wicepremier.

"To wszystko inwestycje technologii nowych generacji. To, co dla mnie szczególnie ważne, to fakt, że te inwestycje gigantów światowej motoryzacji wzmacniają rozwój bardzo różnych regionów, niektórych borykających się z dużymi problemami potransformacyjnymi. Zrównoważony rozwój kraju to mój priorytet. Z całą świadomością postawiliśmy na branżę motoryzacyjną jako nowy silnik rozwojowy Polski" - zaznacza Morawiecki.

Minister rozwoju i finansów ocenia, że Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju "przynosi efekty lepsze i szybsze, niż wielu nawet przychylnych strategii ekonomistów przewidywało półtora roku temu". "A byli oni nie tak liczni, warto dodać. Oczywiście musimy mieć poczucie właściwej perspektywy, bo to proces nastawiony na dekady" - dodaje.

Zwraca przy tym uwagę, że gdy na początku ubiegłego wieku Michał Drzymała "walczył z Niemcami o swój wóz, Siemens był już niemal 60-letnią firmą". "To dość symptomatyczne, że jego prawnuk Zbigniew Drzymała, jest właścicielem Inter Groclin Auto, firmy, która produkuje akcesoria i wyposażenie samochodowe. To droga, którą chcielibyśmy, aby poszło jak najwięcej małych i średnich polskich firm" - mówi wicepremier.

Wyraża też pogląd, że by Polska mogła stać się "europejskim zagłębiem motoryzacyjnym", potrzeba "harmonijnego grania na wielu fortepianach". "Droga do uczynienia z Polski jeszcze większego placu budowy fabryk motoryzacyjnych wiedzie przez sukcesywne przełamanie logiki Polski resortowej. Przez Konstytucję Biznesu, którą z mozołem przesuwamy przez kolejne szczeble drabiny legislacyjnej i kolejne pakiety deregulacyjne, które ułatwią procesy inwestycyjne polskich małych i średnich firm z branży" - podkreśla.

Jego zdaniem droga ta wiedzie również "przez mądrą politykę migracyjną dla pracowników zza naszej wschodniej granicy", ponieważ - jak przypomina - "wiele fabryk zmaga się z niedoborem pracowników". "Warto, abyśmy sobie uświadomili, że oni zasadniczo nie zabierają miejsc pracy - oni tworzą miejsca pracy" - przekonuje Morawiecki.

"Wynikiem takich działań będzie zatem lepsza przyszłość dla polskich rodzin, a to przecież jest najważniejsze. By zbudować podmiotowość trzeba umiejętnie zarządzać potężnymi procesami gospodarczo-ekonomicznymi. W II RP już raz udowodniliśmy z budową Gdynii i COPu, że potrafimy. Teraz - w zupełnie nowych realiach - staramy się szukać najlepszych ścieżek do rozwoju w dobie IV rewolucji przemysłowej. I czynimy to coraz bardziej skutecznie" - mówi wicepremier. (PAP)

Autor: Marta Rawicz

mkr/ mag/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 5 ciemny_lud

Pani nadministrze, światowym liderem ściemy i tak jest Elon Musk, pan możesz co najwyżej zostać liderem Międzymorza

! Odpowiedz
2 5 karbinadel

Tak jest, należy tylko wydać odpowiednią ustawę, i od razu zostaniemy liderem

! Odpowiedz
5 7 pluto85md

"Gdy na początku mojej kadencji od razu w ramach strategii (na rzecz odpowiedzialnego rozwoju) zaczęliśmy prace nad elektromobilnością, było wiele krytycznych, czasem wręcz prześmiewczych głosów. Dziś, gdy elektromobilność jest na ustach całego świata i Niemcy podjęły strategiczną decyzję, by przestawić się na auta elektryczne, wydaje się oczywiste, że mieliśmy rację"

Ale poplynal. Elektromobilnosc jest na ustach calego swiata od kilku lat, a ida za tym czyny, a nie tylko slowa. Czytalem strategie na rzecz odpowiedzialnego rozwoju i w 95% przypadkow nastapilo strategiczne dostosowanie strategi do warunkow istniejacych. Jak np. to ze w Kujawsko Pomorskim postawimy na budowe pociagow, gdy Pesa byla juz na ustach calej Europy po wygranych przetargach we Wloszech Niemczech i Rosji. Polska wg tej strategi miala tez postawic na gry by wykreowac lidera- zapisane 4 lata po swiatowym sukcesie Wiedzmina. Elektromobilnosc byla wpisana 2 lata po umowie z LG ws fabryki bateeii, przy budowie ktorej zaraz po prezentacji Morawiecki wbijal pierwsza lopate. Moze to trafia do szarego ludu. Ale ten sam szary lud ocenia takze w druga strone. Nadejdzie recesja- nikt o tych bajkach nie bedzie pamietal

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
6 13 borma

On sni. Polska liderem w elektromobilnosci. Powiedzialby na dowod tego o czym sni , jaki to samochod wyprodukowala Polska. Ja znam Syrenke i Warszawe z lat 50 , 60 i niecalych 70 tych. Bo za Gierka byl maly fiacik jako rodzinne auto i Fiat 125p. Na oba te auta bylo kilkuletnia kolejka , chyba , ze bylo sie funkcjonariuszem PZPRu. USA , Niemcy , Francja czy Anglia maja niemalze 100 letnia tradycje przemyslu samochodowego. Japonia i Korea Pld. Dzieki pracowitosci doszlusowaly do czolowki swiatowej i nawet ja przescigajac , a trwalo to okolo 50 lat. A Polska w ciagu dwu lat przeskoczylaby wszystkich? Czy on uwaza nas za wariatow. Ja sadze , ze sam jest wariatem.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 6 syn_lesniczego

Drzymała i Groclin....? Przecież to już odległa historia. odszedł nie mając pomysłu na firmę a zamiast na innowacje wydał miliony na klub piłkarski ...średni przykład sukcesu i logiki
https://www.forbes.pl/gielda/inter-groclin-z-nowym-prezesem-zbigniew-drzymala-odchodzi/x5l19jj

! Odpowiedz
12 13 ajwaj

Utopia :)
W Paryzu chca zrobic 1 szybka ladowarke do autob. el. na zajezdni autobusów - bo tylko tam wystarczylo BY mocy:
maja ....20% kasy, reszty nie ma itd.itp.
Infrastruktura sieci przesylow, elektrownie, transformatory, stacje, OBECNE UE, US do kap. remontu=mld $, Trump obiecal 3 biliony eu. $
Chodzi tylko o dotacje=podatki, kto sie zalapie to jego :) vide Tesla & co

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
16 16 trooper

Z jednej strony Morawiecki z elektromobilnością, energią odnawialną, magazynowaniem energii (baterie), a z drugiej strony Tchórzewski ci powie, że od węgla nie odejdziemy, że w 2050 nadal połowa energii ma pochodzić ze śmierdzącego węgla? To niech się zdecydują, bo liderzy tak nie postępują. Liderzy to pionierzy, prowadzą dając przykład. Nawiasem mówiąc, w Kaliforni już jeżdżą w pełni autonomiczne, elektryczne auta. U nas, w państwie liderów pewnie jest ich więcej? Produkcja samochodu to nie bycie liderem! To tylko odtwarzanie i korzystanie z technologii innych.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl