Moda na modę. Blogi fashion w mediach

W polskiej blogosferze zdecydowanie rządzą poradniki o tematyce fashion, wśród których niemały odsetek stanowią te skierowane do mężczyzn. Jednak to kobiece blogi modowe wiodą prym w mediach.

Blogerzy oraz ich strony coraz częściej pojawiają się w mediach tradycyjnych. Są wiarygodni dla czytelników, występują w roli ekspertów, ich wpisy to często świetny kontent dla dziennikarzy. Z potencjału blogerów korzysta wiele marek odzieżowych, ponieważ osoby te cieszą się olbrzymią popularnością, a materiały promowane ich nazwiskiem czy nazwą bloga zyskują na zasięgu.

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów podsumował obecność medialną 10 topowych polskich blogów modowych kobiecych i Top 10 blogów modowych męskich z zestawień opublikowanych przez miesięcznik "Press"*.

Z analizy wynika, że zdecydowanie więcej uwagi dziennikarze poświęcali blogom modowym kobiecym. Liderką została bezsprzecznie Maffashion - to z informacjami na temat jej poradnika można było najczęściej spotkać się w mediach w okresie kwiecień-wrzesień 2015 r. (2,2 tys. publikacji w prasie, internecie i RTV). Drugie miejsce zajęła autorka bloga Make Life Easier z wynikiem 1,6 tys. informacji, a tuż za nią Jemerced - o 156 publikacji mniej. Za podium znalazły się Macademian Girl (0,5 tys.), Jestem Kasia (0,2 tys.) oraz Raspberry and Red (0,1 tys.). Znacznie mniej medialne okazały się Rebel Look, Harel, Alice Point oraz Style On.

Wykres 1. Liczba publikacji na temat Top 10 blogów modowych kobiecych (kwiecień-wrzesień 2015 r.)
Wykres 1. Liczba publikacji na temat Top 10 blogów modowych kobiecych (kwiecień-wrzesień 2015 r.)

 Aż 91 proc. materiałów, które nawiązywały do blogów, pochodziło z internetu. Drugim najpopularniejszym źródłem okazała się prasa - 5 proc. przekazu, a następnie telewizja - 3 proc. i radio - 1 proc.

Dziennikarze prasowi najwięcej pisali o poradniku Katarzyny Tusk - 114 informacji. Materiały na temat Make Life Easier najczęściej były publikowane w tytułach "Super Express", "Polska - Dziennik Bałtycki" i "Fakt". Natomiast w telewizji głównie pojawiał się blog Tamary Gonzales Perea - 63 materiały. Dominował w "Superstacji", "TVP2" oraz "TVN". W internecie i radiu prym wiodła Maffashion. Najwięcej uwagi stronie Julii Kuczyńskiej poświęciły portale Zeberka.pl, Jastrzabpost.pl i Plotek.pl.

Poznanianka z największą wartością promocyjną

W podsumowaniu wartości ekwiwalentu reklamowego publikacji liderką została Jessica Mercedes Kirschner. 18 mln złotych - tyle należałoby wydać na informacje wyemitowane w TV, radiu i prasie, bądź artykuły sponsorowane w portalach internetowych, aby uzyskać taki sam poziom ekspozycji bloga, co w przypadku opublikowanych materiałów.

To bardzo ważna informacja dla marek. Ekwiwalent reklamowy jest jednym ze wskaźników skuteczności działań marketingowych oraz PR. Choć blog Jemerced uplasował się dopiero na trzecim miejscu pod względem liczby publikacji, to zyskał znaczną przewagę w wartości AVE.

Wykres 2. Ekwiwalent reklamowy materiałów na temat Top 10 blogów modowych kobiecych (kwiecień-wrzesień 2015 r.)
Wykres 2. Ekwiwalent reklamowy materiałów na temat Top 10 blogów modowych kobiecych (kwiecień-wrzesień 2015 r.)

Blogerek nie brakowało także na okładkach czasopism. Najczęściej dziennikarze informowali na czołówkach o blogu Make Life Easier - 35 publikacji, z czego aż 15 na pierwszej stronie. Drugie miejsce zajęła strona Jemerced z wynikiem 15 informacji, a następnie Maffashion - 13.

We wrześniu użytkownicy social media wspomnieli o wybranych blogerkach blisko 4 tys. razy. Ponad połowa przekazu należała do Julii Kuczyńskiej (2 tys. wzmianek). Najczęściej internauci pisali o szafiarkach na Facebooku (80 proc.) oraz Twitterze (14 proc.).

W mediach nastał Czas Gentlemanów

Jeśli chodzi męskie poradniki internetowe to niekwestionowanymi liderami raportu zostały 2 blogi - Czas Gentlemanów oraz Ekskluzywny Menel. Na ich temat pojawiło się odpowiednio 353 i 315 publikacji w okresie styczeń-lipiec 2015 r. Miejsce na podium zajął także Mr Vintage ze 103 materiałami, a tuż za nim uplasowali się Szarmant (55) i Jan Adamski (24). W badaniu uwzględniono także Secondhand Dandy (20), Styleman (12), Macaroni Tomato (12), 4gentleman (11) i Studencka Elegancja (5).

 

Ekskluzywny Menel z promocją wartą 7 mln złotych

Ranking AVE zdominował blog Kamila Pawelskiego. Wartość materiałów opublikowanych w nawiązaniu do jego strony internetowej oszacowano na 7,3 mln złotych. Drugie miejsce zajął Szarmant z wynikiem 1,6 mln złotych. Z kolei ekwiwalent reklamowy Mr Vintage wyniósł 1,4 mln złotych.

Informacje z prasy i internetu na temat bloga Ekskluzywny Menel mogły dotrzeć do 253 mln odbiorców. Natomiast zasięg dla Mr Vintage osiągnął wartość 63 mln potencjalnych kontaktów.

Tak duża wartość AVE bloga Ekskluzywny Menel wynika przede wszystkim z faktu, że jest to jedna z nielicznych stron, która występowała we wszystkich mediach - także w prasie i telewizji. 81 proc. materiałów na temat bloga pochodziło z internetu, 11,4 proc. z prasy, 4,4 proc. ze źródeł telewizyjnych. Najmniej informacji o tym poradniku dla mężczyzn można było usłyszeć w radiu - zaledwie 3,2 proc.

Na okładkach dominował blog Michała Kędziory - w okresie od stycznia do lipca 2015 r. Mr Vintage pojawił się na pierwszej stronie gazet aż 6 razy.

Choć media społecznościowe zdecydowanie należały do Ekskluzywnego Menela, to w tej kategorii na podium znalazł się również blog Janadamski.eu. Na Facebooku odnotował w sierpniu 283 wpisy i komentarze. Trzecią lokatę zajął Szarmant, o którym także mówiono przede wszystkim na portalu Marka Zuckerberga - 226 wzmianek.

Na Twitterze popularność męskich blogów modowych była zdecydowanie niższa. Prym wiodły Szarmant oraz 4gentleman.

Wykres 4. Liczba publikacji na temat Top 10 blogów modowych męskich na Facebooku i Twitterze (sierpień 2015)
Wykres 4. Liczba publikacji na temat Top 10 blogów modowych męskich na Facebooku i Twitterze (sierpień 2015)

 

*TOP 10 blogów modowych kobiecych - Press, 10/2015, TOP 10 blogów modowych męskich - Press, 07/2015

Alicja Dahlke-Jurgowiak
specjalista ds. marketingu i PR
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów jest liderem w dziedzinie kompleksowego monitoringu Internetu, social media, prasy, radia i telewizji. Agencja specjalizuje się w opracowywaniu wielopoziomowych audytów i raportów medialnych, niezbędnych w profesjonalnym zarządzaniu wizerunkiem.
www.psmm.pl



Polecane
Najnowsze
Popularne
MARKA 0,00% 0,50
2019-11-22 11:00:00

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,5% X 2019
PKB rdr 4,4% II kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% VIII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 084,56 zł IX 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,5% X 2019

Znajdź profil