W tym roku Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego zrealizowało ponad 685 tys. spraw, co stanowi wzrost o 47 proc. w porównaniu do liczby spraw obsłużonych w całym 2023 r., czyli 464 tys. 828 - poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Sprawiedliwości.


Jak oceniło MS w komunikacie, na wzrost liczby wniosków do KRK wpływ miało przede wszystkim wejście w życie tzw. ustawy Kamilka. Przepisy te, wprowadzone 15 lutego br., nałożyły na osoby mające bezpośredni kontakt z dziećmi obowiązek przedłożenia pracodawcom lub organizatorom informacji z KRK.
"Wprowadzenie Standardów Ochrony Małoletnich oraz zróżnicowane interpretacje przepisów dodatkowo zwiększyły liczbę wniosków i zapytań kierowanych do KRK. Przyszli pracownicy oraz osoby dopuszczane do tego typu działalności musieli dostosować się do nowych wymogów do 15 sierpnia 2024 r." - zaznaczyło MS.
Od stycznia do 25 listopada 2024 r. KRK - głównie drogą elektroniczna poprzez platformę eKRK - odnotował napływ 688 tys. 172 wniosków, co - jak przyznał resort - przełożyło się na znaczące wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź.
W tym czasie, według danych ministerstwa, zrealizowano ponad 685 tys. spraw, co stanowi wzrost o 47 proc. w porównaniu do liczby spraw obsłużonych w całym 2023 roku - 464 tys. 828.
Oznacza to, że w porównaniu do średniego miesięcznego wpływu w zeszłym roku wynoszącego około 38 tys., w 2024 roku miesięczny wpływ w pierwszych pięciu miesiącach wyniósł już około 47 tys. spraw.
"Największe obciążenie miało miejsce między czerwcem a listopadem 2024 r., gdy wpłynęło 454 tys. 310 spraw" - podało ministerstwo, zaś według danych rekordowym miesiącem był wrzesień, kiedy odnotowano 125 tys. 117 wniosków.
Jak zapewnił resort, "na dzisiaj pozostało do obsłużenia około 2 tys. wniosków i zapytań, które są realizowane na bieżąco".
Z informacji MS wynika, że wzrost napływu wniosków wymusił zmiany organizacyjne. "Zwiększenie liczby pracowników dedykowanych eKRK oraz elastyczne podejście do wynagradzania nadgodzin pozwoliły na zachowanie ciągłości i terminowości działania. Niezależnie od powyższego prowadzone są działania w zakresie modernizacji i częściowej automatyzacji pozyskiwania informacji z KRK z wykorzystaniem dedykowanego systemu teleinformatycznego" - przekazano w komunikacie. (PAP)
mja/ mrr/