REKLAMA

MATURA 2025CKE ogłasza wyniki, egzamin oblała 1/5 absolwentów

2025-07-08 09:02, akt.2025-07-08 09:53
publikacja
2025-07-08 09:02
aktualizacja
2025-07-08 09:53

Maturę zdało 80 proc. tegorocznych absolwentów wszystkich szkół ponadpodstawowych; 13 proc. abiturientów, którzy nie zdali jednego przedmiotu, ma prawo do poprawki w sierpniu - podała we wtorek Centralna Komisja Egzaminacyjna.

CKE ogłasza wyniki, egzamin oblała 1/5 absolwentów
CKE ogłasza wyniki, egzamin oblała 1/5 absolwentów
fot. Daniel Dmitriew / / FORUM

CKE opublikowała wstępne wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego w sesji głównej majowej.

Spośród tegorocznych absolwentów liceów maturę zdało 86 proc., a prawo do poprawki w sierpniu ma 9 proc. Natomiast maturę zdało 70 proc. tegorocznych absolwentów techników, a prawo do poprawki ma 19 proc., a w szkołach branżowych II stopnia maturę zdało 14 proc. absolwentów, a prawo do poprawki ma 30 proc.

Maturzyści musieli obowiązkowo przystąpić do trzech egzaminów pisemnych na poziomie podstawowym: z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego oraz dwóch ustnych: z polskiego i języka obcego. Abiturienci ze szkół lub klas z językiem nauczania mniejszości narodowych obowiązkowy mieli jeszcze egzamin pisemny z języka ojczystego na poziomie podstawowym i ustny z języka ojczystego.

Maturzyści musieli też przystąpić obowiązkowo do jednego pisemnego egzaminu na poziomie rozszerzonym, czyli do egzaminu z tzw. przedmiotu dodatkowego lub do wyboru. Chętni mogli przystąpić maksymalnie do sześciu egzaminów na poziomie rozszerzonym.

Aby zdać maturę, trzeba uzyskać z przedmiotów obowiązkowych co najmniej 30 proc. punktów możliwych do zdobycia; w przypadku przedmiotów do wyboru nie ma progu zaliczeniowego.

Maturzysta, który nie zdał jednego obowiązkowego egzaminu (pisemnego lub ustnego), ma prawo do poprawki w sierpniu. Aby przystąpić do egzaminu w tym terminie, musi do 15 lipca złożyć pisemne oświadczenie w tej sprawie w swojej macierzystej szkole. Egzaminy poprawkowe zaplanowano na 19-20 sierpnia.

Maturzysta, który nie zdał więcej niż jednego obowiązkowego egzaminu, może poprawiać wyniki dopiero za rok. Wśród tegorocznych absolwentów szkół ponadpodstawowych 7 proc. to osoby, które nie zdały egzaminu maturalnego z więcej niż jednego przedmiotu.

Matematyka dla wielu wciąż problemem

We wstępnej informacji o wynikach egzaminu maturalnego podano, że egzamin pisemny z polskiego zdało 94 proc. tegorocznych absolwentów szkół ponadpodstawowych, egzamin z matematyki zdało 85 proc. absolwentów, a egzamin pisemny z języka angielskiego, najczęściej wybieranego na maturze języka obcego, zdało 93 proc. Egzamin z francuskiego zdało 98 proc. przystępujących do niego, z hiszpańskiego - 95 proc., z niemieckiego - 82 proc., z rosyjskiego - 91 proc., a z włoskiego - 92 proc.

Wśród absolwentów liceów ogólnokształcących egzamin maturalny z języka polskiego zdało 96 proc. abiturientów, egzamin z matematyki zdało 89 proc., a spośród tych, którzy wybrali język angielski zdało 96 proc. Egzamin z francuskiego zdało 98 proc. przystępujących do niego, z hiszpańskiego - 96 proc., z niemieckiego - 88 proc., z rosyjskiego - 95 proc., z włoskiego - 95 proc.

Wśród absolwentów techników egzamin maturalny z polskiego zdało 92 proc. abiturientów, egzamin z matematyki zdało 79 proc., a spośród tych, którzy wybrali język angielski zdało 89 proc. Egzamin z języka francuskiego zdało 93 proc. przystępujących do niego, z hiszpańskiego - 73 proc., z niemieckiego - 73 proc., z rosyjskiego - 86 proc., z włoskiego - 79 proc.

Średni wynik uzyskany przez maturzystów z egzaminu pisemnego z języka polskiego na obowiązkowym poziomie podstawowym to 59 proc. możliwych do uzyskania punktów (wśród absolwentów liceów – 63 proc., wśród absolwentów techników – 53 proc.), z matematyki na obowiązkowym poziomie podstawowym to 61 proc. możliwych do uzyskania punktów (wśród absolwentów liceów – 66 proc., wśród absolwentów techników – 51 proc.).

Młodzież językami stoi

Średni wynik z pisemnego egzaminu języka angielskiego na poziomie podstawowym to 78 proc. możliwych do uzyskania punktów (wśród absolwentów liceów – 83 proc., wśród absolwentów techników – 70 proc.), z francuskiego - 79 proc. (w liceach - 80 proc., w technikach - 64 proc.), a hiszpańskiego - 73 proc. (w liceach - 74 proc., w technikach - 53 proc.), z niemieckiego - 59 proc. (w liceach - 67 proc., w technikach - 44 proc.), z rosyjskiego - 77 proc. (w liceach - 82 proc., w technikach - 69 proc.), z włoskiego - 73 proc. (w liceach - 75 proc., w technikach - 63 proc.).

Egzamin pisemny z języka białoruskiego jako języka mniejszości narodowej na poziomie podstawowym zdało 99 proc. przystępujących do niego tegorocznych absolwentów (średni wynik - 66 proc.), z litewskiego jako języka mniejszości narodowej zdało 100 proc. (średni wynik 72 proc.), z ukraińskiego jako języka mniejszości narodowej zdało - 100 proc. (średni wynik 72 proc.).

Egzamin ustny z języka polskiego zdało 99 proc. tegorocznych absolwentów liceów (średni wynik to 73. proc.) i 98 proc. tegorocznych absolwentów techników (średni wynik 63 proc.). Egzamin ustny z języka obcego zdało 99 proc. absolwentów liceów (średni wynik 82 proc.) i 98 proc. absolwentów techników (średni wynik 71 proc.).

Centralna Komisja Egzaminacyjna podała też wyniki uzyskane przez maturzystów z egzaminów z przedmiotów do wyboru zdawanych na poziomie rozszerzonym. Średni wynik egzaminu z polskiego to 46 proc., z matematyki - 33 proc., z angielskiego - 64 proc., z francuskiego - 56 proc., z hiszpańskiego - 46 proc., z niemieckiego - 62 proc, z rosyjskiego - 80 proc., z włoskiego - 65 proc., z białoruskiego - 98 proc., z litewskiego - 71 proc., z ukraińskiego - 70 proc., z kaszubskiego - 42 proc., z biologii to 46 proc., z chemii - 43 proc., z filozofii - 33 proc., z fizyki - 52 proc., z geografii - 40 proc., z historii - 45 proc., z historii muzyki - 44 proc., z historii sztuki - 48 proc., z informatyki - 43 proc., z języka łacińskiego i kultury antycznej - 50 proc., z wiedzy o społeczeństwie 22 proc. CKE podaje średnie wyniki z egzaminów na poziomie rozszerzonym tylko z tych przedmiotów, które zdawało co najmniej 10 osób.

Do maturzy przystąpiło ponad 255 tys. absolwentów

Do głównej majowej sesji maturalnej przystąpiło 255 517 tegorocznych absolwentów szkół ponadpodstawowych (161 390 absolwentów liceów, 92 782 absolwentów techników, 1345 absolwentów szkół branżowych II stopnia) – osoby te przystąpiły do egzaminów ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych.

Wraz z nimi do egzaminu przystąpiło 636 obywateli Ukrainy na mocy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Maturę zdało 455, czyli 72 proc., a 117 czyli 18 proc. ma prawo do poprawki w sierpniu. 64 osoby nie zdały egzaminu z więcej niż jednego przedmiotu.

Ponadto do egzaminów maturalnych przystępowały osoby, które w ubiegłych latach nie zdały, chciały podwyższyć wynik lub zdawały egzamin w kolejnych przedmiotów.

Z egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów było zwolnionych (a tym samym otrzymało najwyższy wynik) 1248 laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych.

355 maturzystów ze wszystkich egzaminów, do których przystąpili, zarówno obowiązkowych, jak i dodatkowych – uzyskało od 90 proc. do 100 proc. pkt.

3423 osoby uzyskały od 90 do 100 proc. pkt. ze wszystkich egzaminów obowiązkowych. 6328 osób ze wszystkich egzaminów dodatkowych uzyskało od 90 proc. do 100 proc. pkt.

Niektórym unieważniono egzamin

Unieważniono 244 egzaminy. W czasie egzaminu: za niesamodzielne rozwiązanie zadań – 105, za wniesienie/korzystanie z urządzenia telekomunikacyjnego – 72, za zakłócanie przebiegu egzaminu - 1. Po egzaminie: za naruszenie przepisów przeprowadzania – 30, za stwierdzoną przez egzaminatora niesamodzielność – 13, inne przypadki – 23. W przypadku unieważnienia egzaminu można do niego przystąpić dopiero za rok.

Maturzysta, który kwestionuje uzyskany przez siebie wynik, może się odwołać od niego. Procedura odwoławcza jest kilkustopniowa. Zgodnie z przepisami każdy maturzysta może wystąpić do właściwej terytorialne okręgowej komisji egzaminacyjnej o wgląd do swojej ocenionej pracy. Może wykonać zdjęcie arkusza egzaminacyjnego. Jeśli ma zastrzeżenia do oceny, może wystąpić o weryfikację do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Dyrektor OKE – po rozpatrzeniu wniosku – może ocenę zmienić lub podtrzymać dotychczasową.

Maturzysta, który nadal będzie kwestionował wynik, może się odwołać do Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego przy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Wniosek taki należy złożyć w siedem dni od otrzymania informacji z OKE o wyniku weryfikacji sumy punktów. Wniosek może dotyczyć tylko oceny zadań, które nie zostały pozytywnie zweryfikowane w OKE. Choć formalnie wniosek kierowany jest do dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, należy złożyć go w macierzystej okręgowej komisji egzaminacyjnej.

Wniosek jest ponownie rozpatrywany przez OKE. Dyrektor OKE może uznać całe odwołanie, tylko część lub nie uznać go wcale. Odpowiedzi, których nie uzna, przekazuje do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Dyrektor CKE kieruje je do Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego. W skład kolegium wchodzą doświadczeni egzaminatorzy i eksperci z określonej dziedziny nauki.

Pełne wyniki egzaminu maturalnego (zawierające wyniki egzaminów przeprowadzonych w sesji głównej – majowe, dodatkowej – czerwcowej i poprawkowej – sierpniowej) ogłoszone będą 10 września.

W ubiegłym roku na początku lipca CKE (dane obejmowały tylko sesję majową) podała, że świadectwo dojrzałości uzyskało 84,1 proc. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych; 10,4 proc. abiturientów miało prawo do poprawki.

We wrześniu ub.r. CKE podała, że ostatecznie maturę zdało 89,3 proc. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (dane uwzględniały wyniki egzaminów w sesji majowej, dodatkowej czerwcowej i poprawkowej).

Tegoroczni absolwenci są pierwszym rocznikiem maturzystów, który zdawał egzaminy ponownie na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej, a nie na podstawie wymagań egzaminacyjnych, które wprowadzono w związku z pandemią COVID-19. Obecnie obowiązuje tzw. odchudzona podstawa, w której treści nauczania uszczuplono o 20 proc. (PAP)

dsr/ mark/ lm/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
romulus6
Po co komu matura z polskiego. Matematyka, fizyka, chemia, biologia jak najbardziej. Prędzej zastąpić polski językiem angielskim.
po_co
Jeżeli w szkołach technicznych uczniowie nie radzą sobie z matematyką lepiej niż z językami to mamy poważny problem.
Sam dobrze pamiętam, że w technikum liczba godzin z języka Polskiego wynosiła 8 tygodniowo, a matematyki 4 z czego 1 godzina była z tak zwanych „dyrektorskich”.

Z tego wychodzi, że matura generuje nam samych
Jeżeli w szkołach technicznych uczniowie nie radzą sobie z matematyką lepiej niż z językami to mamy poważny problem.
Sam dobrze pamiętam, że w technikum liczba godzin z języka Polskiego wynosiła 8 tygodniowo, a matematyki 4 z czego 1 godzina była z tak zwanych „dyrektorskich”.

Z tego wychodzi, że matura generuje nam samych poetów i językoznawców, a to raczej nie te osoby będą dokonywać przełomu w nauce.

Drugi wniosek jest taki, że matura jest zdecydowanie zbyt prosta. Jeżeli osoby techniczne nie radzą sobie z problemami technicznymi, radzą sobie za to z językiem Polskim, osoby o profilu ogólnym zdają ten egzamin wręcz brawurowo to system edukacji stoi na głowie.

Powinny powrócić obowiązkowe egzaminy na studia bo selekcja przez maturę jest pozbawiona sensu. Studiując elektronikę miałem na roku 300 osób z czego 250 odpadło po pierwszym semestrze bo pomylili elektronikę z biologią (szukali możliwości przeczekania kilku miesięcy) - Politechnika Śląska.
men24a
Ci 20% oblanych to przyszli posłowie PiS
samsza
raport OECD "Czy dorośli mają umiejętności wymagane do radzenia sobie z życiem w zmieniającym się świecie?" (znany krócej jako Survey of Adult Skills), który kompiluje dane z lat 2017-2023 z danymi np.: 39% Polek i Polaków to analfabeci funkcjonalni

https://www.telepolis.pl/tech/nauka/polacy-cofaja-sie-w-rozwoju-
raport OECD "Czy dorośli mają umiejętności wymagane do radzenia sobie z życiem w zmieniającym się świecie?" (znany krócej jako Survey of Adult Skills), który kompiluje dane z lat 2017-2023 z danymi np.: 39% Polek i Polaków to analfabeci funkcjonalni

https://www.telepolis.pl/tech/nauka/polacy-cofaja-sie-w-rozwoju-dane-sa-bezlitosne
samsza
Z danych wynika, że aż 39 proc. dorosłych Polaków odznacza się najniższym poziomem biegłości w czytaniu ze zrozumieniem prostych tekstów, podczas gdy średnia krajów OECD wynosi 26 proc (w skrócie - im mniej ludzi w najniższym przedziale biegłości, tym lepiej). Ten rodzaj kompetencji (a raczej ich braku) zwany jest "analfabetyzmem Z danych wynika, że aż 39 proc. dorosłych Polaków odznacza się najniższym poziomem biegłości w czytaniu ze zrozumieniem prostych tekstów, podczas gdy średnia krajów OECD wynosi 26 proc (w skrócie - im mniej ludzi w najniższym przedziale biegłości, tym lepiej). Ten rodzaj kompetencji (a raczej ich braku) zwany jest "analfabetyzmem funkcjonalnym".
tomitomi
.... do roboty się nadają !

Powiązane: Edukacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki