REKLAMA

Masz stare auto? Od stycznia zapłacisz więcej za paliwo. Wszystko przez benzynę E10

Marcin Kaźmierczak2023-11-28 10:45redaktor Bankier.pl
publikacja
2023-11-28 10:45

Tylko do końca roku właściciele starych aut benzynowych będą mogli tankować benzynę bezołowiową Pb95. Wszystko przez nowy wariant paliwa E10, który będzie oferowany w wersji 95-oktanowej. Właściciele aut nieprzystosowanych do tankowania benzyny E10 będą musieli wlewać do baków droższą benzynę Pb 98.

Masz stare auto? Od stycznia zapłacisz więcej za paliwo. Wszystko przez benzynę E10
Masz stare auto? Od stycznia zapłacisz więcej za paliwo. Wszystko przez benzynę E10
fot. Victor Velter / / Shutterstock

Paliwo Pb95 E10 będzie zawierało 10 proc. biokomponentów. We wciąż oferowanej na stacjach benzynie w wersji E5 udział biokomponentów wynosi 5 proc. Zmiana benzyny jest realizacją unijnych przepisów. Polski rząd, w tym przypadku, wyjątkowo szybko przyłożył się jednak do realizacji unijnego prawa. Czas na wprowadzenie nowego rodzaju benzyny upłynie bowiem dopiero w 2030 r.

Choć benzyna E10 na stacjach zaczęła pojawiać się już rok temu, to jednak teraz zmiana będzie bardziej dotkliwa, ponieważ wariant E5 zniknie z dystrybutorów. Zmiana rodzaju oferowanej benzyny w wersji 95-oktanowej sprawi, że nie będą mogli tankować jej właściciele starszych pojazdów benzynowych. Zgodnie z danymi niemieckiego stowarzyszenia ADAC, benzynę E10 będą mogli bezpiecznie, bez obaw o uszkodzenie silnika, tankować właściciele aut wyprodukowanych najwcześniej w listopadzie 2010 r., a więc obecnie najwyżej 13-letnich.

To, czy do baku będziemy mogli bezpiecznie wlać benzynę E10, będzie można sprawdzić we wciąż tworzonej rządowej wyszukiwarce www.E10.klimat.gov.pl.

Jeśli okaże się, że auto nie będzie spełniało wymagań, właścicielom starszych benzyniaków pozostanie wlewanie do baku droższej o ok. 30 gr benzyny Pb98.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor prowadzący działu Twoje Finanse - Biznes w Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 71 748 95 14.

Tematy
Najtańsze konta firmowe dla oszczędzających z premią

Najtańsze konta firmowe dla oszczędzających z premią

Komentarze (45)

dodaj komentarz
carlito1
hehe walenie lud trwa w najlepsze
jas2
Zmian nikt nie lubi, ale nie można nadal używać Windows 95.
svn
Przejście na E10 to nie kwestia ekologii tylko przemysłu - ropy nie mamy ale biokomponenty z rzepaku itp. produkujemy. Czyli z paliwa 5% mniej kasy idzie na bliski wschód a zamiast tego zostaje w Polsce (u rolników i przetwórców rzepaku, rafineriom to chyba obojętne).
zenonn
Zarobi Kijów, nie Moskwa.
Etanol prościej z Ukrainy brać niż rośliny
wizytator
Kurde to ci co mają na LPG są podwójnie do przodu. Nie dosyć że po taniości to jeszcze na E10 mają wywalone, bo ile oni tego zużyją do rozruchu?
fiat126p
Gdy za szybko (nie rozgrzany silnik) przełączą się na gaz to silnik znacznie szybciej się zużywa. A niektórzy z oszczędności mają za nisko ustawioną tepmeraturę przełącznia. Co pewien czas warto też zrobić kilkadziesiąt km na samym paliwie. Poza tym:
https://www.bankier.pl/wiadomosc/UE-planuje-12-pakiet-sankcji-na-Rosje-M-in-zakaz-
Gdy za szybko (nie rozgrzany silnik) przełączą się na gaz to silnik znacznie szybciej się zużywa. A niektórzy z oszczędności mają za nisko ustawioną tepmeraturę przełącznia. Co pewien czas warto też zrobić kilkadziesiąt km na samym paliwie. Poza tym:
https://www.bankier.pl/wiadomosc/UE-planuje-12-pakiet-sankcji-na-Rosje-M-in-zakaz-importu-diamentow-i-LPG-8646639.html
dzyszla
Jak rozumiem, ta zmiana podyktowana jest troską o klimat? I taka E10 wydziela 2% mniej zanieczyszczeń, czy może 2% mniejsze spalanie będzie, a może oba na raz i dzięki temu taki super efekt ekologiczny?
and00
Nie wiem czy o klimat, ale alk możemy (i chyba robimy) wyprodukować za grosze w Polsce, natomiast rope trzeba sprowadzić
zenonn
Zużycie bezie o 2% większe
Ekooszołomy sprzedajne, nienasycone CO2, bredzą o CO2.
CO2 ze spalania benzyny z kopalnej ropy czy węgla czyli dawnych roślin i zwierząt jest złe.
CO2 ze spalania etanolu jest cacy bo roślinne.

Powiązane: Paliwa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki