Przedsiębiorcy z nieco większym optymizmem patrzą w przyszłość. Około 8,4 proc. osób decyzyjnych w firmach z sektora MŚP wskazuje na polepszenie się sytuacji ekonomicznej podmiotu w ciągu ostatnich trzech miesięcy. To wzrost o 4,2 pp. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Zobacz trzy wykresy o nastrojach przedsiębiorców.


"Mniej firm niż w ubiegłym kwartale prognozuje, że sytuacja ekonomiczna w kraju, jak i w biznesie pogorszy się. Zmniejszyła się także grupa przedsiębiorców, którzy ostatni kwartał 2022 roku we własnej firmie podsumowują źle. Nadal jednak dominują negatywne oceny, jeżeli chodzi o ocenę krajowej gospodarki w ostatnich trzech miesiącach (78 proc. badanych krytycznie odnosi się do kondycji ekonomicznej Polski, zaś poprawę zauważa jedynie 1,2 proc.)." – podają autorzy raportu "Skaner MŚP 1Q2023".
1. Nastroje przedsiębiorców są lepsze niż trzy miesiące temu
Wartość wskaźnika nastrojów Kerna wyniosła -83,04 pkt. w pierwszym kwartale br. Jest lepiej nieco niż przed rokiem i w ubiegłym kwartale – wynika z raportu "Skaner MŚP 1Q2023" Instytutu Keralla Research. Wskaźnik KERNA informuje o nastrojach w mikro, małych i średnich firmach (MŚP). Uwzględnia ocenę kondycji własnej działalności i ocenę sytuacji gospodarczej w kraju. W perspektywie minionych i nadchodzących trzech miesięcy.


2. Mikro, małe i usługowe firmy wciąż z niepokojem patrzą w przyszłość
W ciągu trzech miesięcy spadła liczba reprezentantów sektora MŚP, która obawia się pogorszenia sytuacja ekonomicznej firmy - z 44 proc. do 22 proc. Z niepokojem w przyszłość patrzą najczęściej mikro i małe przedsiębiorstwa oraz usługodawcy, wskazują autorzy raportu.


3. Wciąż niska skłonność do zakupów
Index Zair obrazujący skalę zakupów dokonywanych przez firmy z sektora MŚP. W pierwszym kwartale tego roku wyniósł -66,63 pkt. i była o 8,69 pkt. wyższa w porównaniu z poprzednim odczytem. Skłonność zakupowa przedsiębiorców utrzymuje się na niskim poziomie. Wyjątkami są przedstawiciele średnich firm (50-249) oraz producenci, którzy częściej deklarują inwestycje w maszyny i technologię w pierwszym kwartale tego roku. Natomiast przedsiębiorcy zatrudniający od 10 do 49 pracowników planują wydatki na reklamę.


Badanie przeprowadził Instytut Karella Research na grupie 500 przedsiębiorców (właścicieli, dyrektorów, członków zarządu, gł., księgowych i innych osobach decyzyjnych) z sektora mikro, małych i średnich, losowanych z bazy danych GUS oraz branżowych zestawień bazodanowych. W badaniu wzięły udział wyłącznie firmy prywatne, prowadzące aktywną działalność zarobkową – wyłączony z badania jest sektor publiczny, podmioty będące w stanie zawieszenia lub upadłości likwidacyjnej, fundacje, stowarzyszenia, organizacje pożytku publicznego. Badanie przeprowadzone zostało za pomocą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI).