REKLAMA
TYLKO U NAS

MF: prognozowany wzrost PKB w 2016 r. - 3,4 proc., w 2017 r. - 3,6 proc.

2016-08-22 13:34
publikacja
2016-08-22 13:34

Wzrost PKB w tym roku wyniesie 3,4 proc., a w 2017 r. będzie na poziomie 3,6 proc. - przewiduje zaktualizowana prognoza resortu finansów w projekcie budżetu na 2017 rok. Poinformował o tym w poniedziałek PAP rzecznik MF Waldemar Grzegorczyk.

fot. Marek Wiśniewski / / Puls Biznesu

Wcześniej resort podał na Twitterze, że finalizuje prace nad projektem budżetu na 2017 r. i deficyt sektora finansów publicznych wyniesie 2,9 proc. PKB.

W projekcie zapisano, że dochody budżetu wyniosą 324,1 mld zł, wydatki 383,4 mld zł, zaś zakładany deficyt będzie nie większy niż 59,3 mld zł.

Resort finansów podkreślił, że projekt przyszłorocznego budżetu został sporządzony zgodnie z wymogami mechanizmów zawartych zarówno w prawie krajowym i unijnym i "spełnia kryteria stabilizującej reguły wydatkowej oraz deficytu sektora finansów wg. metodyki unijnej niższego niż 3 proc PKB, tj. wynosi 2,9 proc. PKB".

Projekt zakłada, że nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wyniesie 5 proc., a wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej 0,7 proc. Wzrost spożycia prywatnego w ujęciu nominalnym ma zaś wynieść 5,5 proc.

"W warunkach porównywalnych nominalny poziom deficytu budżetu państwa nie odbiega od zaplanowanego w latach ubiegłych. Nominalny wzrost wynika z tego, że w przyszłym roku całość niedoboru środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zostanie pokryta z budżetu państwa w formie dotacji. Tymczasem w ubiegłych latach jego część była finansowana z pożyczki budżetu, która nie zwiększała prognozowanego deficytu" - napisano w przekazanym mediom komunikacie ministerstwa.

W projekcie zapisano, że dochody budżetu środków europejskich wyniosą 60,2 mld zł, zaś wydatki budżetu środków europejskich 69,8 mld zł, deficyt budżetu środków europejskich wyniesie więc 9,6 mld zł - informuje MF.

"Wzrost dochodów budżetu państwa w 2017 r. z jednej strony będzie generowany przez prognozowany wzrost gospodarczy przy jednoczesnym powrocie umiarkowanej inflacji, a z drugiej strony będzie efektem już wdrożonych i aktualnie przygotowywanych zmian systemowych. W 2017 r. warunki makroekonomiczne dla procesu gromadzenia dochodów budżetowych będą bardziej korzystne niż w 2016 r. Przewiduje się przyspieszenie tempa wzrostu PKB w ujęciu realnym oraz zmianę struktury wzrostu, polegającą na zwiększeniu wkładu we wzrost popytu krajowego" - zauważył resort.

Zdaniem autorów projektu na poziom dochodów podatkowych w 2017 r. wpływ będzie miało "szereg działań mających na celu odbudowę strumienia dochodów podatkowych i uszczelnienie systemu podatkowego w szczególności w zakresie podatku VAT i CIT". Resort wymienia w tym miejscu np. wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, informatyzację kontroli ksiąg podatkowych (wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego), uszczelnienie systemu podatku od towarów i usług, np. wprowadzenie tzw. pakietu paliwowego.

Resort finansów liczy też, że na wzrost dochodów z podatków wpłynie też projektowana nowelizacja ustawy o grach hazardowych, która ma ograniczyć skalę występowania szarej strefy w sektorze gier hazardowych.

MF podkreśliło, że w ramach budżetu na rok 2017 "zabezpieczono niezbędne środki" na finansowanie zarówno nowych działań, jak i kontynuację działań rozpoczętych w latach ubiegłych. Najważniejsze z nich to finansowanie Programu Rodzina 500+, planowane zmiany dotyczące wieku emerytalnego, jednorazowe dodatki pieniężne dla niektórych emerytów i rencistów, zwiększone nakłady na obronę narodową i infrastrukturę transportu lądowego, podwyższenie kryteriów dochodowych oraz niektórych kwot świadczeń rodzinnych, podwyższenie wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, dofinansowanie do bezpłatnych leków dla osób, które ukończyły 75. rok życia, większe dofinansowanie do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w celu szerszej dostępności do tych ubezpieczeń.

Teraz projektem zajmie się rząd. Jak powiedział PAP rzecznik rządu Rafał Bochenek, w najbliższy wtorek członkowie Rady Ministrów spotkają się na nieformalnym spotkaniu, by przygotować wstępny projekt przyszłorocznego budżetu. Według niego dokument ma zostać przyjęty na posiedzeniu rządu w czwartek.

12 sierpnia GUS w tzw. szybkim szacunku PKB podał, że Produkt Krajowy Brutto wzrósł realnie w drugim kwartale 2016 r. o 3,1 proc. Ekonomiści w tzw. konsensusie rynkowym spodziewali się wzrostu PKB w drugim kwartale w wysokości 3,3 proc.

14 czerwca rząd przyjął założenia do budżetu na 2017 r. Szef MF Paweł Szałamacha podał wówczas, że według założeń wzrost gospodarczy w przyszłym roku ma wynieść 3,9 proc., a inflacja - 1,3 proc.; bezrobocie rejestrowane na koniec 2017 ma osiągnąć poziom 8,1 proc.

Deficyt budżetu państwa po lipcu 2016 r. wyniósł 14,4 mld zł

Deficyt budżetu państwa po lipcu 2016 r. wyniósł 14,4 mld zł, czyli 26,3 proc. wartości planowanej w ustawie budżetowej na cały rok. Był on niższy o 12,2 mld zł w stosunku do wykonania po lipcu 2015 r. (26,6 mld zł) - poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Finansów.

Resort finansów w swym komunikacie w sprawie szacunkowego wykonania budżetu państwa w okresie styczeń-lipiec 2016 r. przekazał, że dochody wyniosły 188,6 mld zł, czyli 60,1 proc.dochodów założonych w ustawie budżetowej na 2016 r., wydatki - 203 mld zł, czyli 55,1 proc., a deficyt - 14,4 mld zł, tj. 26,3 proc.

Według wstępnych szacunkowych danych MF od stycznia do lipca dochody budżetu państwa były wyższe o 15,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego; dochody podatkowe wzrosły w tym okresie o 7,0 proc. rdr, a wzrost dochodów w stosunku do okresu styczeń-lipiec 2015 r. odnotowano we wszystkich głównych podatkach.

Ministerstwo wskazywało, że dochody z podatku VAT były wyższe o 7,4 proc. rdr. (ok. 5,2 mld zł), dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 4,2 proc. rdr. ( ok. 1,5 mld zł), dochody budżetu państwa z podatku PIT były wyższe o 8,1 proc. rdr (czyli ok. 1,9 mld zł), dochody budżetu państwa z podatku CIT były wyższe o 1,3 proc. rdr (ok. 0,2 mld zł), dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych za okres marzec-lipiec wyniosły 1,8 mld zł.

Resort dodaje też, że po lipcu zrealizowane dochody z podatku VAT wyniosły 59,1 proc. kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na cały 2016 rok, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego zrealizowano 57,5 proc. dochodów całorocznych, co potwierdza poprawę ściągalności dochodów z VAT.

Od stycznia do lipca 2016 r. dochody niepodatkowe były o 14,9 mld zł wyższe niż w roku ubiegłym, głównie ze względu na wpływy z tytułu aukcji LTE w lutym i lipcu br. na łączną kwotę 9,2 mld zł oraz wpłatę w lipcu br. dywidendy z zysku NBP w wysokości 7,9 mld zł - wyliczało MF.

Wykonanie wydatków budżetu państwa od stycznia do lipca 2016 r. według wstępnych szacunkowych danych resortu wyniosło 203 mld zł, czyli 55,1 proc. planu. Ministerstwo wskazało, że w analogicznym okresie 2015 roku przekazano mniej o 12,9 mld zł środków na wydatki (190,1 mld zł).

Najwięcej środków przekazano na subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, dotacje do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, wydatki w ramach budżetów wojewodów oraz na obsługę długu skarbu państwa.

Największe różnice w wykonaniu wydatków w stosunku do roku ubiegłego odnotowano w ramach budżetów wojewodów, co jest głównie związane z wypłatą od kwietnia do lipca br. świadczeń wychowawczych w ramach programu rodzina 500 plus. (PAP)

zab/ dym/drag/ je/jzi

Źródło:PAP
Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (53)

dodaj komentarz
~nag
A co na to geniusz ekonomiczny MM. Bez watpienia przyszly laureat Nagrody Nobla.
~sdf
na 2017 prognozuję zadłużenie na 1050000000000
~edw
Nie ma bata we wsi aby spięli budżet na 2017.
~order_IDIOTYpl
za co ? jak to za co, 10 miesiący - Polska w szczytowaniu ŚMIESZNOŚCI:

"Gospodarka ma się świetnie" - Szałammach

"Demokracja ma sie swietnie" - Szydloo

"Konstytucja ma sie swietnie" - Dudda

"Media - maja sie swietnie" - Kurskii

"Ingwilacja - ma sie doskonale"
za co ? jak to za co, 10 miesiący - Polska w szczytowaniu ŚMIESZNOŚCI:

"Gospodarka ma się świetnie" - Szałammach

"Demokracja ma sie swietnie" - Szydloo

"Konstytucja ma sie swietnie" - Dudda

"Media - maja sie swietnie" - Kurskii

"Ingwilacja - ma sie doskonale" - Zioobro

"Relacje z EU - wprost oszalamiajaco maja sie swietnie"

"NATO, wojsko, policja - Macierewicz juz opanowal...- Maja sie doskonale...

"Prawo i sprawiedliwosc z ich bozkiem" - maja sie najlepiej...

ZACZADZENI_w_Obłędzie_pl lub nieRZĄD_pl..
~Real
PIS to arcydzieło sztuki propagandowej, tworzenia i zarządzania konfliktami, mistrzowie, dialogu z masami, supermocarstwo w mitologii, hegemon w ceremonii religijnej i patriotycznej, profesura w pouczaniu wiernych ale do realiów, gospodarki i finansów głowy nie mają.
~lesio_DOROŻKARZ
czy Polska oszalała?!

Czy świnia potrafi ciągnąc karetę?
~Janusze_GOSPODARKI
Rzekomo ten projekt służy ludowi, on służy bardziej władzy, choć osoby w "potrzebie", faktycznie widzą, to co widzą, czyli 500 PLN.__PODATEK BANKOWY ignorancja wiedzy__

Za 1 złotówkę pozyskaną z PODATKU BANKOWEGO, społeczeństwo płaci 2,40-3,15 złotych !!!

Prognoza z Lipca 2015 r. mówi o koszcie 95 mld PLN
Rzekomo ten projekt służy ludowi, on służy bardziej władzy, choć osoby w "potrzebie", faktycznie widzą, to co widzą, czyli 500 PLN.__PODATEK BANKOWY ignorancja wiedzy__

Za 1 złotówkę pozyskaną z PODATKU BANKOWEGO, społeczeństwo płaci 2,40-3,15 złotych !!!

Prognoza z Lipca 2015 r. mówi o koszcie 95 mld PLN dla Rynku Kapitałowego w 2015 r.
i kosztach NETTO(spadek wzrostu PKB) corocznych(8-12) mld PLN pomnożona przez zagregowany współczynnik wzrostu podstawy opodatkowania w okresie obowiązywania podatku bankowego, do roku, na który jest liczony podatek bankowy.
Firmy Ubezpieczeniowe zapłacą ok 0,5 mld podatku bankowego rocznie.

Podatek Bankowy „Sprzedany” LUDOWI jako UDOMOWIENIE banków.

Od tego jest: KNF, ZBP, i Urząd Ochrony Konsumentów. Represyjne (podatkiem bankowym) sprzedanie tego tematu, może spowodować:
- działania skutkujące ograniczaniem działalności kredytowej,
- wymuszony „ techniczny ” wzrost kosztów kapitału, ze względu na „ techniczną ” zmianę środowiska w jakim funkcjonują banki,
- pogorszyć sprawność działania mechanizmu, powodując „ przejściowy ” okres adaptacyjny, do momentu zrównoważenia ryzyk, także ryzyk w całym SYSTEMIE BANKOWYM

podatek bankowy: 0,44%, aktywa do 4 mld PLN zwolnione z podatku, dla tzw. SKOKÓW=0%:

1. STRATY 2015r. ok.95 mld PLN - na wartościach aktywów w OFE + PZU + inwestorzy indywidualni + papiery dłużne + koszty spadku wzrostu PKB w stosunku do tego jaki można by było osiągną bez tego REPRESYJNEGO Podatku( związane z zachowaniem konsumentów, banków i kosztu kapitału).

Straty w 2015r. ok 95 mld PLN i czasowe przesunięcie strat corocznych na 2016r,…..…,….….,…….

1 .STRATY2015r. ok. 95 mld PLN w 2015 r.

2. od 2016 r. i kolejnych latach, Corocznie w PROCENTACH:

Podatek Bankowy=0,44% * (1,050 bilon mld PLN/rocznie)= ok. 4,62mld PLN
Przychody Łącznie ok. 5,60 mld PLN = 4,85mld PLN + ok. 0,75 mld PLN (dodatkowe łącznie)

Baza do obliczeń wpływu: urocznowiony spadek wzrostu PKB2015
Koszty(urocznowione) =(12,5–16,5) mld PLN
STRATA=Koszty(uroczn.) - Przychody(uroczn.) =(12,5-16,5)mldPLN – 5,6mldPLN =ok.(7-11)mld PLN

Coroczny spadek wzrostu PKB( trwały i systemowy) ok.(0,40-0,62)% PKB w stosunku do PKB(bez podatku). Koszt tego kapitału jest w wysokości: (125-195)% w skali roku. Osobiście nie chcę być obciążany tak DROGIM kredytem dla realizacji tego PROJEKTU. Skarb Państwa i Samorządy zadłużają się, obciążając MNIE kredytami o koszcie rzędu (3-5)% w skali roku i mnie to wystarczy. Udział kredytów w PKB ok.60% ok. 1 bilion PLN - Skarb Państwa obsługa, emisje, rolowania, Samorządy to samo, Przedsiębiorcy: linie, bieżące, inwestycyjne, obligacje, Konsumenci indywidualni: hipoteczne, konsumpcyjne, chwilówki itd.

Podsumowanie:
To co rząd proponuje to może być zamęt na rynku kapitałowym, zubożenie społeczeństwa, trwałe świadome obniżanie długoterminowego PKB, w stosunku do PKB bez tych obciążeń podatkowych. NBP nie przeprowadziło analiz w przedmiotowej sprawie. Węgry obniżają wysokość tego podatku wprowadzonego w 2010 r. z 0,53% do 0,31% w roku 2016 r. i będą go ZMNIEJSZAĆ dalej w latach 2017-2019 r.. ( dlaczego ?!, skoro jest taki POŻYTECZNY ! ).

Podatek jest liczony od (1 bilon 050 mld PLN)*0,44% = ok. 4,62 mld PLN, aktywa własne banków to tylko ok. 150 mld PLN, reszta to NASZE pieniądze !(1 bilion 100 mld/PLN to depozyty obywateli, przedsiębiorców, samorządów, itd.). Oczywiście bierzemy pod uwagę, ze pasywa=aktywa banków.
Ściśle aktywami są udzielone, udzielane KREDYTY.

„Pozytywnym skutkiem” i w kalkulacji uwzględnionym będzie poszukiwanie dalszych, znacznych obniżek kosztów działalności operacyjnej banków. Opisałbym go mianem „rewolucyjny”.

Następnym „pozytywnym efektem”(sarkazm) z tak wprowadzonego podatku będzie moim zdaniem polepszenie wyników w sprawozdaniach finansowych SKOKÓW, choć niekoniecznie musi mieć on trwały charakter, a wszystko w ramach skoku SKOKÓW na udziały rynkowe.
Na to też należy zwrócić uwagę, aby posłowie nie wprowadzali USTAW, które zaszkodziłyby także gospodarce i WSZYSTKIM kredytobiorcom !!! - mam dość idiotyzmów

Skrót:
tego nie da się usprawiedliwić !!!

przychód łączny od banków= 5,6 mld PLN łącznie z korzyściami podatkowymi i innymi

koszty = (12,5-16,5) mld PLN,

a po uwzględnieniu niższego CIT przyjęto 1 mld PLN (o czym poniżej)

Koszt łączne= (13,5-17,5) mld PLN

koszt kapitału w % = (140-215)% rocznie,

STRATA=ok.(8-12) mld PLN
Coroczny spadek wzrostu PKB( trwały i systemowy) ok.(0,45-0,69)% PKB w stosunku do PKB(bez podatku).

Podatek Bankowy

Banki zagraniczne od 2016 r. wyprowadzą legalnie około 3-5 mld PLN dochodu bez opodatkowania CIT(19%), a koszty „z tego tytułu” mogą być polskich księgach uwzględnione.
Stanowi ubytek przychodu księgowego w wysokości ok. 15-25 mld PLN(wolumen kredytów) !!!.

„Wiceprezes ZBP zwrócił uwagę na jeszcze jeden element projektu - podatkiem mają być objęte polskie oddziały zagranicznych banków. - To zapewne spowoduje, że największe kredyty będą księgowały w bankach matkach, co będzie zgodne z prawem - mówił Groszek.”

Podatek CIT od banków będzie z tego powodu w roku 2016 o ok 25-35% (0,7-1 mld PLN) niższy, jak możliwy bez tego podatku

http://tvn24bis.pl/pieniadze,79/zbp-banki-beda-reagowac-na-podatek-bankowy,602693.html
~PiSvsPO
"Deficyt budżetu państwa po lipcu 2016 r. wyniósł 14,4 mld zł, czyli 26,3 proc. wartości planowanej w ustawie budżetowej na cały rok. Był on niższy o 12,2 mld zł w stosunku do wykonania po lipcu 2015 r. (26,6 mld zł)"
"dochody z podatku VAT były wyższe o 7,4 proc. rdr. (ok. 5,2 mld zł), dochody z podatku akcyzowego
"Deficyt budżetu państwa po lipcu 2016 r. wyniósł 14,4 mld zł, czyli 26,3 proc. wartości planowanej w ustawie budżetowej na cały rok. Był on niższy o 12,2 mld zł w stosunku do wykonania po lipcu 2015 r. (26,6 mld zł)"
"dochody z podatku VAT były wyższe o 7,4 proc. rdr. (ok. 5,2 mld zł), dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 4,2 proc. rdr. ( ok. 1,5 mld zł), dochody budżetu państwa z podatku PIT były wyższe o 8,1 proc. rdr (czyli ok. 1,9 mld zł), dochody budżetu państwa z podatku CIT były wyższe o 1,3 proc. rdr (ok. 0,2 mld zł)"
~tiaaa
dobre wyniki budżetu w tym roku to jeszcze robota PO. Poczekaj rok. Tu masz już założenia na 2017, wynik roboty minionków z PiSu: wystarczy zobaczyć tytuł, bo cała reszta to bajki:
http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/budzet-2017-pkb-deficyt,170,0,2141866.html

Powiązane: Gospodarka i dane makroekonomiczne

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki