REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

LinkedIn podpadł UE. Spółka dostała 310 mln euro grzywny za reklamy ukierunkowane

2024-10-24 17:13
publikacja
2024-10-24 17:13

Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC), działająca w imieniu UE, nałożyła w czwartek na platformę LinkedIn karę w wysokości 310 mln euro za naruszenie prywatności danych użytkowników i wykorzystywanie tych danych w celach reklamowych.

LinkedIn podpadł UE. Spółka dostała 310 mln euro grzywny za reklamy ukierunkowane
LinkedIn podpadł UE. Spółka dostała 310 mln euro grzywny za reklamy ukierunkowane
fot. Natee Meepian / / Shutterstock

DPC uznał, że należąca do Microsoftu platforma społecznościowa naruszyła unijne przepisy o ochronie danych (RODO), nie zachowując "zgodności z prawem, uczciwości i przejrzystości" przetwarzania danych internautów w celach reklamowych.

Komisja poinformowała, że przeprowadziła dochodzenie, które wykazało, że LinkedIn nie miał podstawy prawnej do gromadzenia danych i wykorzystywania ich do tego, żeby na ich podstawie kierować do użytkowników spersonalizowane reklamy. Chodzi o przekazy reklamowe trafiające do internautów m.in. na bazie ich zainteresowań lub historii wyszukiwania, do której dostęp ma platforma. "Przetwarzanie danych bez odpowiedniej podstawy prawnej jest wyraźnym i poważnym naruszeniem" – przyznał w oświadczeniu wicekomisarz DPC Graham Doyle.

Sprawą w imieniu UE zajął się irlandzki organ, ponieważ to tam LinkedIn ma swoją europejską siedzibę.

Jako pierwsze skargę na łamanie prywatności przez LinkedIn złożyło w 2018 r. francuskie stowarzyszenie La Quadrature du Net, promujące "prawa i wolności cyfrowe obywateli". Organizacja zarzuciła platformie, że zgoda uzyskiwana przez LinkedIn od użytkowników na wykorzystanie ich danych nie była udzielana dobrowolnie, ani nie była wystarczająco świadoma, a powiadomienia na ten temat nie były wystarczająco konkretne i jednoznaczne. Podobne skargi La Quadrature du Net skierowało wówczas przeciwko Google, Apple, Facebookowi i Amazonowi.

Poza grzywną – pierwszą taką w historii LinkedIn – DPC nakazało platformie przestrzeganie zapisów RODO.

LinkedIn oświadczył, że chociaż uważa, że działał zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych, to pracuje nad zagwarantowaniem, że jego praktyki reklamowe spełniają wymagania.

Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)

jowi/ szm/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
inwestor.pl
YouTube, Google i Facebook tak samo działają.
estepan
I one też powinny dostać kary tylko Irlandzki odpowiednik UODO unika swojej pracy jak ognia, żeby nie zezłościć big techów. Trzeba ich zmuszać do działania sądami unijnymi.

Mam nadzieję, że w następnych wyborach Sinn Fein będzie miało takie poparcie, żeby samemu rządzić i rozgonić to pro-feudalne towarzystwo mylnie nazywane
I one też powinny dostać kary tylko Irlandzki odpowiednik UODO unika swojej pracy jak ognia, żeby nie zezłościć big techów. Trzeba ich zmuszać do działania sądami unijnymi.

Mam nadzieję, że w następnych wyborach Sinn Fein będzie miało takie poparcie, żeby samemu rządzić i rozgonić to pro-feudalne towarzystwo mylnie nazywane liberałami.

Powiązane: Media społecznościowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki