Farmaceuta, lekarz ani aktor wcielający się w rolę medyka nie będą już mogli przekonywać w reklamie o zaletach zażywania jakiegokolwiek leku lub suplementu diety. Uregulują to przepisy, które wejdą w życie w 2023 roku.


Jak poinformowała Naczelna Izba Lekarska, od 1 stycznia 2023 r. zaczną obowiązywać niektóre z przepisów ustawy o wyrobach medycznych, która weszła w życie w kwietniu 2022 r. Jeden z nich reguluje kwestie dotyczące reklamy wyrobów medycznych. Zakazuje on firmom zajmującym się reklamą produktów leczniczych wykorzystywania wizerunku osób wykonujących zawody medyczne. Dotyczy to nie tylko osób, które w rzeczywistości są lekarzami, farmaceutami, pielęgniarkami czy ratownikami medycznymi, ale również aktorów, którzy w spocie reklamowym podają się za medyka lub przedstawiają produkt w sposób sugerujący wykonywanie zawodu medycznego.
Reklama zrozumiała dla laika
Sformułowano również nowe wytyczne dotyczące reklamy produktów leczniczych.
ReklamaPrzepisy nakazują, aby reklama tych wyrobów była sformułowana w sposób zrozumiały nie tylko dla osób z branży medycznej, ale także dla wszystkich pacjentów, konsumentów, importerów, dystrybutorów oraz przeciętnych użytkowników internetu. Dotyczy to m.in. pojęć medycznych, opinii specjalistów oraz wyników badań naukowych, o których mowa w reklamie.
Przeczytaj także
Przepisy, które wejdą w życie od stycznia, nie pozwalają również na to, aby reklama bezpośrednio nakłaniała dzieci i dorosłych do zakupu reklamowanych produktów. Nie może też dotyczyć wyrobów nieprzeznaczonych dla laików. Z kolei niezbędne dane, jakie ma zawierać, a także sposób ich prezentowania, zostaną określone przez ministra zdrowia.
Zakaz promocji na targach i kongresach naukowych
Producenci i dystrybutorzy wyrobów medycznych nie będą mogli również prezentować ich w czasie spotkań, których celem jest zachęcanie do ich nabywania. Niezgodne z przepisami będzie też sponsorowanie targów, wystaw, pokazów, prezentacji, konferencji, zjazdów i kongresów naukowych. Podczas tych wydarzeń nie będzie także możliwe prezentowanie wyrobów medycznych.
Nielegalne stanie się podawanie do publicznej wiadomości opinii osób, które otrzymują z tego tytułu korzyści. To samo dotyczy przekazywania próbek leków w celu promocji. Zgodnie z nowymi przepisami odwiedzanie medyków w celu reklamy produktu będzie możliwe wyłącznie po uprzednim uzgodnieniu terminu spotkania oraz poza godzinami ich pracy, jedynie za zgodą kierownictwa danej jednostki leczniczej.
Już wcześniej lekarze i lekarze dentyści nie mogli wyrażać zgody na użycie swego nazwiska lub wizerunku w celach komercyjnych. Zgodnie nowymi z przepisami wszelkie informacje o zakresie i rodzajach udzielnych świadczeń zdrowotnych może podawać jednie podmiot medyczny wykonujący działalność leczniczą. Natomiast ich treść nie może nosić znamion reklamy.