LOT już prawie jak Ryanair. Z kim latają Polacy?

Chociaż największy udział w polskim rynku lotniczym wciąż ma Ryanair, LOT wyraźnie depcze mu po piętach. Najnowsze statystyki ULC pokazują, że irlandzki przewoźnik wyprzedza polskiego zaledwie o 0,03 p.p.

Już niewiele dzieli PLL LOT od miana przewoźnika z największym udziałem w krajowym rynku
Już niewiele dzieli PLL LOT od miana przewoźnika z największym udziałem w krajowym rynku (Shutterstock)

Czołówka rankingu największych przewoźników na polskim rynku od dawna pozostaje niezmienna: irlandzki Ryanair, polski LOT i węgierski Wizz Air. Pierwsi dwaj zwykle z udziałami ok. 25 proc., ostatni - blisko 20 proc.

Z najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że udział LOT-u w krajowym rynku zwiększył się i wynosi już prawie tyle, ile wypracował sobie popularny tani przewoźnik. Po trzech kwartałach 2019 roku, w ruchu regularnym i czarterowym, na trasach krajowych i międzynarodowych, przewieziono łącznie 37 596 948 pasażerów.

Największym przewoźnikiem w tym ujęciu pozostawał Ryanair (23,93 proc. udziału w rynku, 8 998 471 pasażerów w ruchu regularnym i czarterowym). W tym samym okresie LOT poprawił wyniki i objął udział na poziomie 23,90 proc. (8 984 297 pasażerów). Węgierski Wizz Air zajmuje trzecie miejsce na podium, ostatnio z udziałem w rynku na poziomie 18,99 proc., po przewiezieniu 7 138 290 pasażerów w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2019 roku.

Najwięksi przewoźnicy lotniczy w kraju - udział w rynku*

 Okres  Parametr/Przewoźnik
Ryanair LOT Wizz Air
po Q3 2018 pasażerowie 8 741 167 7 989 654 6 799 399
udział w rynku 24,65% 22,53% 19,18%
po Q4 2018 pasażerowie 11 561 324 10 606 308 8 720 000
udział w rynku 25,30% 23,21% 19,08%
po Q1 2019 pasażerowie 2 636 746 2 478 801 1 686 019
udział w rynku 28,20% 26,51% 18,03%
po Q2 2019 pasażerowie 5 820 756 5 539 608 4 203 734
udział w rynku 26,13% 24,87% 18,87%
po Q3 2019 pasażerowie 8 998 471 8 984 297 7 138 290
udział w rynku 23,93% 23,90% 18,99%

* dotyczy udziału w rynku według całkowitej liczby przewiezionych pasażerów w ruchu regularnym i czarterowym, podróżujących na trasach krajowych i międzynarodowych

Źródło: Opracowanie Bankier.pl na podstawie danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego   

Dysproporcje pomiędzy liderem a wiceliderem topieją w oczach. Jeszcze rok temu, po trzecim kwartale 2018 roku, Ryanair wyprzedzał LOT o 2,12 p.p. w zakresie udziału w rynku i przewagą rzędu ponad 751 tys. pasażerów. Dziś, po trzecim kwartale 2019 roku, różnica w udziale w rynku jest już kosmetyczna (0,03 p.p.), a irlandzki przewoźnik może się pochwalić zaledwie o 14 tys. większą liczbą pasażerów.

MW

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
8 2 jes

Jakość i obsługa w Locie jest taka jak w tanich liniach więc to nie dziwi. LOT należy porównywać do tanich linii.

! Odpowiedz
9 4 antek10

LOTem latają POLITYCY - ich cena nie odstrasza.

! Odpowiedz
4 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
2 9 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
100 23 pluto85md

Prawdopodobnie w tym roku bedzie koniexzne ponowne dokapitalizowanie LOTu, a takze przejetego Condor'a. Pytam sie ile jeszcze bede placil podatkow na ta firme, skoro omijam ja szerokim lukiem. Kiedy prywatyzacja, jako obywatel, podobno udzialowiec, zgadzam sie na sprzedaz za zlotowke, bylebym juz nie musial do tego wiecej doplacac.

! Odpowiedz
17 59 mariuszby

Od 5 lat LOT przynosi zyski i nie dopłaciłeś nawet grosza to tej firmy. Do Condora również nie dopłacisz bo zakup finansowany będzie z kredytów bankowych.

! Odpowiedz
9 14 charles80 odpowiada mariuszby

Lot przez 25 lat nie miał w sumie takiego zysku ile zapłacił za Condora. Ps. a kredyty to same się spłacają i bez odsetek?

! Odpowiedz
69 27 bangladesznadwisla

Lot żyje tylko dzięki monopolowi na krajowe loty. Są bardzo drogie i to razem z dotacjami utrzymuje tego trupa. Klientów traktują jak śmieci. Typowa państwowa firma

! Odpowiedz
6 44 mariuszby

Lot od 5 lat przynosi zyski i nie jest dotowany przez nikogo. Co innego Rayanair i Wizzair które są dotowane przez lokalne samorządy.

! Odpowiedz
10 59 dziobap

Cytując klasyka: "Nie będziemy ratować LOT-u za wszelką cenę"

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,7% II 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% II 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 330,48 zł II 2020
Produkcja przemysłowa rdr 4,9% II 2020

Znajdź profil