[Aktualizacja 11.05] Kurs akcji spółki PlayWay, producenta i wydawcy gier PC i
mobilnych, spadł w środowym debiucie na rynku głównym GPW o 2,87 proc.
do 50,51 zł. Cena PDA s. I na otwarciu notowań nie zmieniła się. O 11.00 akcje spółki traciły ponad 6 proc.


Do obrotu trafiło 1,5 mln akcji s. A, 1,5 mln akcji s. B, 300 tys. akcji s. C, 600 tys. akcji s. D, 900 tys. akcji s. E, 300 tys. akcji s. F, 600 tys. akcji s. G, 300 tys. akcji s. H i 600 tys. PDA s. I.
W ramach oferty publicznej PlayWay inwestorom przydzielono 1,2 mln akcji, w tym 0,6 mln akcji nowej emisji oraz 0,6 mln akcji sprzedawanych przez dotychczasowych akcjonariuszy spółki. Ostateczna cena akcji spółki, oferowanych w ramach oferty publicznej, ustalona była na 52 zł.
Środki pozyskane z publicznej oferty akcji PlayWay w pierwszej kolejności zainwestuje w finansowanie nowych podmiotów z nowymi ekipami deweloperskimi i projektami gier, poinformował ISBnews prezes Krzysztof Kostowski.
"Uruchamiamy wszystkie cele emisyjne, ale w pierwszej kolejności największe środki pójdą na finansowanie nowych podmiotów. Ludzie i ich projekty czy pomysły to priorytet. Będą to poważne tematy. Postaramy się pozytywnie zaskoczyć rynek i kolejne dni będą ciekawe" - powiedział ISBnews Kostowski podczas debiutu spółki na GPW.
Wskazał, że grupa realizuje intensywny harmonogram premier. Podczas road show odbyły się premiery 4 tytułów. Wczoraj, tuż przed debiutem, do sprzedaży wszedł kolejny tytuł, ale następne dwa dni przyniosą 2 dalsze premiery.
"Im więcej zespołów, tym większa szansa na znalezienie diamentu. Gry generujące zyski staramy się utrzymywać i monetyzować jak najdłużej. Liczę, że będziemy ciekawą spółką. Nie będzie stagnacji między kolejnymi premierami. Zapowiadaliśmy, że możemy wypuszczać na rynek co najmniej 20 premier rocznie" - wskazał prezes.
Nowe projekty obejmują mobilne tytuły free-to-play oraz płatne na PC oraz konsole. Jak wyjaśnił Kostowski, opinie o relatywnie małej monetyzacji gier free-to-play nie uwzględniają faktu, że jednocześnie grupa ponosi bardzo małe koszty na marketing w porównaniu do innych deweloperów gier przy dobrych zwrotach z tytułów.
"My i tak zarabiamy i mamy systematycznie kolejne premiery. Możemy pozwolić sobie na to, aby dążyć do zwiększenia monetyzacji w późniejszym okresie. Dzisiaj celem jest przyciąganie deweloperów i tworzenie gier żyjących latami. Jednocześnie jednym z celów emisji są inwestycje w marketing i docelowo chcemy stworzyć dużą bazę użytkowników w formule free-to-play" - podkreślił Kostowski.
Obecnie spółka ma w portfelu 40 gier, ok. 60 kolejnych jest w różnej fazie produkcji.
"'Car Mechanic' to nasz największy diament. Dodatkowo coraz lepiej radzi sobie wersja mobilna tego tytułu. Chcemy mieć tych diamentów jak najwięcej i szukamy naszego 'Angry Birds'" - podsumował prezes.
Hossa producentów gier - czy to już bańka?

O polskich grach jest głośno, akcje producentów notowanych na GPW notowane są blisko historycznych maksimów, a spółki, które do tej pory były poza parkietem, zgłaszają swoją chęć debiutu. Hossa u producentów gier trwa w najlepsze. Cały ten entuzjazm coraz bardziej zaczyna jednak przypominać bańkę.
Na koniec września prezes spółki, Krzysztof Kostowski, powiedział na konferencji, że - przy dużych premierach gier - w kolejnym roku spodziewa się dynamiki wyników wyższej niż w poprzednich latach. Dodał, że w razie wysokich przychodów będzie rekomendował wypłatę dywidendy wyższej niż zakładane w prospekcie 30-40 proc.
W 2015 r. przychody grupy PlayWay wyniosły 13,4 mln zł, EBITDA 7,4 mln zł, a zysk netto 5,9 mln zł.
PlayWay który dziś zadebiutował na rynku głównym GPW, to inkubator zespołów deweloperskich, które tworzą gry komputerowe i mobilne w oparciu o pomysły własne oraz pomysły opracowane w centrali spółki. W ostatnich 4 latach, PlayWay S.A. ponad 6-krotnie zwiększył liczbę zespołów, z którymi współpracuje przy tworzeniu gier budując jedną z największych w Polsce grup deweloperskich. Grupa współpracuje z ponad 40 zespołami twórców gier, od małych zespołów 2-3 osobowych, po większe, liczące 10-25 osób. Większość to zespoły wewnętrzne lub spółki zależne PlayWay S.A.(PAP)
PAP/ISBNews