REKLAMA

Kto planuje strategicznie osiąga lepsze wyniki w biznesie

2008-11-14 16:38
publikacja
2008-11-14 16:38

Pomimo, iż wyniki licznych badań pokazują, że firmy wykorzystujące narzędzia planowania strategicznego osiągają na ogół lepsze wyniki (większy wzrost sprzedaży, wyższą stopę zwrotu z aktywów, wyższą marżę zysku, większy wzrost zatrudnienia) niż firmy nie planujące swych działań strategicznie, większość małych i średniej wielkości przedsiębiorstw nie stosuje planowania strategicznego w praktyce swej działalności.

Planowanie strategiczne to proces długofalowego planowania stosowanego do określania i realizacji celów organizacji o najczęściej sformalizowanym charakterze. Firmy, które stosują planowanie są na ogół bardziej innowacyjne, częściej wykorzystują nowoczesne narzędzia zarządzania i wychodzą na rynki międzynarodowe a co równie ważne, takie firmy rzadziej upadają.

W Polsce większość badanych przedsiębiorstw wskazuje, że posiada strategię rozwoju przedsiębiorstwa, ale jedynie w 12% przypadków strategia rozwoju przyjmuje formę dokumentu – zatem jedynie w 12% przypadków możemy mówić o planowaniu strategicznym z prawdziwego zdarzenia. W ponad 40% przypadków strategia obejmuje stosunkowo krótki horyzont czasowy – do 2 lat.

Badania zmierzające do identyfikacji stosowanych narzędzi planowania strategicznego wśród MSP na świecie mają fragmentaryczny charakter i nie można ich wzajemnie porównywać, jednak wynika z nich że brak planowania strategicznego jest cechą typową dla firm sektora MSP i polskie MSP nie są pod tym względem wyjątkiem. Dopóki o korzyściach związanych z planowaniem strategicznym nie będą przekonane same firmy, nie należy oczekiwać, by stało się ono powszechnym elementem zarządzania w sektorze małych i średniej wielkości przedsiębiorstw.

Więcej: Pełny komunikat PARP

Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki