„Tylko” 40 mln złotych próbowali wyłudzić oszuści na cudze dokumenty w IV kwartale 2022 roku – podał Związek Banków Polskich. Choć kwota na pierwszy rzut oka szokuje, to w rzeczywistości poziom ten jest wyjątkowo niski na tle historycznych danych. Zdarzały się bowiem kwartały, gdzie kwota ta sięgała powyżej 100 mln zł.


Rekordowy pod tym względem był IV kwartał 2010 roku, kiedy to na cudzą tożsamość próbowano wyłudzić łącznie 178 mln zł. Rok 2022 można natomiast zaliczyć do najbezpieczniejszych – w żadnym z kwartałów łączna kwota nie przekraczała 55 mln zł, a rekordowo niska była właśnie w ostatnich trzech miesiącach roku - oszuści próbowali wyłudzić tylko 40,1 mln zł. Jednak pod względem liczby takich przypadków dane nie są już tak pozytywne – takich prób było aż 2,3 tys.
Jednocześnie rośnie liczba utraconych dokumentów, jakie zastrzegają w bankach ci, którzy je zgubili lub którym je ukradziono. W IV kwartale 2022 r. do bazy Systemu Dokumenty Zastrzeżone trafiło 40,2 tysiąca dokumentów (to ponad 25 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r.). Na koniec grudnia 2022 r. w bazie było łącznie aż 2 298 354 szt. dokumentów zastrzeżonych z powodu ich zagubienia lub kradzieży.
Związek Banków Polskich podał też statystyki za ostatnie 14 lat. W latach 2008-2022 do bazy Systemu Dokumenty Zastrzeżone trafiło 2,3 mln szt. dokumentów (rekordowy był IV kwartał 2019 r. gdy zastrzeżono 56 686 szt.). W tym okresie próbowano wyłudzić 108 tysięcy kredytów na łączną kwotę 5,5 miliarda zł. Rekordowa próba wyłudzenia opiewała na 25 milionów zł, a aż 666 prób dotyczyło kwot równych lub większych niż 1 mln zł. 17.201 prób dotyczyło kwoty 1 tys. zł lub niższej
Bankowcy przypominają, by zawsze w sytuacji utraty dokumentów tożsamości jak najszybciej zastrzec je w banku – także, gdy dokumenty utraci osoba, która nie korzysta i nigdy nie korzystała z usług bankowych. Można to zrobić w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami. Zgłoszenia są przyjmowane osobiście oraz pod numerem +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości).
Jeśli dokument został utracony w wyniku kradzieży, należy też powiadomić policję. Następnie trzeba skierować się do najbliższego organu gminy lub placówki konsularnej i wyrobić nowy dokument. Warto pamiętać, że trzeba zastrzegać nie tylko dokumenty tożsamości, ale także utracone karty bankowe.