Firmy pożyczkowe będą odraczać spłaty

analityk Bankier.pl

Zawieszenie rat, przesuwanie terminów spłat, niepobieranie odsetek za zwłokę - organizacje skupiające firmy pożyczkowe przedstawiły rekomendacje dla swoich członków. Pożyczkodawcy mają wprowadzić je w życie w najbliższych dniach, a niektóre firmy już przygotowały konkretne rozwiązania.

Sektor pożyczkowy działa w zupełnie innych realiach niż banki. Większość udzielanych przez firmy pożyczek to krótkoterminowe finansowanie, nierzadko spłacane nie w ratach, a jednorazowo. Programy pomocowe dla klientów dotkniętych skutkami epidemii koronawirusa muszą zatem wyglądać inaczej niż te przygotowane przez banki, gdzie skupiono się na wprowadzeniu wakacji kredytowych.

(Pexels)

Polski Związek Instytucji Pożyczkowych, którego członkowie to przede wszystkim pożyczkodawcy działający online, przygotował zestaw rekomendacji. Podzielono je na dwie części. Pierwsza ma wejść do praktyki szybko – w ciągu kilku najbliższych dni. Przewiduje się:

  • Umożliwienie odroczenia terminu spłaty pożyczki (całości lub części raty) na wniosek klienta.
  • Przyjmowanie wniosków w postaci elektronicznej, bez opłat.
  • W przypadku utrzymania stanu epidemicznego po okresie odroczenia spłaty, pożyczkodawca ma umożliwić wnioskowanie o odroczenie spłaty na niezmienionych zasadach.

W ciągu najbliższych dwóch tygodni związek zaleca członkom, aby m.in. zaktualizowali mechanizmy określania zdolności kredytowej, uwzględniając ekonomiczne i społeczne skutki epidemii. Pożyczkodawcy mają także zmienić procedury upominawcze i windykacyjne wobec osób bezpośrednio dotkniętych skutkami epidemii. Oznaczać to może wprowadzenie możliwości odroczenia spłaty lub restrukturyzacji.

Zawieszenie spłat, przesunięcia terminów

Podobny zestaw zaleceń przygotowały Związek Przedsiębiorstw Finansowych i Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego, które skupiają łącznie firmy o 70-procentowym udziale w rynku pożyczek pozabankowych.

„ZPF i FRRF rekomendują swoim firmom członkowskim, aby w zależności od modelu biznesowego i rodzaju oferowanych produktów pożyczkowych, wdrożyły jedno lub wiele z następujących rozwiązań:

  1. Zawieszenie spłaty rat kapitałowych lub kapitałowo-odsetkowych na okres do 1 miesiąca, w zależności od rodzaju produktu, z możliwością przedłużenia o kolejny okres.
  2. Przesunięcie daty spłaty rat pożyczki i z ewentualnym, odpowiednim do tego przesunięcia wydłużeniem okresu, na jaki zawarta jest umowa.
  3. Obniżenie raty kapitałowo-odsetkowej przez okres do 2 miesięcy z ewentualnym odpowiednim wydłużeniem okresu, na jaki zawarta jest umowa i możliwością przedłużenia na kolejny okres.
  4. Niepobierania, od dnia złożenia wniosku, odsetek za zwłokę, w przypadku zalegania przez klienta z płatnością raty, przez okres uzgodniony z klientem.”

Zgodnie z rekomendacją rozwiązania będą kierowane dla klientów, którzy na koniec lutego 2020 r. nie mieli opóźnień w dotychczasowej spłacie rat.

Provident przypomina o przerwie w spłacie

18 marca jeden z członków ZPF, firma Provident, przypomniał swoim klientom o dostępnych rozwiązaniach dla osób borykających się z kłopotami w związku z sytuacją epidemiczną. Pożyczkobiorcy mogą skorzystać z odroczenia terminu spłaty do 4 rat tygodniowych lub jednej raty miesięcznej. Procedura nie wymaga osobistego kontaktu z przedstawicielem.

Osoby, które wykorzystały opcje przerw w spłacie powinny zwrócić się o rozłożenie rat. Provident zapewnia, że nie pobiera w tym przypadku opłat. Firma przypomina także o tym, że część klientów wykupiła dobrowolne ubezpieczenie. Pozwala ono otrzymać świadczenie pieniężne w razie zakażenia koronawirusem i konieczności hospitalizacji.

Michał Kisiel

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne