Średnio o 6,2 proc. – o tyle w ciągu roku wzrosła mediana ceny ofertowej za używane samochody w Polsce – wynika z danych AAA Auto. Używane auta dostępne w listopadzie w polskich komisach były jednak o przeciętnie o 2,5 roku młodsze i miały przejechane o 15 tys. mniej kilometrów w porównaniu z poprzednim rokiem.


Choć w dotychczas najdroższych województwach mediana ceny wzrosła o mniej niż 3 proc., to nie zabrakło i takich, gdzie „podwyżka” sięgnęła 20 proc. w skali roku.
W każdym województwie ponad 30 tys. zł
Relatywnie stabilnie w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zachowywała się mediana ceny w woj. mazowieckim. Mimo przekroczenia w listopadzie 40 tys. zł, wzrost w ujęciu rocznym wyniósł 2 proc. O mniej niż 3 proc. mediana wzrosła także w woj. wielkopolskim (do 36,9 tys. zł) oraz śląskim (do 35,9 tys. zł).
Na drugim biegunie znalazło się woj. dolnośląskie, gdzie jeszcze przed rokiem mediana ceny oczekiwanej w komisach nie przekraczała 29 tys., z kolei w listopadzie 2024 r. zanotowano 34 tys. zł (+17,6 proc. r/r). Dwucyfrowy wzrost miał miejsce także w Małopolsce, gdzie analizowana stawka zbliżyła się do 40 tys. zł (+10,8 proc. r/r).
Mediana ceny używanych aut w listopadzie 2024 r. – województwa |
|
---|---|
Województwo |
Mediana ceny [w zł] |
mazowieckie |
40 700 |
wielkopolskie |
36 900 |
śląskie |
35 900 |
małopolskie |
39 900 |
dolnośląskie |
34 000 |
łódzkie |
33 900 |
pomorskie |
36 000 |
kujawsko-pomorskie |
32 900 |
lubelskie |
32 000 |
podkarpackie |
36 900 |
zachodniopomorskie |
33 500 |
świętokrzyskie |
36 000 |
lubuskie |
33 350 |
warmińsko-mazurskie |
30 900 |
podlaskie |
38 950 |
opolskie |
38 900 |
Źródło: AAA Auto |
Na wzrost cen znaczący wpływ miało jednak odmłodzenie oferty polskich komisów. Mediana wieku w skali całego kraju wyniosła 9 lat, podczas gdy przed rokiem było to ponad 11,5 roku. O ok. 15 tys. km (do 164 tys. km) obniżyła się z kolei mediana przebiegu.
Wszystkie te prawidłowości znalazły zastosowanie także w przypadku najczęściej spotykanych modeli aut w polskich komisach. Te najpopularniejsze wciąż można było znaleźć w większości przypadków za mniej niż 30 tys. zł. Najniższa mediana ceny (22,9 tys. zł) dotyczyła z kolei najpopularniejszego modelu – opla astry.
Mediana ceny używanych aut w listopadzie 2024 r. – najpopularniejsze modele |
|
---|---|
Model |
Mediana ceny [w zł] |
opel astra |
22 900 |
bmw 3 |
29 800 |
audi a4 |
29 777 |
volkswagen golf |
25 500 |
volkswagen passat |
32 800 |
bmw 5 |
50 999 |
ford focus |
23 500 |
skoda octavia |
38 000 |
audi a6 |
54 700 |
opel insignia |
28 100 |
Źródło: AAA Auto |
Opel astra zdetronizował audi a4
Opel astra to w 2024 r. także najczęściej sprowadzany używany model do Polski, co potwierdzają dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. W listopadzie 2024 r. do Polski trafiły 1823 egzemplarze tego modelu a w ciągu jedenastu miesięcy tego roku łącznie 22,7 tys. Żelazną trójkę, choć w innej kolejności niż przed rokiem uzupełniły: volkswagen golf oraz audi a4.
W samym listopadzie do Polski trafiło 66 837 używanych samochodów osobowych z zagranicy – o 21 proc. mniej niż w październiku oraz o niespełna 5 proc. więcej niż przed rokiem. Na miesiąc przed końcem roku, import używanych aut zatrzymał się na 816 tys. osobówek, co jest wynikiem o blisko 20 proc. wyższym od ubiegłorocznego.
Ponad połowa przyjechała do Polski z Niemiec (467 tys. szt.). Import bezpośrednio zza Odry wzrósł o 19,3 proc. Najmocniej zwiększył się napływ do Polski używanych aut zza oceanu. Import ze Stanów Zjednoczonych wyniósł 62 404 szt. – o 49,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.
Wśród najpopularniejszych państw, z których Polacy sprowadzali auta, spadek zanotowano jedynie w przypadku Szwecji (22,4 tys. szt. i -2,6 proc. r/r) oraz Norwegii (5,3 tys. szt. i -11,3 proc. r/r).