Komisje senackie za zmianami w akcyzie od sprowadzanych samochodów

Połączone senackie komisje opowiedziały się we wtorek za poprawką do projektu nowelizacji ustawy o akcyzie i uzależnieniu wysokości podatku dla sprowadzanych samochodów od pojemności silnika i normy emisji spalin, z uwzględnieniem wieku samochodu.

Komisje senackie za zmianami w akcyzie od sprowadzanych samochodów
Komisje senackie za zmianami w akcyzie od sprowadzanych samochodów (YAY Foto)

Komisje: budżetu i finansów publicznych, infrastruktury i komisja ustawodawcza poparły podczas wtorkowego posiedzenia przygotowane przez resort finansów propozycje zmian w akcyzie od sprowadzanych samochodów.

Senator Grzegorz Peczkis (PiS) z komisji infrastruktury powiedział, że projekt - po zmianie - nie uderzy w pojazdy używane sprowadzane do Polski. Zapewnił jednak, że osoby, które do tej pory nie płaciły tego podatku zostaną takiej możliwości pozbawione. "Doprowadzimy do doszczelnienia systemu, aby ten podatek był płacony" - powiedział Peczkis.

Także obecny na posiedzeniu wiceminister finansów Wiesław Jasiński mówił o konieczności uszczelnienia systemu akcyzy od sprowadzanych samochodów. "Projekt senacki wsparty analizą ministerstwa finansów ma na celu zmianę konstrukcji podatku akcyzowego (...), uszczelnienie systemu ściągalności tego konkretnego podatku. W żadnym sensie nie ma na celu zapewnienia dodatkowych wpływów do budżetu" - podkreślił. "W sensie budżetowym ta zmiana ma charakter neutralny" - dodał.

Zgodnie z projektem, który uzyskał akceptację komisji akcyza od samochodów ma zależeć od pojemności silnika oraz normy emisji spalin (tzw. norma euro). Dodatkowo opłata będzie także zależna od wieku pojazdu, co ma regulować tzw. współczynnik deprecjacji.

Przyjęto, że dla poszczególnych norm euro stawka podatku będzie wzrastać. Tym samym, im niższą normę emisji poziomu spalin spełnia dany pojazd (a więc posiada gorsze parametry środowiskowe w zakresie emisji spalin), tym przypisana mu będzie wyższa stawka opodatkowania. Ponadto stawka ma wzrastać wraz z pojemnością silnika. Ostateczna stawka akcyzy będzie jednak pomniejszana i współczynnik deprecjacji, który - zgodnie z projektem - rośnie wraz ze wzrostem wieku samochodu liczonym w miesiącach od pierwszej rejestracji.

Współczynnik deprecjacji ma uwzględnić spadek wartości pojazdu z upływem czasu. W ten sposób faktyczne obciążenie podatkowe samochodów starszych będzie niższe niż to, które wynika ze stawek przypisanych danej normie i pojemności silnika.

"Zakłada się w efekcie samochody starsze będę kupowane znaczniej rzadziej niż obecnie, czego efektem będzie poprawa stanu technicznego samochodów użytkowanych na terytorium RP oraz przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach" - mówił Jasiński.

"Stawki opodatkowania dla samochodów o małych i średnich pojemnościach, poniżej 2 litrów, które spełniają wymogi jakościowe normy 6, 5 i 4, a więc te samochody, które są wyprodukowane co do zasady najpóźniej w 2005 r., a więc 11-letnie, zaprojektowano na takim poziomie, by faktyczne obciążenie akcyzą tych pojazdów - było porównywalne do opodatkowania płaconego na aktualnych zasadach" - zapewnił Jasiński.

Dodał, że dla nowych samochodów o dużych pojemnościach silnika i znacznej wartości (samochody z pojemnością silnika pow. 4000 cm sześc., ale także z kategorii pomiędzy 3500 cm sześc. a 3999 cm sześc) stawki opodatkowania mają stanowić efekt zachęty dla rejestracji w Polsce. Dziś takie auta są obecnie często rejestrowane za granicą.

Projekt przewiduje specjalny bonus w przypadku samochodów z napędem hybrydowym - naliczona akcyza będzie dla takich samochodów pomniejszana o 20 proc.

Jasiński poinformował, że zmiana wprowadza też akcyzę na samochody ciężarowe do 3,5 tony. Zapewnił, że nowa formuła jest zgodna z prawem unijnym.

Zgodnie z projektem zmiany mają wejść w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.

W dokumencie resortu finansów, do którego we wtorek dotarła PAP podano kilka przykładów zmian. Wynika z nich, że np. w przypadku opla corsy z 2007 r. o pojemności 1364 cm3 akcyza spadnie z 558 zł obecnie do 459 zł. Od audi A6 z 2006 r. wyposażonego w trzylitrowy silnik trzeba będzie zapłacić 5120 zł akcyzy, a nie 7254 zł, jak obecnie. W przypadku volkswagena polo z 2002 r. (silnik 1,2 l) podatek wyniesie 350 zł, wobec 341 zł teraz. Dla golfa (1390 cm3) z 2016 r. akcyza spadnie z 2596 zł obecnie do 1125 zł. (PAP)

mmu/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 0 ~dyzio2k

Wszystkim, którzy są przerażeni polecam rzetelne kalkulacje np. dostępnymi w internecie kalkulatorami akcyzy. Ja skorzystałem z http://akcyzowy.pl/ i w moim przypadku zmiana na plus- zapłacę mniej w nowym roku dlatego wstrzymałem się zakupem. Wszystkim, którzy mają taką możliwość polecam zapoznanie się z prawem u naszych sąsiadów w celu migracji dobytku i optymalizacji podatkowej:)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~Grzesiek

Prosty kalkulator do nowej akcyzy: http://obliczakcyze2017.pl

! Odpowiedz
0 0 ~prostasprawa

Ile akcyzy zapłacę za auto z silnikiem 2,1 litra z roku 2015 (prawie nowe). 18 tysięcy? T O B E Z C Z E L N A P R Z E S A D A

! Odpowiedz
2 3 ~autohandel

30 listopada kolejna, już trzecia propozycja ministerstwa finansów odnośnie nowych stawek akcyzy - znów oderwana od rzeczywistości, uderzająca w polski UCZCIWY autohandel, i waląca po kieszeni większość ludzi chcących zmienić samochód. Proponowane stawki są jeszcze gorsze od poprzednich!

Pierwszy błąd polega na tym, że nie uwzględnia się rzeczywistej wartości rynkowej auta. Np. Porsche Cayenne z 2008 roku z silnikiem 3,0 kosztuje ponad 90 tys zl, a Peugeot 407 z tego samego roku, z tym silnikiem ma wartość zaledwie 18 tys. Akcyza wg. nowego wzoru wynosi W OBU PRZYPADKACH TYLE SAMO!! czyli 9600!! W przypadku Porsche to jest 10% wartości, więc do przełknięcia dla nabywcy, zaś w przypadku Peugeota to połowa wartości samochodu. Nikt tego nie kupi i nikt nie będzie ryzykował sprowadzenia. Jak widać ta ustawa wyeliminuje całkiem z rynku takie tańsze samochody. A własnie takimi są w większości zainteresowani Polacy!

Druga sprawa. Ogólnie auta pow. 2 litrów, niezależnie od wieku. Stawki kosmos!!! Nikt nie zapłaci takiej akcyzy.. Dla przykładu w tym bardzo popularnym segmencie aut 7-9 letnich np. takie Audi A6 2,7 TDI, akcyza była już teraz droga bo wynosiła ok 4500zl. Dlatego spora część osób robiła opinie rzeczoznawcy i płaciła ok 2300zł! Wg. nowego wzoru .. 9600zł!!
Jakie będą konkekwencje nowych propozycji? Wzrost Szarej Strefy. Nikt przy zdrowych zmysłach nie zaryzykuje sprowadzenia takiego auta i opłacenia go. Takie samochody będą wystawiane tylko jako tzw "DO OPŁAT". A nabywcy będą je rejestrować na Słowacji. Założę się, że powstaną niezwłocznie w Polsce firmy zajmujące się kompleksową organizacją takich rejestracji bez wychodzenia z domu :))

Kolejna sprawa. Taka ustawa ucina gałąź legalnym fimom. Firma wystawia fakture Vat Marża, a akcyza NIE WLICZA SIĘ DO VAT-U!! Jesli kupuje auto za 20 tys., a sprzedaje za 30tys., to musze zapłącić Vat 23% od różnicy, czyli od 10 tys. Jesli akcyzy płaciłem np. 2000, a teraz będzie 9000, to nie dość, ze auto bedę musiał sprzedać za 40tys, to do tego zapłacę 23% od 20 tys, a nie jak wcześniej od 10tys czyli znów 2300 więcej. Rozumiecie? Czyli żeby wyjść na swoje klient musiałby dołozyć jeszcze 2 tys. więcej!! Pokazałem na przykładzie aut z dużym silnikiem, ale to dotyczy akurat wszystkich samochodów. Czyli co? Szara Strefa ma się dobrze i zaciera ręce :)) Jeszcze więcej aut z umowami na Niemca itp.

Pan Senator Peczkis miał realną propozycję obnizenia akcyzy pow 2l. do 8%, bo jak twierdził ludzie kombinują z zaniżaniem wartości. A podobno wpływy z tych "większych silników" stanowiły lwią część wszystkich wpływów z akcyzy.
Ten pomysł szedł w dobrą stronę ale został storpedowany w ministerstwie finansów przez niejakiego Pana Jasińskiego, prawej ręki szefa CBA, Pana Mariusza Kamińskiego. A Pan Jasiński jak widać pojęcia o tej branży nie ma!!!

Senatorze Peczkis.! Jeśli ma Pan jeszcze jakiś wpływ na tę ustawę, to niech Pan przemówi tym ludziom do rozumu, bo nie będziecie mieli wcale wpływów do budżetu, chytry dwa razy traci!!!

Może wystarczyłoby obniżyć te akcyzę do 8% i ustalić stawki wg. średnich cen wartości rynkowej Eurotaxu? Bez zaniżania przez rzeczoznawców? Nie wiem... To WY JESTEŚCIE OD MYŚLENIA, ale to co wymyśliliście to kompletny bubel!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~poiter

prosze o wybaczenie jeśli jest jakis RODZYNEK ale
nie znam uczciwych auto handlarzy

! Odpowiedz
0 0 ~Elon

Za Tesle jaka będzie opłata? Norma spalin, a raczej brak spalin czyli powyżej euro 6, pojemność silnika... yyy, nie ma pojemności, to co nie będzie akcyzy na elektryki? Byłoby fair

! Odpowiedz
1 3 ~Merlin

Wysokośc akcyzy podawana w przykładach jest niezgodna z prawdą, ponieważ średnia wartośc rynkowa jest pomniejszana o podatek VAT i akzyzę a w niektórych urzędach jeszcze o 20 procent. Czyli wysokośc akcyzy za samochód z 2002 roku podany w przykładzie wynosi mniej niż 200 zł a nie jak podano w przykładzie 341 zł. Czyli akcyza wzrosnie o ok. 150-200 zł a nie 9 zł. Podobnie jest w przypadku innych samochodów.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 3 ~Niestety

Moje Volvo jest z 1997 roku , i teraz dostanie u mnie pewnie dożywocie , bo nowszego po podwyżce nigdy już nie kupię , będę kleił dziury , wiązał sznurkiem itd ... byle jechał , nie mam wyboru ,nie mam szans zarobić i odłożyć na samochód np: 30 czy 40 tyś zł , chyba że wyjadę za chlebem za granicę .

! Odpowiedz
1 4 ~kriss

ceny sprinterów dostawczych i innych podobnych pójdą mocno w gore heh co za patologia, w danii tez maja jebitny podatek i peło trupów jeździ u nich, w pl zaraz bedzie tak samo

! Odpowiedz
5 24 ~Mg-42

Jestem ciekaw co ci ludzie piją ?Że tak im się we ŁBACH PITOLI!Biedaka którego ledwo stać na stare auto karają podatkiem...A MIAŁO BYĆ INACZEJ.Też wolałbym nowym ale łobuzy kroją nas gorzej niż KOMUNIŚCI!

! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl