REKLAMA

Kolejowy skandal. Lewica zawiadamia UOKiK ws. działań firmy Newag

2023-12-06 20:48
publikacja
2023-12-06 20:48

Sprawa dotycząca firmy Newag powinna być wyjaśniona. Zawiadamiamy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta - poinformowali w środę w Sejmie posłowie Lewicy. Chodzi o doniesienia dotyczące firmy Newag, która miała celowo wywoływać usterki w swoich pociągach, by przejąć intratne zlecenia na ich naprawę.

Kolejowy skandal. Lewica zawiadamia UOKiK ws. działań firmy Newag
Kolejowy skandal. Lewica zawiadamia UOKiK ws. działań firmy Newag
/ SKM Warszawa

Współprzewodniczący partii Razem, poseł Lewicy Adrian Zandberg odniósł się na środowej konferencji prasowej do informacji, które - jak mówił - zostały ujawnione przez ekspertów bezpieczeństwa i o których od wtorku piszą media.

"Jeśli te informacje, dotyczące praktyk spółki Newag są prawdziwe, to mamy do czynienia z bardzo poważnym naruszeniem zasad konkurencji, z bardzo poważnym podejrzeniem nieuczciwych praktyk biznesowych, za które w ostatecznym rozrachunku miał zapłacić polski podatnik, polskie publiczne podmioty" - podkreślił Zandberg.

Poseł zauważył, że z publikacji medialnych wyłania się obraz, w którym firma Newag w celowy sposób uszkadzała na poziomie oprogramowania pojazdy po to, żeby zapewnić sobie lukratywne kontrakty na ich obsługę. "Ta sprawa wymaga wyjaśnienia, natomiast na razie - zamiast wyjaśnień - usłyszeliśmy przedziwny komunikat ze strony Zbigniew Jakubasa, człowieka który jest akcjonariuszem tej spółki, jednym z najbogatszych Polaków" - powiedział Zandberg.

"Zamiast wytłumaczyć, czy doszło faktycznie do wydarzeń opisywanych przez media, czy doszło do tych nieprawidłowości, zaczął grozić mediom i osobom, które w tej sprawie zabierają głos, pozwami" - powiedział Zanberg.

"W tym temacie zawiadamiamy, jako posłowie Lewicy, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Uznajemy, że jest to działanie, które nie powinno mieć miejsca, jeżeli mówimy o polskiej przestrzeni publicznej i działaniu firm na terenie naszego kraju" - poinformowała posłanka Lewicy Paulina Matysiak.

"Ta sprawa powinna być wyjaśniona. Mamy potwierdzenie, bo potwierdził to b. minister cyfryzacji Janusz Cieszyński, że ta sprawa była w zainteresowaniu samego resortu, także CERT-u, że były wszczęte postępowania i prawdopodobnie toczą się jeszcze postępowania w tym temacie od wiosny tego roku" - mówiła.

Podkreśliła, że polski podatnik powinien wiedzieć za do dopłacał, a polscy pasażerowie powinni wiedzieć, czy mogą w pociągach w Polsce czuć się bezpiecznie.

Zapowiedziała jednocześnie, że jako wiceprzewodnicząca sejmowej komisji infrastruktury podniesie ten temat na prezydium komisji.

Portal Onet w środę przekazał informacje o rzekomym wprowadzaniu przez Newag do oprogramowania pociągów rozwiązań wywołujących awarie. To "pomówienie ze strony konkurencji, która prowadzi nielegalną kampanię czarnego PR wobec spółki Newag" - podał Newag w swoim oświadczeniu.

Według spółki Newag, opublikowane w portalu Onet informacje o rzekomym wprowadzaniu przez producenta do oprogramowania pociągów rozwiązań wywołujących awarie to "pomówienie ze strony konkurencji, która prowadzi nielegalną kampanię czarnego PR wobec spółki Newag".

"Newag stanowczo dementuje zmanipulowane informacje Onetu i jego rozmówców, czyli przedstawicieli grupy hakerów wynajętych przez konkurencyjną firmę - SPS Mieczkowski" - podkreślono w oświadczeniu.

Zaznaczono w nim, że serwis dostarczonych uprzednio zestawów trakcyjnych generuje zaledwie ok. 5 proc. przychodów Newag. "Stanowi to ułamek biznesu w przeciwieństwie do firmy SPS Mieczkowski, której serwis to podstawowy profil działania" - wskazano w oświadczeniu.

Cytowany w komunikacie prezes Newag Zbigniew Konieczek zaznaczył: "Nieprawdą jest, że wywoływaliśmy usterki naszych pociągów, by rzekomo przejąć zlecenia na ich naprawę. To oszczerstwo. Firma serwisująca tabor dla Kolei Dolnośląskich nie potrafiła wywiązać się ze zlecenia serwisu pociągów naszej produkcji i aby uniknąć kar umownych stworzyła tą spiskową teorię na potrzeby mediów. Z Onetu dowiedzieliśmy się, że wynajęła hakerów, którzy dla niej mieli stworzyć raport nas obwiniający" – wskazał.

Prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski poinformował PAP, że już 3 kwietnia Newag zgłosił do ABW oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego istnienie ryzyka ingerencji w ich systemy sterowania pojazdami kolejowymi. Zwrócił przy tym uwagę, że byłoby to nierozsądne ze strony firmy, gdyby prawdą były informacje o celowym autosabotażu systemu komputerowego, żeby ściągała na siebie zainteresowanie służb.

"Po otrzymaniu raportu o ingerencji w oprogramowanie systemu sterowania od +Kolei Dolnośląskich+ i przeprowadzeniu badań, Newag zgłosił się do ABW oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego z informacją, że występuje ryzyko bezprawnego przełamania systemu zabezpieczeń systemu sterowania - powiedział. Jak określił Furgalski może mieć to znaczenie dla bezpieczeństwa nie tylko ruchu kolejowego, ale i bezpieczeństwa narodowego a nawet bezpieczeństwa sojuszu północno-atlantyckiego (NATO), ponieważ pojazdy firmy Newag, są wykorzystywane w transportach strategicznych na liniach łączących nas z Ukrainą. Ekspert za nielogiczne uznaje, że firma która, jak poinformował Onet, ingeruje najpierw we własny system komputerowy w celu dodatkowych zarobków za serwisowanie pociągów, donosi następnie na siebie do tak poważnych służb.

Autorka: Agata Zbieg

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (23)

dodaj komentarz
gruking
Hmmm niemce cos knują. Onet wypuscil serie paszkwili o karabinku grot przed przetargiem na ukrainie. Teraz newag wygrał duzy przetarg w rumunii. A siemens lezy i kwiczy. Coś jest na rzeczy.
wiarus49
Kolejny atak Niemców z ONETu. Pierwszy na polskie karabiny, a teraz na polskiego producenta pociągów. Hakerzy? odkryli. - zapewne to co tam umieścili. Zastanawiające jest jednak dlaczego komuniści z partii Razem dołączają do krucjaty antypolskiej?.
pilot_programista
co ma Onet do sprawy, jak oni jedynie przepisują (podobnie jak pozostałe portale) to co było zaprezentowane na konferencji Oh My H@ck, a potem opisane przez Zaufaną Trzecią Stronę?
gruking odpowiada pilot_programista
To samo onet zrobił z karabinkiem grot przed przetargiem na ukraine zachwalając niemieckie gnioty.
pilot_programista
Pal licho kwestie biznesowe! Jakim bezmózgiem trzeba być żeby CELOWO i ROZMYŚLNIE wprowadzać błędy do oprogramowania pociągów, którymi podróżuje codziennie tysiące osób! Pierwszy z brzegu przykład: z powodu NIEZAMIERZONEGO błędu w oprogramowaniu Boeinga 737 MAX zginęło w 2 katastrofach 346 osób. Tu musi być porządne śledztwo i drakońskie Pal licho kwestie biznesowe! Jakim bezmózgiem trzeba być żeby CELOWO i ROZMYŚLNIE wprowadzać błędy do oprogramowania pociągów, którymi podróżuje codziennie tysiące osób! Pierwszy z brzegu przykład: z powodu NIEZAMIERZONEGO błędu w oprogramowaniu Boeinga 737 MAX zginęło w 2 katastrofach 346 osób. Tu musi być porządne śledztwo i drakońskie kary, aby nikt nigdy nie wpadł na podobny pomysł.
jkl777
Volkswagen TRUJE diesel'ami miliony ludzi na swiecie i tez robi/robil to umyslnie poprzez oszukancze oprogramowanie. Za pieniadze nie ma u niektorych ludzi zadnych skrupulow.
pilot_programista odpowiada jkl777
i tak jak w przypadku VW, powinno być śledztwo, wycofanie wadliwych pojazdów z ruchu, rekompensaty i odszkodowania dla klientów, miliardowe kary za oszustwo (a w przypadku Newagu dodatkowo sprowadzenia ryzyka katastrofy w ruchu lądowym) i akty oskarżeń dla odpowiedzialnych osób
pozhoga
Jeszcze raz: tymi pociągami NIKT NIE PODRÓŻOWAŁ: stały w serwisie. A czy tam były celowe ,,awarie" w czasie postoju to trzeba jeszcze udowodnić. Zakładam, że der Onet i ci drudzy mają na to twarde dowody - bo jeżeli nie, to oczekuję kary, która der Onet postawi (wreszcie) w stan upadłości.

Tak to działa w prawdziwym państwie
Jeszcze raz: tymi pociągami NIKT NIE PODRÓŻOWAŁ: stały w serwisie. A czy tam były celowe ,,awarie" w czasie postoju to trzeba jeszcze udowodnić. Zakładam, że der Onet i ci drudzy mają na to twarde dowody - bo jeżeli nie, to oczekuję kary, która der Onet postawi (wreszcie) w stan upadłości.

Tak to działa w prawdziwym państwie prawa - domniemanie niewinności.

Ale to, że lewactwo zawiadamia prokuraturę to rzeczywiście skandal - nie ma takiegop GWna, do którego te nieroby się nie przykleją byle tylko jakoś uzasadnić (bez)sens swojego istnienia.
pilot_programista odpowiada pozhoga
Jak to nikt nie podróżował??? Te pociągi były na serwisie po przejechaniu miliona kilometrów w normalnej eksploatacji z pasażerami! Chyba mylisz z kwestie z tym że problemy z oprogramowaniem WYKRYTO na serwisie (dzięki Bogu!), ale przecież te pociągi już z takim softem na ten serwis wjechały. I rozdzielmy dwie kwestie: to że oprogramowanie Jak to nikt nie podróżował??? Te pociągi były na serwisie po przejechaniu miliona kilometrów w normalnej eksploatacji z pasażerami! Chyba mylisz z kwestie z tym że problemy z oprogramowaniem WYKRYTO na serwisie (dzięki Bogu!), ale przecież te pociągi już z takim softem na ten serwis wjechały. I rozdzielmy dwie kwestie: to że oprogramowanie miało specjalne warunki zakłócające normalną i bezpieczną pracę to jest fakt materialny potwierdzony ponad wszelką wątpliwość przez osoby co do których fachowości i rzetelności nikt w branży wątpliwości nie ma, które ponadto zaprezentowały publicznie wyniki swoich prac i zachęcam do zapoznania się z nimi, chociaż z góry ostrzegam że wymagają one eksperckiej wiedzy żeby je zrozumieć. Dopiero drugą kwestią jest odpowiedzialność czyli kto wpadł na pomysł, zlecił i wykonał takie modyfikacje i tutaj liczę że służby staną na wysokości zadania (wiem że mogę się łudzić, ale chciałbym jednak wierzyć że nie jesteśmy do końca państwem z kartonu)
wiarus49
Mało prawdopodobne aby producent działał na swoją niekorzyść. Remonty to plewy w stosunku do produkcji. Uważam, ze to było celowe uderzenie w wizerunek marki. Newak wybija się na znaczącego producenta lokomotyw i pociągów pasażerskich. A ponadto ujawnienie tego przez ONET jest zastanawiające. Wprowadzenie lokomotywy Dragon 2 to przełom Mało prawdopodobne aby producent działał na swoją niekorzyść. Remonty to plewy w stosunku do produkcji. Uważam, ze to było celowe uderzenie w wizerunek marki. Newak wybija się na znaczącego producenta lokomotyw i pociągów pasażerskich. A ponadto ujawnienie tego przez ONET jest zastanawiające. Wprowadzenie lokomotywy Dragon 2 to przełom i konkurencja dla Siemensa.

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki