REKLAMA

Kolej Dużej Prędkości rozpędza się. Klimczak: To już nie są "opowieści", ale realna inwestycja

2025-03-17 13:44
publikacja
2025-03-17 13:44

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak otwierając w poniedziałek w Łodzi Kongres Kolei Dużych Prędkości powiedział, że budowa KDP w Polsce to już nie są "opowieści" i "flamaster plany", ale realna inwestycja. Budowa tzw. kolei Y (Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław) ma kosztować 77 mld zł

Kolej Dużej Prędkości rozpędza się. Klimczak: To już nie są "opowieści", ale realna inwestycja
Kolej Dużej Prędkości rozpędza się. Klimczak: To już nie są "opowieści", ale realna inwestycja
fot. Alex Kuhn / ArtService / / FORUM

"Pierwszy Kongres Kolei Dużych Prędkości odbywa się w Łodzi, ponieważ tutaj spotykają się najważniejsze szlaki komunikacyjne i tu projekt KDP jest najbardziej zaawansowany. Gotowa jest komora startowa na Retkini, umacniane są fundamenty Łódzkiego Domu Kultury. Jest ogłoszony przetarg i w tym roku wyłonimy wykonawcę długiego na 4,6 km tunelu dalekobieżnego, a w 2026 r. rozpocznie się budowa" - powiedział Dariusz Klimczak.

Według ministra Klimczaka cały projekt kolei "Y" między Warszawą, Łodzią, a dalej do Wrocławia i Poznania ma kosztować 77 mld zł, a pierwszym etapem budowy będzie tunel dalekobieżny pod Łodzią. Wspomniana przez ministra budowa komory startowej jest wstępem do tych prac.

Minister poinformował, że we wtorek w Warszawie odbędzie się nieformalna narada ministrów transportu UE, na której będzie się toczyć dyskusja o kolei i jej finansowaniu. Dodał, że jest w stałym kontakcie z ministrem transportu Niemiec w sprawie rozwoju sieci KDP w kierunku Niemiec. Zaawansowane są prace polsko-czeskiej grupy roboczej, która przygotowała dwa warianty KDP. Minister Dariusz Klimczak poinformował, że nowy program finansowania bezpieczeństwa UE nie zabierze pieniędzy kolei.

"Już pozyskaliśmy ze środków unijnych około 500 mln zł, a obecnie złożyliśmy wniosek o sfinansowanie budowy 4,6 km tunelu pod Łodzią z pieniędzy UE jeszcze z obecnej perspektywy unijnej. Chcemy w ten sposób zyskać 850 mln zł" - powiedział minister infrastruktury Klimczak.

Wojsko wspiera plany kolejowe

Dodał, że wszystkie kwestie związane z obronnością wspierają plany kolejowe, ponieważ infrastruktura powstaje jako system podwójnego zastosowania i ma związek z bezpieczeństwem.

"Dzięki temu, że jest bardzo duży nacisk na finansowanie pod tym kątem, możemy liczyć na to, że ten program nie wpłynie negatywnie na finansowanie infrastruktury transportowej w Polsce" - powiedział Klimczak.

Dodał, ze Kolej Dużych Prędkości czy nowe lotnisko "to były bajeczki opowiadane przez naszych poprzedników, a na kolei dużych prędkości nikt nie wykupił nawet metra ziemi. Nie było żadnych konkretów, żadnych pozyskanych środków, żadnych przygotowań. To były +flamaster plany+".

Obecny podczas kongresu europoseł Dariusz Joński dodał, że wniosek o dofinansowanie do budowy pierwszego odcinka KDP był składany jeszcze przez poprzedni rząd, ale było to dość nieudolne, projekt był niekompletny i wnioski zostały odrzucone.

"Napisaliśmy ten projekt na nowo, wniosek o dofinansowanie został złożony w styczniu 2023 r. Chcemy skorzystać jeszcze z tej starej perspektywy finansowej w ramach CEF" - powiedział Joński dodając, że decyzje w sprawie finansowania inwestycji poznamy być może jeszcze w kwietniu i byłyby to pieniądze z obecnej perspektywy finansowej UE, ale Polska czeka już na nowy instrument.

"W 2032 roku pojedziemy szybką koleją między Warszawą i Łodzią i pozwoli na pokonanie tej trasy w 40 minut, a w 20 minut do lotniska CPK. Trzy lata później niewiele dłużej będziemy podróżować do Wrocławia i Poznania, a w 2040 roku chcielibyśmy szybką koleją dotrzeć do Kijowa. Inwestycja w kolej będzie kolejnym skokiem cywilizacyjnym po budowie autostrad 15 lat temu" - powiedział Dariusz Joński, europoseł, członek komisji transportu i turystyki Parlamentu Europejskiego.

CPK dostanie 1,9 mld zł ekstra. MF wyemitowało obligacje na podwyższenie kapitału zakładowego

Minister Finansów wyemitował obligacje skarbowe na kwotę 1,9 mld zł, przeznaczone na podwyższenie kapitału zakładowego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) - poinformował w poniedziałek resort finansów. Spółka CPK przekazała, że dokapitalizowanie jest uzupełnieniem transzy z grudnia 2024 roku.

KDP to nic nowego, plany znamy od lat

Joński przypomniał, ze sam projekt nie jest nowy i pochodzi z lat 90. ub. wieku.

"Wtedy mówiło się, że linia dużych prędkości będzie gotowa w 2030, ale przez wiele lat niewiele się działo i teraz ruszyliśmy. Jako politycy jesteśmy od tego, żeby zabezpieczyć środki i żeby lobbować w UE na rzecz Polski" - powiedział Joński.

Kolej Dużych Prędkości, określana jako "kolej Y" z racji kształtu linii z Warszawy przez CPK i Łódź z rozgałęzieniem do Wrocławia i Poznania ma być częścią przyszłej europejskiej sieci szybkiej kolei łączącej wszystkie stolice europejskie. Warszawa przez linię Rail Baltica będzie połączona z Wilnem, Rygą i Tallinem, a przez Wrocław i Poznań z Pragą i Berlinem. Linie przez Katowice i Brno poprowadzić mają na południe Europy i tam łączyć się z planowanymi przez Czechy szybką koleją z Brna do Drezna.

Adrian Furgalski, prezes zarządu, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i Przewodniczący Forum Kolejowego Railway Bussiness Forum, organizator Kongresu powiedział, że polska kolej jest uzależniona od pieniędzy unijnych, ale budowa zaczyna się od linii, która ma absolutnie fenomenalne prognozy, jeżeli chodzi o potoki pasażerskie.

Tym samym odniósł się do szybko rosnącej liczby pasażerów kolei w Polsce. Według podanych podczas kongresu danych Eurostatu od 2019 do 2023 r. liczba pasażerów pociągów w Polsce wzrosła o 11,5 proc. Dla porównania w Hiszpanii zanotowano prawie 5-proc. wzrost liczby pasażerów, a w Austrii 3,3-proc. Dla porównania we Włoszech liczba pasażerów kolei w tym czasie spadła o prawie 10, a w Niemczech o ponad 7 procent.

W trakcie kongresu specjaliści od przewozów kolejowych, budowy taboru i linii kolejowych oraz przedstawiciele rządu, samorządów, spółek kolejowych i firm związane z budownictwem kolejowym debatują w kilku panelach tematycznych, m.in. o taborze dla KDP w Polsce, projektowaniu i technologiach budowlanych dla infrastruktury kolejowej.

W drugiej części kongresu odbędzie się XII Europejskie Forum Taborowe poświęcone m.in. problemowi przewoźników z modernizacją taboru przez zbliżającą się liberalizacją rynku w kolejowych przewozach międzymiastowych. Biorą w nim udział czołowi polscy i europejscy eksperci związani z tematyką pojazdów szynowych. (PAP)

jus/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
prawnuk
a po co? skoro autem w 1 osobę jest najcześciej taniej niż PKP? W 2 osoby, to nie ma czego porównywać.
energizerjohn51
Jedyne co się rozpędza to propaganda z PAPu. Reszta leży i kwiczy.
tomitomi
...ale , walą bajerę z każdej strony ! ten rząd na siłę potrzebuje jakiegokolwiek sukcesu , może być i mało istotny - ale , żeby był !!! a , tu nic ! no NIC ! ....i jeszcze wojenka na salonach ,,, ehhh
,,,,słabo to wygląda , panie donek !
klimaciarz
ależ, w Polsce, dynamicznie wszystkie "prace ruszają" przed wyborami...kolej dużej prędkości, dwie elektrownie atomowe, podatek Belki znoszą, wszyscy są przeciwni migracji, koniec z Zielonym Ładem, Trzaskowski, owinięty w polską flagę, paraduję z krzyżem, po Warszawie...

"pasterze śpiewają, bydl€t@ klękają,
ależ, w Polsce, dynamicznie wszystkie "prace ruszają" przed wyborami...kolej dużej prędkości, dwie elektrownie atomowe, podatek Belki znoszą, wszyscy są przeciwni migracji, koniec z Zielonym Ładem, Trzaskowski, owinięty w polską flagę, paraduję z krzyżem, po Warszawie...

"pasterze śpiewają, bydl€t@ klękają, cuda, cuda ogłaszają" XD

newcommer
Super miś. Mis na miarę naszej epoki.
analizy
Panie ministrze Klimaczak: bujać to my a nie nas. My to już znamy z opowieści PiS-u. Jak będzie to wykonane to dopiero was docenimy i wtedy udzielimy poparcia. Tymczasem panie Klimaczak może pan dokonać od razu to co jest możliwe at hoc, czyli: ZLIKWIDOWAĆ W FUNDUSZU WŁASNOŚCI PRACOWNICZEJ PKP SFIO ogromnej wielkości patologiczny Panie ministrze Klimaczak: bujać to my a nie nas. My to już znamy z opowieści PiS-u. Jak będzie to wykonane to dopiero was docenimy i wtedy udzielimy poparcia. Tymczasem panie Klimaczak może pan dokonać od razu to co jest możliwe at hoc, czyli: ZLIKWIDOWAĆ W FUNDUSZU WŁASNOŚCI PRACOWNICZEJ PKP SFIO ogromnej wielkości patologiczny stan w postaci wygenerowania "SUBFUNDUSZU NIEBOSZCZYKÓW" , którego wartość przekracza 300 milionów zł i obejmuje ponad 40 tysięcy od dawna nieżyjących uczestników tego Funduszu, a będących w wieku od 90 lat do 125 lat !!! Na tej patologicznej sytuacji cały czas korzystały i korzystają zarządzające Funduszem towarzystwa funduszy inwestycyjnych, otrzymując w ten sposób większe wynagrodzenie za to zarządzanie nim, nazywane już dodatkiem "nieboszczykowym". A to ustawowe wynagrodzenie pokrywa cały czas PKP S.A. Trzeba zrobić tylko bardzo prostą nowelizację ustawy z 08.09.2000r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, nie będzie to wymagało żadnych środków z budżet państwa !! Odpowiedzialność za ten patologiczny stan odpowiada rząd PO-PSL za ich poprzedniej władzy!! To wtedy to wygenerowali. Wiesz o tym panie Kilmczak bo cie o tym pisemnie w grudniu 2024r. Tusk poinformował, przesyłając ci dokumenty w tym zakresie z 19.12.2024r. Żaden obecny i były pracownik PKP nie powinien oddać głosu na kandydatów PO i PSLu !!!
peluquero
Gdyby nie wydatki infrastrukturalne co by to się działo z tymi rządami? :) Bezrobotni. Teraz koniecznie budownictwo społeczne, no taki ogródek niezagospodarowany, a możliwości wydatkowania pożyczonych pieniążków i udawania że PKB rośnie olbrzymie :)

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki