Będą prowadzone prace nad uruchomieniem przez PKP Intercity pociągów do Austrii i Włoch w sezonie narciarskim - zapowiedział w środę minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Wypowiedź ministra infrastruktury wywołała spore kontrowersje na portalu X. „A może spróbowałby Pan Minister utworzyć jakieś połączenie w rejony Polski gdzie jest wykluczenie transportowe”? - zapytała jedna z posłanek.


„Już dzisiaj myślimy o zimie i o wyjazdach na narty. Moim celem jest stworzenie pociągu do Włoch i do Austrii. (...) Będę próbował utworzyć tego typu połączenie, bo wiem, że jest bardzo duże zainteresowanie. (...) Mam nadzieję, że mi się uda to dopiąć, chociaż - tak jak rozmawiam z kolejarzami - jest to bardzo trudne” - powiedział Klimczak w środę na antenie radia Zet.
Minister poinformował też, że kolejowe połączenie do Chorwacji cieszy się dużym zainteresowaniem i na pierwszych kilka wyjazdów wykupione zostały już bilety na kuszetki.
Pierwszy skład do Chorwacji wyruszy ze stolicy w piątek, 27 czerwca. Ceny na miejsca siedzące zaczynają się od 193 zł a w kuszetce od 301 zł.
Słowa ministra wywołały duże poruszenie w internecie. „Schlebianie potrzebom ludzi zamożnych”
Wypowiedź ministra infrastruktury wywołała spore kontrowersje na portalu X. Wśród wielu niepochlebnych ocen decyzji Klimczaka można przeczytać między innymi wpis autorstwa Pauliny Matysiak, która zarzuciła brak skupienia się na ważniejszych rzeczach.
Najważniejsza rzecz dla Polaków: pociąg na narty 🤯
— Paulina Matysiak 🇵🇱 (@PolaMatysiak) June 11, 2025
Pani ministrze @DariuszKlimczak: chcemy połączeń kolejowych w Polsce, nowych linii kolejowych, nowego taboru nie tylko na liniach dalekobieżnych, ale i lokalnych, skomunikowania autobusowego na poziomie powiatów.
To jest to,… https://t.co/3kA3uX2MQ0
Krytycznie wypowiedź ministra skomentowała także Anna Maria Żukowska z Nowej Lewicy. Polityk zarzuciła mu: „schlebianie potrzebom ludzi stosunkowo zamożnych”.
A może spróbowałby Pan Minister utworzyć jakieś połączenie w rejony Polski gdzie jest wykluczenie transportowe, zamiast zajmować się schlebianiem potrzebom ludzi stosunkowo zamożnych? Dzieciaki odpuszczają pójście do liceum czy na studia, bo nie mają jak dojeżdżać, tracimy przez…
— Anna-Maria Żukowska 💁🏻♀️ (@AM_Zukowska) June 11, 2025
Również były polityk Robert Winnicki nie zostawił suchej nitki na postępowaniu Klimczaka. Eksposeł stwierdził, iż „jak kogoś stać na Dolomity to jak do tej potrafił sam bez problemu dotrzeć”.
Mam kilku znajomych jeżdżących regularnie na narty w Alpy; jak kogoś stać na Dolomity to jak do tej potrafił sam bez problemu dotrzeć. Gorzej z tym, który, nie mając samochodu na wsi, musi dotrzeć do szpitala czy ośrodka zdrowia. To są trudne sprawy. „Dopnijcie” do cholery… https://t.co/bRwsasgAQD
— Robert Winnicki (@RobertWinnicki) June 11, 2025
Dziennikarz Wojciech Wybranowski zakpił z zapowiedzi ministra infrastruktury pisząc, że lepiej byłoby pomyśleć o: „przywróceniu zawieszonych od lat połączeń kolejowych w zachodniej Wielkopolsce. Tak by mieszkańcy krainy 100 jezior mogli dotrzeć koleją do najbliższego, dużego miasta - Poznania”.
Fantastycznie. Ale może zamiast o pociągu w Alpy pan minister @DariuszKlimczak pomyślałby raczej o przywróceniu zawieszonych od lat połączeń kolejowych w zachodniej Wielkopolsce.
— Wojciech Wybranowski (@wybranowski) June 11, 2025
Tak by mieszkańcy "krainy 100 jezior" mogli dotrzeć koleją do najbliższego, dużego miasta - Poznania https://t.co/xpYEJJLhmE
Również Marcelina Zawisza z Partii Razem ostro dała do zrozumienia, że działania Klimczaka faworyzują ludzi majętnych, powołując się wprost na Wilanów.
Minister-Od-Spraw-Trudnych pisze ze bedzie walczył o połączenie kolejowe ze stokiem narciarskim w Austrii. Z perspektywy ludzi, którzy nie mogą pojechać do pracy, szkoły czy lekarza jeżeli nie mają samochodu, bo im połączenie kolejowe po prostu zlikwidowali, pan minister mógł od… https://t.co/6VPimbeui8
— Marcelina Zawisza #PartiaRazem (@mmzawisza) June 11, 2025
PKP Intercity rozwija ofertę międzynarodową
Pociąg IC Adriatic Express będzie kursował z Warszawy do Rijeki cztery razy w tygodniu – we wtorki, czwartki, piątki i niedziele, a z Rijeki do Warszawy w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Jego trasa wyniesie około 1240 kilometrów, co czyni ją jedną z najdłuższych tras kolejowych dostępnych w Europie. Podróż potrwa około 19 godzin.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.
Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe.
Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln.
J.S. - Bankier.pl, PAP