Z początkiem kwietnia przestanie obowiązywać zerowa stawka VAT na żywność, która była efektem tarczy inflacyjnej wprowadzonej w 2022 r. Po podniesieniu stawki VAT z 0 na 5 proc. ceny podstawowych produktów spożywczych mogą wzrosnąć. Tymczasem kolejną siecią, która obiecuje swoim klientom utrzymanie cen bez doliczania podatku do większości artykułów spożywczych, jest Kaufland.


W wyniku wprowadzonej w 2022 r. tarczy antyinflacyjnej w Polsce obowiązywała zerowa stawka podatku VAT na produkty spożywcze. Zgodnie z decyzją Ministerstwa Finansów już od 1 kwietnia te artykuły, m.in. mleko, pieczywo, jaja, mięso czy ryby, ponownie będą obwarowane 5 proc. stawką VAT.
Tymczasem sieć sklepów spożywczych Kaufland ogłosiła akcję „Zamrażamy VAT”, która potrwa od 1 do 30 kwietnia br. W jej ramach ceny ponad 10 tysięcy artykułów nie zostaną podniesione o wartość stawki tego podatku, a co więcej – mogą zostać obniżone w ramach wprowadzanych promocji.
Lista artykułów objętych akcją „Zamrażamy VAT” dostępna jest na stronie internetowej Kauflandu oraz w punktach informacyjnych zlokalizowanych w sklepach. Jednak z akcji wyłączone są m.in. świeże owoce i warzywa.
Nie tylko Kaufland
Z podnoszenia cen żywności o wysokość podatku VAT w najbliższym czasie zrezygnowały również sieci Lidl, Biedronka i Aldi. W każdej z nich dotyczy to jednak określonego asortymentu.