REKLAMA

Jak wybrać bezpieczne biuro podróży? Radzą same biura

Malwina Wrotniak2013-06-26 06:00redaktor naczelna Bankier.pl
publikacja
2013-06-26 06:00

Chociaż podwyższono zabezpieczenia w biurach podróży, mamy już za sobą pierwsze tegoroczne upadłości. W sezonie 2013 pytanie o ryzyko podróżowania z touroperatorem nie traci więc na aktualności. Jak wybrać stabilną firmę - tym razem mówią same biura podróży.

Jak wybrać bezpieczne biuro podróży? Radzą same biura
Jak wybrać bezpieczne biuro podróży? Radzą same biura
/ Thinkstock

O bezpieczeństwo podróżowania z biurem podróży tym razem pytamy u źródła. Po czym poznać godną zaufania firmę, gdzie najskuteczniej zweryfikować informacje o niej i czy turyści powinni spodziewać się urlopowych problemów – o tym w rozmowie z Bankier.pl mówią popularne firmy, z którymi na wakacje wyruszą w tym sezonie tysiące Polaków. Każdej zadaliśmy te same pytania. Spośród poproszonych o opinię firm: Alfa Star, Ecco Holiday, Itaka, Neckermann, Bee Free, Grecos Holiday, Wezyr Holidays, Rainbow Tours, Sun&Fun Travel i TUI na pytania zechciały odpowiedzieć tylko cztery pierwsze.*

Bankier.pl: Po czym poznać bezpieczne, godne zaufania biuro podróży?

Alfa Star: O stabilności i dobrej sytuacji biura świadczą informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych, składanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Drugim bardzo ważnym czynnikiem, świadczącym o stopniu zabezpieczenia interesów klienta, jest wysokość gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej, ustalana na podstawie przychodów firmy z imprez turystycznych. Gwarancja to kwota, do jakiej odpowiada ubezpieczający w wypadku konieczności pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju lub konieczność zwrotu klientom wpłat za niezrealizowaną usługę. Oczywiście gwarancja jest uruchamiana w wypadku, kiedy biuro ogłasza niewypłacalność. Kolejnym wyznacznikiem sytuacji firmy może być Krajowy Rejestr Długów oraz przede wszystkim opinia rynku i klientów biura.

jak wybrać bezpieczne biuro podróży
 

Ecco Holiday:Najważniejszym czynnikiem decydującym o stabilności finansowej organizatora turystyki i mającym zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jego klientów są kapitały własne. Jest to ta część funduszy finansujących działalność biura, która nie jest jego zobowiązaniem zewnętrznym, czyli nie pochodzi z zewnętrznych kredytów, pożyczek lub przedpłat pobranych przez biuro od klientów. Na bezpieczeństwo składają się: stabilność finansowa firmy, dywersyfikacja przychodów, ograniczenie ryzyka branżowego, dopasowanie skali działalności do realiów, a także oparcie w grupie finansowej niezwiązanej z turystyką.

Itaka: Trudno mówić o tego typu wyróżnikach i generalizować. Na pewno jednym z najważniejszych czynników jest staż firmy, a także doświadczenie i rodzaj oferty. ITAKA w przyszłym roku będzie obchodzić 25-lecie i już ten sam fakt jest dowodem na naszą wiarygodność, a także pełne zaufanie ze strony klientów, którzy od blisko ćwierć wieku powierzają nam swój czas i pieniądze. Także liczba nagród konsumenckich otrzymywanych przez touroperatora jest potwierdzeniem jakości świadczonych usług, która idzie w parze ze stabilnością finansową. Inny, bardzo istotny aspekt to polityka cenowa firmy. Cena dla klienta musi mieć realne przełożenie na koszt, jaki ponosi touroperator. Zbyt niskie ceny to nie zawsze powód do radości...

jak wybrać bezpieczne biuro podróży
 

Neckermann: Stabilność finansowa, doświadczenie (długa obecność na rynku), dywersyfikacja produktu, pozytywnie oceniana jakość usług i generalnie dobra opinia wśród klientów to z pewnością jedne z ważniejszych danych przy ocenie wiarygodności biura podróży. Większe poczucie bezpieczeństwa zarówno dla klientów, jak i samego biura podróży zapewnia również przynależność do międzynarodowego koncernu. Z jednej strony daje touroperatorowi możliwość korzystania z doświadczeń grupy, z drugiej zaś gwarantuje klientowi większe bezpieczeństwo w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń, kiedy potrzebna jest szybka i skuteczna pomoc. Stabilną sytuację finansową biura podróży buduje kilka składników. Najważniejszym jest wysokość kapitału własnego do przychodów - im wyższa ta wartość, tym większy bufor w sytuacji nieprzewidzianych kosztów. Ważna jest również rentowność działalności - ta ujemna na przestrzeni kilku lat może wskazywać na trudności finansowe. Dywersyfikacja produktu pozwala firmie skutecznie eliminować ryzyko związane z nieprzewidzianymi wydarzeniami w destynacji. Warto zwrócić uwagę także na poziom cen oferty. Agresywna polityka cenowa, polegająca na drastycznym przecenianiu oferty podstawowej i stałym, utrzymującym się niskim poziomie cen również może być sygnałem ostrzegawczym dla klienta.

Gdzie klient może najskuteczniej zweryfikować informacje o firmie turystycznej?

Alfa Star: Informacje najlepiej weryfikować bezpośrednio w odpowiednich rejestrach: Krajowym Rejestrze Sądowym, Krajowym Rejestrze Długów oraz w Centralnej Ewidencji Organizatorów i Pośredników Turystycznych. Ewidencja jest jawna, a informacje w niej zawarte są zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Ecco Holiday: Najlepszym źródłem informacji na temat kondycji finansowej firmy jest Krajowy Rejestr Sądowy. Można także bazować na rankingach, które publikowane są w mediach, a powstają na bazie danych pochodzących ze sprawozdań finansowych. Natomiast informacja na temat gwarancji ubezpieczeniowej, jej wysokość i okres, na jaki jest zawarta, powinna być zamieszczona w widocznym miejscu na stronie internetowej każdego organizatora.

Itaka: Warto śledzić rankingi biur podróży, np. w „Rzeczpospolitej”, a także informacje w portalach turystycznych.

jak wybrać bezpieczne biuro podróży
 

Neckermann: Biura podróży są monitorowane, a jako spółki kapitałowe mają obowiązki sprawozdawcze i są zobowiązane do dostarczenia danych dotyczących bieżącej działalności wskazanym organom, tj. sprawozdanie statystyczne do GUS-u, raporty finansowe do Narodowego Banku Polskiego oraz sprawozdania finansowe do KRS-u i urzędu skarbowego. Zgodnie z ustawą o rachunkowości sprawozdania finansowe większych podmiotów gospodarczych (art. 64 wymienionej ustawy) są dodatkowo corocznie weryfikowane przez biegłych rewidentów, co również wpływa na wiarygodność tych touroperatorów. Warto oczywiście sprawdzić wysokość i ważność aktualnej gwarancji ubezpieczeniowej touroperatora (gwarancja jest wymogiem formalnym działalności touroperatorskiej, a dokument powinien być dostępny do wglądu dla klientów). Najlepszą rekomendacją dla touroperatora są pochlebne opinie klientów, którzy skorzystali z jego oferty. Warto zatem zasięgnąć opinii wśród znajomych i na forach internetowych.

Jaka zmiana jest dziś konieczna, żeby zwiększyć bezpieczeństwo turystów podróżujących z biurem? By nie musieli się obawiać, że w razie upadłości firmy pozostaną i bez wakacji, i bez pieniędzy?

Alfa Star: Naszym zdaniem klienci dużych biur podróży, posiadających wysokie gwarancje, są obecnie wystarczająco zabezpieczeni.

Ecco Holiday: Możliwości, a raczej potrzeb, jest kilka. Tworzone są coraz to nowe zabezpieczenia, a nikt nie rozwiązuje źródła problemów. Zamiast naprawiać "dach", podstawiane są pod niego kolejne "miski". Ustawa o usługach turystycznych nie zabezpiecza w pełni klientów biur podróży i od tego powinny się rozpocząć jakiekolwiek zmiany.

Itaka: Bardzo trudne jest uregulowanie tej kwestii wyłącznie przepisami. Upadłości zdarzają w wielu innych branżach, choć faktem jest, że te dotyczące firm turystycznych są szczególnie widoczne w mediach, gdyż często dotyczą wielu turystów, sprowadzania ich z zagranicy etc. Przede wszystkim potencjalny klient może sam zwiększyć swoje bezpieczeństwo przez rozsądny wybór touroperatora.

jak wybrać bezpieczne biuro podróży
 

Neckermann: Wydarzenia poprzedniego roku mocno zweryfikowały rynek usług turystycznych, ale też - co jest pozytywną informacją dla klientów - były impulsem do podjęcia prac nad zmianą przepisów zmierzających do zwiększenia ich bezpieczeństwa. W maju weszło w życie nowe rozporządzenie ministra finansów, a wprowadzone przepisy zaostrzyły warunki działania dla touroperatorów i podniosły obowiązujące gwarancje na wypadek niewypłacalności biura. Z całą pewnością jest więc bezpieczniej. Kolejnym krokiem powinna być nowa ustawa o usługach turystycznych.

***

Co ciekawe, stanowiska w branży nie są jednoznaczne - nawet jeśli brać pod uwagę tylko duże, ogólnopolskie firmy. Według jednych firm (Alfa Star) interesy klientów są dziś dostatecznie zabezpieczone, a o stopniu zabezpieczenia świadczy wysokość gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej. Zdaniem innych jednak (Ecco Holiday) obowiązująca ustawa o usługach turystycznych wymaga pilnej ustawy, bowiem nie gwarantuje klientom bezpieczeństwa ich środków. Po stronie klienta pozostaje możliwie kompleksowe poznanie firmy, z usług której chce skorzystać.

*Odpowiedzi udzielili: Alfa Star – Małgorzata Kozakowska, Ecco Holiday – Aleksandra Olechnowicz, Itaka – Ewa Maruszak, Neckermann - Magda Plutecka-Dydoń.

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (20)

dodaj komentarz
kot_w_butach94
Wszystko zależy od tego, jakie macie plany na wakacje czy gdzieś w Europie, czy może troszkę dalej. Jeśli chodzi o wycieczki do Azji to już tu kiedyś pisałam i polecałam biuro CT Poland. Z mężem już im zaufaliśmy podczas podróży do Chin więc możemy polecić ;)
~Mateusz
ja jeśli chodzi o podróże zagraniczne to mam sprawdzone biuro Grześkowicz. Ceny mają o wiele niższe a jeszcze nigdy nie miałem z nimi żadnych problemów.
~Lilith
Dziwne, że nie wypowiada się nikt z biura podróży Almatur. Moim zdaniem - jednego z najlepszych u nas. A na pewno najlepsze, jeśli mówimy o organizacji wyjazdów dla młodzieży. Mają bogaty wybór, wykwalifikowaną kadrę, naprawdę godny zaufania organizator. Bez obaw można powierzyć im dzieci.
~Nimoza
http://www.traveliada.pl/ - moim zdaniem najlepsze i najtańsze biuro podróży
~Nati
Moim zdaniem na rankingi trzeba bardzo uważać, bo niestety kłamią. Ja ze swojej strony mogę polecić biuro internetowe www.planujemywakacje.pl, które ma również swoja siedzibę w samym centrum Poznania. W zeszłym roku pierwszy raz byłam dzięki nim na wakacjach za granicą. Zawsze wydawało mi się, że nie będę mogła sobie pozwolić na Moim zdaniem na rankingi trzeba bardzo uważać, bo niestety kłamią. Ja ze swojej strony mogę polecić biuro internetowe www.planujemywakacje.pl, które ma również swoja siedzibę w samym centrum Poznania. W zeszłym roku pierwszy raz byłam dzięki nim na wakacjach za granicą. Zawsze wydawało mi się, że nie będę mogła sobie pozwolić na wyjazd do Chorwacji, a tu proszę! Znaleźli dla mnie świetną ofertę last minute i za grosze przez tydzień wylegiwałam się na wybrzeżu Costa del Sol. Niezapomniany wyjazd!
~autor
Można patrzeć na rankingi, chociaż bardziej wierzę w opinie znajomych... w moim wypadku od lat jest to Ecco Holiday i nic się złego nie działa i mam nadzieję, że nigdy nie wydarzy...
~Kris
Zgadzam się z tym, że niskie ceny, to nie zawsze powód do radości. Ale niestety przekonałam się, że nie jest tak kolorowo i w drugą stronę - dość wysokie ceny też nie zawsze gwarantują udany wypoczynek. Najlepiej znaleźć złoty środek. Ja taki znalazłem, w postaci biura podróży ALmatur. Moim zdaniem to jedno z najlepszych biur w Polsce.Zgadzam się z tym, że niskie ceny, to nie zawsze powód do radości. Ale niestety przekonałam się, że nie jest tak kolorowo i w drugą stronę - dość wysokie ceny też nie zawsze gwarantują udany wypoczynek. Najlepiej znaleźć złoty środek. Ja taki znalazłem, w postaci biura podróży ALmatur. Moim zdaniem to jedno z najlepszych biur w Polsce. No i cenami nie zabijają:)
~Nie.Dla.Idiotów
Co raz więcej w sieci mogę przeczytać narzekań o tym jacy to są rezydenci do bani z biura A/Z lub biura skracają pobyt w hotelach. Ludzie bzdury piszecie do potęgi! Najnowszy przykład: Z urlopu wróciłem tydzień temu (15 dni):

Znalazłem odpowiedni hotel (destynacja była wybrana rok wcześniej) - wybranym biurem było Itaka. Koszt
Co raz więcej w sieci mogę przeczytać narzekań o tym jacy to są rezydenci do bani z biura A/Z lub biura skracają pobyt w hotelach. Ludzie bzdury piszecie do potęgi! Najnowszy przykład: Z urlopu wróciłem tydzień temu (15 dni):

Znalazłem odpowiedni hotel (destynacja była wybrana rok wcześniej) - wybranym biurem było Itaka. Koszt wycieczki 11,500 zł. Stwierdziłem, że jadę jak poprzednio do Egiptu, gdzie sytuacja jest delikatnie mówiąc chwiejna, więc muszę wybrać biuro, które ma pewną pozycję finansową aby ew. perturbacje w Egipcie nie wpłynęły np. na czas mojego pobytu (lub jego brak).

Dodatkowym moim wymogiem, był wykup dodatkowego ubezpieczenia i konkretnego pokoju (widoku). Cena sumaryczna wycieczki była więc większa.

Wszystko ustalone, umowa podpisana, ma 3 dni na wpłacenie całej kwoty (wycieczka była kupowana około 33 dni przed wylotem). Moja żona jednak stwierdziła, tuż przed wykonaniem przelewu, pokazała mi ofertę Alfa Star - cena 8,450 zł...

Różnica? Ok, stwierdziłem (pazernym okiem) pal licho ale różnica jest spora, więc dzwonię do itaki i alfastar z tym samym zestawem pytań:
1. Skąd ta różnica
2. Czy wynika ona z lepszego/gorszego pokoju
3. Lepszej czy gorszej oferty All Inclusive
4. Dłuższego lotu / godzin odlotu

Generalnie Itaka była zaskoczona tymi pytaniami i uczciwie powiedzieli mi (to samo zaś potwierdziło AlfaStar), że:

ad 1. Zasugerowali, że być może Alfa Star ma zarezerwowaną większą liczbę pokoi i stąd lepsza cena, dla klienta końcowego. Alfa Star powiedział, że nie jest to związane z liczbą rezerwacji - po prostu taka jest ich polityka cenowa.

ad 2.
Oba biura potwierdziły: nie mają wpływu na pokoje i o tym decyduje sam hotel.

ad 3.
Oba biura potwierdziły: Dla wszystkich gości, bez względu na wybór tour operatora jest gwarancja tej samej jedynej opcji dostępnej w hotelu.

ad 4.
Zaskoczenie. Itaka czarterowała cały lot do Marsa Alam i odsprzedawała miejsca kilku biurom podróży, czyli faktycznie identyczny samolot :) Żadne z biur nie oferowało i nie gwarantowało wyboru miejsc. Decydowała kolejność odprawy.

Sumarycznie po wykupieniu widoku z pokoju i ubezpieczeń. Całość w Alfa wyszło za 9,450 zł! Czyli wszyło jednak, że różnica za dokładnie to samo miejsce było tańsze o 2000 zł. No cóż, stwierdziłem, niech mój pobyt będzie krótszy o te kilka dni - bo i tak dniówka z Alfą będzie tańsza :)

W efekcie, w hotelu była 1 (słownie jedna) para z Itaki i 3 pary z Alfy. Godzina wylotu do hotelu przesunięta została w pierwszej kolejności o 4 godziny do przodu (marudy stwierdziły by że tour operatorzy chcieli nas oszukać o 4h wakacji), a w fazie końcowej o dodatkowe 2h (już podczas oczekiwania na samolot - ze względu na jego problemy - dla baranów: za to odpowiada linia lotnicza lub/i ew. perturbacje podczas samych lotów, które zawsze mogą wyniknąć, choćby tour operatorzy byli z Marsa.

Oczywiście, najpierw kupiłem i zapłaciłem za całość w Alfa, a potem przeczytałem opinie o nich... Wg tychże opinii, generalnie smród, brud i ubóstwo. Wszędzie wina biura, rezydentów, zasyfiałych pokoi, niedobrego jedzenia, mało jedzenia i cholera wie czego jeszcze. Doświadczenia? Super!

Takie same doświadczenia mam z Wezyrem (na +++++) choć opinie są jeszcze gorsze - dla stada baranów, które dalej nie rozumieją problemu wytłumaczę łopatologicznie:

W pierwszej kolejności wybierz kilka hoteli i potem zastanów (biuro na tym etapie jest mało istotne) zastanów się z czego mogą wynikać różnice cenowe i wybierz ofertę na którą cię stać. Następnie szukaj biura, które ma dobrą cenę na ten hotel.

Koniec kropka.
~ela z
ja kilka razy wyjeżdżałam z alfa starem, ale to nie jest też tak, że przyzwyczaiłam się do jednego biura i jeżdżę z nimi na ślepo. Co roku zanim kupię wycieczkę faktycznie sprawdzam biuro w KRD, alfę tak właśnie sprawdziłam, czytam opinie, podpytuję znajomych itd. Jak na razie system się sprawdza.
~janka
Z tekstu niestety nic nie wynika -same ogólniki, co więcej niektóre z tych biur mają problemy finansowe i w sieci nie pisze się o nich dobrze, a zalecają właśnie " sprawdzanie opinii innych"..ja szukając informacji o biurach znalazałm taki poradnik http://e-prawnik.pl/pobierz/pdf/poradnik_dla_turystow.pdf - jakoś bardziej Z tekstu niestety nic nie wynika -same ogólniki, co więcej niektóre z tych biur mają problemy finansowe i w sieci nie pisze się o nich dobrze, a zalecają właśnie " sprawdzanie opinii innych"..ja szukając informacji o biurach znalazałm taki poradnik http://e-prawnik.pl/pobierz/pdf/poradnik_dla_turystow.pdf - jakoś bardziej ufam prawnikom niż przedstawicielom biur, w których interesie leży sprzedaż jak największej liczby wycieczek.

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki