REKLAMA

Jak tak dalej pójdzie, autostrada A-4 nie zostanie dokończona

2012-07-25 16:32
publikacja
2012-07-25 16:32

GDDKiA zerwała umowę na budowę autostrady A4 Tarnów-Dębica z konsorcjum firm SIAC Construction Ltd, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska. Niezwłocznie drogowa agencja ma rozpocząć procedurę wyboru nowego wykonawcy - podała GDDKiA w komunikacie prasowym. PBG i Hydrobudowa podały, że dotychczasowe zaawansowanie kosztowe kontraktu wynosiło około 59 proc., a odstąpienie od kontraktu spowoduje osiągnięcie mniejszych od zakładanych przychodów.

OPIS
Źródło: Thinkstock

"Konsorcjum firm: SIAC Construction Ltd, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska, mimo zeszłotygodniowych deklaracji, nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych, przestało realizować budowę autostrady A4 Tarnów-Dębica i zażądało niezgodnego z prawem zwiększenia wartości kontraktu o 200 mln zł. Doprowadziło to do zerwania umowy między konsorcjum a Skarbem Państwa -GDDKiA. Obecnie podjęte zostaną analogiczne działania, jak m.in. przy budowie A2 Stryków-Konotopa czy A4 Brzesko - Wierzchosławice, gdzie po wypowiedzeniu umowy dotychczasowemu wykonawcy została wyłoniona nowa firma, która przejęła budowę drogi" - napisała GDDKiA w komunikacie.

"Procedurę wyboru nowego wykonawcy robót budowlanych GDDKiA rozpocznie niezwłocznie, tak by zakończenie prac na 35-kilometrowym odcinku Tarnów (w.Krzyż) - Dębica Pustynia było możliwe do końca 2013 roku" - dodano.

Zobacz także:
OPIS
Prokuratura umorzyła śledztwo w sprawie autostrady A4

Hydrobudowa Polska i PBG poinformował z kolei, że konsorcjum 24 lipca złożyło GDDKiA powiadomienie o odstąpieniu od tego kontraktu na podstawie klauzuli mówiącej, że: "zamawiający w istocie nie wykonuje swoich zobowiązań według kontraktu". Wykonawca wskazał także, iż mając na uwadze przepisy Kodeksu Cywilnego: "odstępuje od Kontraktu tylko co do tej części świadczenia wynikającego z umowy, które miałoby być wykonane po dniu odstąpienia od umowy".

Hydrobudowa i PBG podały, że skutkiem wynikającym z odstąpienia od umowy będzie rozpoznanie mniejszych od zakładanych przychodów jednostkowych i skonsolidowanych z tej umowy, które zostaną dokładnie oszacowane po zakończeniu trwającej inwentaryzacji.

Konsorcjum: SIAC Construction Ltd, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska w lipcu 2010 r. podpisało z GDDKiA umowę na budowę autostrady A-4 Tarnów - Rzeszów na odcinku od węzła Krzyż do węzła Dębica Pustynia. Wartość kontraktu wynosiła 1,75 mld zł brutto, a przedmiot zamówienia miał być zrealizowany w terminie 24 miesięcy od daty rozpoczęcia robót.

W przesłanym w środę PAP oświadczeniu firma SIAC Construction nie zgadza się z zarzutami rzeczniczki Neklen. "Konsorcjum firm (...) złożyło jako pierwsze oświadczenie o odstąpieniu od umowy GDDKiA na budowę odcinka autostrady A4 Tarnów-Dębica" - podkreśliła SIAC Construction. Jak poinformowała firma, pismo z oświadczeniem członków konsorcjum zostało złożone w siedzibie GDDKiA oddział w Rzeszowie we wtorek (24 lipca) ok. godz. 15. "Głównym powodem odstąpienia od umowy przez konsorcjum było niedopełnienie zobowiązań wynikających z umowy przez GDDKiA" - dodała SIAC Construction.

"Działania GDDKiA są dla konsorcjum niezrozumiałe. Co więcej wprowadzają w błąd sugerując, że GDDKiA odstępuje od umowy, od której wcześniej już odstąpiło konsorcjum - napisał rzecznik SIAC Construction Dawid Korszeń.

Jak podkreśliła firma celem konsorcjum jest doprowadzenie do zakończenia projektu budowy odcinka A4. "Mimo zagadkowego zachowania GDDKiA cel ten nie ulega zmianie. Zależy to tylko od dobrej woli GDDKiA i przystąpieniu przez nią do negocjacji" - podkreślił Korszeń.

Jak zaznaczył rzecznik SIAC Construction, "chcemy rozmawiać z GDDKiA w celu znalezienia rozwiązania, które pozwoli dokończyć wybudowanie autostrady A4 na odcinku Tarnów - Dębica w jak najkrótszym czasie".

Rzeczniczka GDDKiA zapowiedziała, że procedura wyboru nowego wykonawcy robót przez GDDKiA "rozpocznie się niezwłocznie - tak, by zakończenie prac na 35-kilometrowym odcinku Tarnów - Dębica Pustynia było możliwe do końca 2013 roku".

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wybierz konto firmowe, które zarabia na Ciebie i zyskaj premię do 1250 zł.

Wybierz konto firmowe, które zarabia na Ciebie i zyskaj premię do 1250 zł.

Komentarze (6)

dodaj komentarz
~spostrzegawczy
1. po pierwsze to HBP podaje oficjalnie (pewnie ma potwierdzenie na pismie) ze wczoraj o godz 15 wypowiedziala umowe kontraktowa zamawiajacemu, wiec gddkia nie mogla dzis nic wypowiedziec bo wczoraj ta umowa zostala juz wypowiedziana.
mydlenie oczu i niepotrzebne mieszanie opini publicznej

2. to ciekawe ze tylko w tym
1. po pierwsze to HBP podaje oficjalnie (pewnie ma potwierdzenie na pismie) ze wczoraj o godz 15 wypowiedziala umowe kontraktowa zamawiajacemu, wiec gddkia nie mogla dzis nic wypowiedziec bo wczoraj ta umowa zostala juz wypowiedziana.
mydlenie oczu i niepotrzebne mieszanie opini publicznej

2. to ciekawe ze tylko w tym jednym oddziale gddkia na podkarpaciu nie da sie zbudowac ani kawalka autostrady, jakos w innych wojewodztwach tez sa rozne problemy i dalo sie je rozwiazac z pozytywnym skutkiem. moze tam jest cos nie tak z rzadzacymi tym oddzialem i trzeba to zbadac?
~11 listopada
za takie cyrki co sie wyprawia z tymi budowami , rzad tuska powienien byc wypieprzony na zbity pysk
~aaa
to bankruci ... a tonący brzytwy się chwyta ...
~lopez
Minął im termin, budowa zaawansowana w 59%, a ci jeszcze coś margają ? Bezczelność tych palantow jest niebywała.
~logik
Widać, że nie z branży. Nikt nie napisał, że zaawansowanie prac jest 59%. Zaawansowanie kosztów jest 59%. Zaawansowanie prac z pewnością poniżej połowy. (wszystkie kontrakty autostradowe na stracie). Zresztą liczą się zakończone etapy. GDAKA będzie twierdzić, że 25% PBG, że 55%. Sąd rozstrzygnie (ale raczej mniej).Widać, że nie z branży. Nikt nie napisał, że zaawansowanie prac jest 59%. Zaawansowanie kosztów jest 59%. Zaawansowanie prac z pewnością poniżej połowy. (wszystkie kontrakty autostradowe na stracie). Zresztą liczą się zakończone etapy. GDAKA będzie twierdzić, że 25% PBG, że 55%. Sąd rozstrzygnie (ale raczej mniej). Inwentaryczacja z udziałem nowego wykonawcy lub "niezależnych" ekspertów zatrudnionych przez GDAKA wykaże coś ok. wartości zapłaconych przez Agencję.
~nuk
lotnisko uda się wybudować, stadion, domy, mieszkania a autostrady to zawsze problem jeden odcinek albo buduje się latami albo za gigantyczne pieniądze

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki