GDDKiA zerwała umowę na budowę autostrady A4 Tarnów-Dębica z konsorcjum firm SIAC Construction Ltd, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska. Niezwłocznie drogowa agencja ma rozpocząć procedurę wyboru nowego wykonawcy - podała GDDKiA w komunikacie prasowym. PBG i Hydrobudowa podały, że dotychczasowe zaawansowanie kosztowe kontraktu wynosiło około 59 proc., a odstąpienie od kontraktu spowoduje osiągnięcie mniejszych od zakładanych przychodów.

Źródło: Thinkstock
"Konsorcjum firm: SIAC Construction Ltd, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska, mimo zeszłotygodniowych deklaracji, nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych, przestało realizować budowę autostrady A4 Tarnów-Dębica i zażądało niezgodnego z prawem zwiększenia wartości kontraktu o 200 mln zł. Doprowadziło to do zerwania umowy między konsorcjum a Skarbem Państwa -GDDKiA. Obecnie podjęte zostaną analogiczne działania, jak m.in. przy budowie A2 Stryków-Konotopa czy A4 Brzesko - Wierzchosławice, gdzie po wypowiedzeniu umowy dotychczasowemu wykonawcy została wyłoniona nowa firma, która przejęła budowę drogi" - napisała GDDKiA w komunikacie.
"Procedurę wyboru nowego wykonawcy robót budowlanych GDDKiA rozpocznie niezwłocznie, tak by zakończenie prac na 35-kilometrowym odcinku Tarnów (w.Krzyż) - Dębica Pustynia było możliwe do końca 2013 roku" - dodano.
Zobacz także: | |
![]() Prokuratura umorzyła śledztwo w sprawie autostrady A4 |
Hydrobudowa Polska i PBG poinformował z kolei, że konsorcjum 24 lipca złożyło GDDKiA powiadomienie o odstąpieniu od tego kontraktu na podstawie klauzuli mówiącej, że: "zamawiający w istocie nie wykonuje swoich zobowiązań według kontraktu". Wykonawca wskazał także, iż mając na uwadze przepisy Kodeksu Cywilnego: "odstępuje od Kontraktu tylko co do tej części świadczenia wynikającego z umowy, które miałoby być wykonane po dniu odstąpienia od umowy".
Hydrobudowa i PBG podały, że skutkiem wynikającym z odstąpienia od umowy będzie rozpoznanie mniejszych od zakładanych przychodów jednostkowych i skonsolidowanych z tej umowy, które zostaną dokładnie oszacowane po zakończeniu trwającej inwentaryzacji.
Konsorcjum: SIAC Construction Ltd, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska w lipcu 2010 r. podpisało z GDDKiA umowę na budowę autostrady A-4 Tarnów - Rzeszów na odcinku od węzła Krzyż do węzła Dębica Pustynia. Wartość kontraktu wynosiła 1,75 mld zł brutto, a przedmiot zamówienia miał być zrealizowany w terminie 24 miesięcy od daty rozpoczęcia robót.
W przesłanym w środę PAP oświadczeniu firma SIAC Construction nie zgadza się z zarzutami rzeczniczki Neklen. "Konsorcjum firm (...) złożyło jako pierwsze oświadczenie o odstąpieniu od umowy GDDKiA na budowę odcinka autostrady A4 Tarnów-Dębica" - podkreśliła SIAC Construction. Jak poinformowała firma, pismo z oświadczeniem członków konsorcjum zostało złożone w siedzibie GDDKiA oddział w Rzeszowie we wtorek (24 lipca) ok. godz. 15. "Głównym powodem odstąpienia od umowy przez konsorcjum było niedopełnienie zobowiązań wynikających z umowy przez GDDKiA" - dodała SIAC Construction.
"Działania GDDKiA są dla konsorcjum niezrozumiałe. Co więcej wprowadzają w błąd sugerując, że GDDKiA odstępuje od umowy, od której wcześniej już odstąpiło konsorcjum - napisał rzecznik SIAC Construction Dawid Korszeń.
Jak podkreśliła firma celem konsorcjum jest doprowadzenie do zakończenia projektu budowy odcinka A4. "Mimo zagadkowego zachowania GDDKiA cel ten nie ulega zmianie. Zależy to tylko od dobrej woli GDDKiA i przystąpieniu przez nią do negocjacji" - podkreślił Korszeń.
Jak zaznaczył rzecznik SIAC Construction, "chcemy rozmawiać z GDDKiA w celu znalezienia rozwiązania, które pozwoli dokończyć wybudowanie autostrady A4 na odcinku Tarnów - Dębica w jak najkrótszym czasie".
Rzeczniczka GDDKiA zapowiedziała, że procedura wyboru nowego wykonawcy robót przez GDDKiA "rozpocznie się niezwłocznie - tak, by zakończenie prac na 35-kilometrowym odcinku Tarnów - Dębica Pustynia było możliwe do końca 2013 roku".