Od południa w sobotę w całym kraju występowały problemy z płatnościami. Wielu klientów sklepów, nieposiadających przy sobie gotówki, musiało zrezygnować z zakupów. Problem został rozwiązany w okolicach godziny 15:00.


Wystąpiła awaria w działaniu usług płatności bezgotówkowych - poinformowała w sobotę po południu w mediach społecznościowych zajmująca się elektronicznymi płatnościami firma eService. Technicy od razu przystąpili do pracy nad przywróceniem sprawności systemu. Przed 15 poinformowano, że wszystkie funkcje już działają poprawnie.
Minister finansów i gospodarki Andrzej Domański napisał w serwisie X, że rozmawiał o sytuacji z prezesem Związku Banków Polskich. „Płatności kartami płatniczymi są przywrócone. BLIK również działa. Przyczyny awarii będą wyjaśnione” - przekazał.
Również na X do sprawy odniósł się wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. „Obecnie sytuacja z pracą systemów wraca do normy. Powody awarii są analizowane ale obecnie nic nie wskazuje na to, aby był to atak z zewnątrz” - napisał. Zaznaczył, że informacje będą udzielane na bieżąco.
W komunikacie opublikowanym tuż przed godz. 14 w serwisie Facebook firma e-Service przekazała klientom więcej szczegółów o awarii.
„Drodzy Klienci, wystąpiła awaria w działaniu usług płatności bezgotówkowych. Tuż po jej zdiagnozowaniu rozpoczęliśmy intensywne prace nad przywróceniem pełnej sprawności systemu.Nasz zespół techniczny pracuje nad rozwiązaniem tak szybko, jak to możliwe” - brzmi jego fragment.
Firma zapewniła, że będzie na bieżąco informować o postępach tych prac i przeprosiła za niedogodności.
Firma eService jest agentem rozliczeniowym w Europie Środkowej, dostarczającym rozwiązania dla transakcji bezgotówkowych, tj. terminale płatnicze, płatności online dla sklepów internetowych oraz usługi rozliczania kart płatniczych. Prowadzi działalność w 12 krajach kontynentu.
Na swojej stronie internetowej firma informuje że rozlicza w ciągu roku blisko 3,6 mld transakcji bezgotówkowych; w Polsce niemal co trzecia transakcja płatnicza jest rozliczana przez eService.
Awaria rozpoczęła się tuż po południu. Problemy z płatnościami zgłaszali klienci różnych sklepów i stacji, między innymi Lidla, Biedronki czy Orlenu.