Najbardziej powszechną metodą jest śledzenie informacji na temat potencjalnego kontrahenta w doniesieniach prasowych. Można też przeprowadzić wywiad wśród przedsiębiorców, którzy z taką firmą współpracują bądź współpracowali. Warto sprawdzić, jaką pozycję w swojej branży zajmuje firma oraz jaką opinią cieszą się jej właściciele i osoby nią zarządzające. W tym przypadku bardzo przydatny będzie Internet, a w szczególności opinie na forach internetowych. Jednakże informacje w ten sposób zdobyte nie powinny być jedynym źródłem uzyskania interesujących wiadomości.
Metody pozyskiwania informacji
![]() | »Czy trzeba naliczać VAT od wydatków na poczęstunek kontrahentów w firmie? |
Przedsiębiorca może sprawdzić potencjalnego kontrahenta poprzez informacje zawarte w jawnych zbiorach danych. Zawsze można także poprosić przedsiębiorcę, z którym zamierzamy nawiązać współpracę, o przedstawienie zaświadczenia z urzędu skarbowego, potwierdzającego, że nie posiada on zaległości podatkowych oraz z ZUS o niezaleganiu z płatnościami składek na ubezpieczenie społeczne.
W przypadku kontrahentów zagranicznych sprawdzenie ich danych jest znacznie utrudnione. Posiłkować można się tutaj danymi, które zawarte są na stronach tzw. pojedynczych punktów kontaktowych państw UE.
Dane w rejestrach
Łatwym i bardzo szybkim sposobem na zweryfikowanie numeru REGON i NIP kontrahenta jest wykorzystanie wyszukiwarki znajdującej się w Internecie na stronie Głównego Urzędu Statystycznego: http://www.stat.gov.pl/regon. Po wpisaniu NIP lub REGON uzyskamy podstawowe informacje o podmiocie, w tym jego dane, numery identyfikacyjne, adres siedziby czy numer w rejestrze KRS.
• CEIDG
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej udostępnia zawarte w niej dane i informacje. Można tam znaleźć m.in.:
- informacje o firmie przedsiębiorcy,
- dane adresowe wszystkich miejsc, w których przedsiębiorca prowadzi działalność, w tym także adres do doręczeń,
- informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej.
Przedsiębiorca nie uzyska jednak informacji o adresie zamieszkania przedsiębiorcy. Wyjątek od zasady stanowi przypadek, kiedy adres zamieszkania przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną jest jednocześnie miejscem, w którym prowadzona jest jego działalność. W kwestii tej wypowiedziało się Ministerstwo Gospodarki. Z odpowiedzi na interpelację poselską nr SPS-023-95/11 wynika, iż adres zamieszkania jest informacją szczególnie chronioną ze względu na to, że dotyczy sfery życia prywatnego i w związku z tym utajnienie adresu zamieszkania ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa przedsiębiorcy i jego rodziny.
![]() | »KRS dostępny w Internecie |
Warto zaznaczyć, że zgodnie z art. 33 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej domniemywa się, że dane wpisane do CEIDG są prawdziwe. Jeżeli do CEIDG wpisano dane niezgodnie z wnioskiem lub bez tego wniosku, osoba wpisana do CEIDG nie może zasłaniać się wobec osoby trzeciej, działającej w dobrej wierze, zarzutem, że dane te nie są prawdziwe, jeżeli po powzięciu informacji o tym wpisie zaniedbała wystąpić niezwłocznie z wnioskiem o sprostowanie, uzupełnienie lub wykreślenie wpisu.
• Darmowy wydruk z KRS
W przypadku gdy kontrahentem ma zostać przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, informacje o nim możemy pozyskać z KRS. Rejestr jest jawny. Każdy ma prawo dostępu do danych zawartych w nim za pośrednictwem centralnej Informacji KRS. W tym celu można skorzystać z wyszukiwarki, która znajduje się w Internecie na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości pod adresem https://ems.ms.gov.pl/start. Wyszukiwarka ta umożliwia bezpłatny dostęp do wszystkich aktualnych danych rejestrowych KRS z opcją darmowego pobierania wydruków. Korzystając z systemu możemy sprawdzić aktualne dane podmiotów wpisanych do rejestru:
- przedsiębiorców,
- stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- dłużników niewypłacalnych.
Biura Informacji Gospodarczej
Chcąc pozyskać informacje o przedsiębiorcy, można również skorzystać z Biur Informacji Gospodarczej. Ich zadaniem jest udostępnianie osobom trzecim danych o wiarygodności płatniczej przedsiębiorców, a także konsumentów. Obecnie w Polsce funkcjonują trzy BIG.
Kinga Romas
Gazeta Podatkowa nr 80 (912) z dnia 2012-10-04
Jak bronić swoich praw w sporze z fiskusem?. Wszystko na ten temat w poradniku na GOFIN.pl




























































