POSŁUCHAJ"Popularność kryptowalut wśród dzieci daje do myślenia". Posłuchaj, jak uczyć młodych inwestowania

Malwina Wrotniak2023-06-22 06:00redaktor naczelna Bankier.pl
publikacja
2023-06-22 06:00

Krypto weszło szturmem do mainstreamowego internetu dla młodych i to daje do myślenia, co musimy zrobić, żeby młodzi inaczej patrzyli na różne klasy aktywów, mówi Izabela Kozakiewicz-Frańczak, pomysłodawczyni zajęć z inwestowania dla dzieci i młodzieży. Podpowiada, jak pokazywać młodym, że aktywne inwestowanie może być ciekawsze niż gaming i jakie warunki trzeba dziś spełnić, żeby zostać finansowym autorytetem wśród młodzieży.

"Popularność kryptowalut wśród dzieci daje do myślenia". Posłuchaj, jak uczyć młodych inwestowania
"Popularność kryptowalut wśród dzieci daje do myślenia". Posłuchaj, jak uczyć młodych inwestowania
/ Bankier.pl

– Kiedy pytamy nastolatków, w co można inwestować, często pierwsza, druga albo trzecia odpowiedź na to pytanie to kryptowaluty – mówi Izabela Kozakiewicz-Frańczak o organizowanych przez siebie "Trampkach na giełdzie", spotkaniach dzieci i młodzieży z ludźmi rynku kapitałowego.

Posłuchaj podcastu:

– Nie mam nic przeciwko krypto, ale jeśli nie będziemy dostatecznie szybko tłumaczyć, jakie ryzyko wiąże się z niektórymi nowymi inwestycjami, po latach pewnie znowu okaże się, że kolejne tysiące czy miliony inwestorów straciły, a kolejna klasa aktywów inwestycyjnych zostanie przekreślona – mówi dziennikarka i pomysłodawczyni "Trampek", nie kryjąc nawiązania do pamiętnych afer w związku z AmberGold, GetBack czy teraz - licznymi sporami sądowymi w sprawie kredytów frankowych.

Namawia do zapoznawania młodych z różnymi klasami aktywów, bo - jak mówi - rynek akcyjny, walutowy, ETF-owy czy surowcowy mogą być równie pasjonujące w sensie szybkości. Przekonuje też, że świadome, aktywne inwestowanie może być bardziej interesujące niż tak lubiany przez młodych gaming.

Jak zainteresować dzieci inwestowaniem?

W dziewiątym odcinku podcastu Bankier.pl "Rodziconomia" goszczę Izabelę Kozakiewicz-Frańczak, dziennikarkę, właścicielkę firmy badawczej iKsync, a prywatnie mamę, która idąc za inspiracją swojego syna, powołała do życia pomysł praktycznych zajęć z ekonomii dla młodych.

Już pierwsze zajęcia pokazały, że potrzeba wysiłku i niestandardowej formy, żeby wciągnąć młodych uczestników w żywą dyskusję o finansach. Jak mówi, reakcje różnych grup wiekowych są odmienne. 

– Maluchy do 11. roku życia to prawdziwy żywioł, są otwarte i w zasadzie chłoną wszystko. Z takimi, które mają 12, 13, 14 lat jeszcze można porozmawiać o przedsiębiorczości i finansach, myślą już trochę inaczej. Do 15-, 16-latków trzeba już umieć dotrzeć, mają dużo blokad, boją się w grupie powiedzieć coś, żeby nie zabrzmieć dziwnie w oczach kolegów. To pokazuje, kiedy jest najlepszy moment na edukację finansową i kiedy najłatwiej zainteresować nią młodych – opowiada Izabela Kozakiewicz.

Rozmawiamy też o tym, co działa na zajęciach z podstaw inwestowania, a co niekoniecznie. – Kiedy pokazujesz im (dzieciom - red.) kogoś, kto aktywnie działa w mediach społecznościowych, (młodzi - red.) często mówią "wow", to robi na nich wrażenie. Ale social media nie są konieczne, bo doceniają też kogoś, kto po prostu ma swoje wymierne osiągnięcia. Trzeba znaleźć metodę, jak pokazać ekspertów reprezentujących instytucje finansowe i mających dużą wiedzę w taki sposób, żeby zaciekawić młodych. To nie jest łatwe, ale jest możliwe – opowiada o spotkaniach, na które specjaliści obowiązkowo przychodzą zresztą w tytułowych trampkach.

Posłuchaj mojego podcastu. Dowiesz się z niego również:

  • dlaczego Iza nie uznaje kieszonkowego,
  • jak (mimo to) zaszczepia w swoich dzieciach zainteresowanie finansami.

– Najważniejsze jest dla mnie, żeby moje dzieci odpowiedzialnie dokonywały wyborów konsumenckich  mówi bohaterka 9. odcinka podcastu "Rodziconomia".

Partnerem odcinka jest sklep Goldsaver.pl.

Komentarz Partnera

Komentarz Partnera

Zgodnie z tym, co pani Izabela mówi w podcaście, trzy sytuacje, w których najbardziej dały się nam we znaki braki w edukacji finansowej to Amber Gold, Get Back i kredyty frankowe. Z perspektywy naszego biznesu ta pierwsza była najbardziej dotkliwa, gdyż na długi czas popsuła wizerunek złota oraz firm zajmujących się faktyczną sprzedażą złota (a nie obietnic, jak Amber Gold). Jednak i GetBack, i kredyty frankowe również przyniosły straszne konsekwencje dla wielu osób, których intencją było tak naprawdę zabezpieczenie swoich finansów.

I tak naprawdę najbardziej frustrujące w tej sytuacji jest to, że tego rodzaju oszustwa mogłyby mieć znacznie mniejszą skalę, gdyby istniała sensowna, systemowa edukacja finansowa, zarówno w zakresie gospodarowania swoimi pieniędzmi na co dzień, ale także w perspektywie długiej – budowania zabezpieczenia na przyszłość, w czym złoto może być bardzo mocne, ale także inwestowania, pomnażania majątku, co również jest ważną kompetencją w dzisiejszym świecie. W szczególności, że system emerytalny w Polsce nie jest do końca wydajny i kwestią zdrowego rozsądku jest zadbanie o dodatkowy “filar” we własnym zakresie.

W Goldenmark zawsze kładliśmy duży nacisk na edukację dotyczącą zarówno złota, jak i finansów osobistych. Nasz nowy sklep Goldsaver.pl powstał z myślą o szerokiej dostępności nie tylko dla osób zamożnych, które mogą sobie pozwolić na inwestowanie dużych kwot pieniędzy w dowolne aktywa, ale praktycznie dla każdego, kto jest w stanie zaoszczędzić choćby minimalne kwoty pieniędzy. Jednocześnie budujemy bazę wiedzy, gdzie w przystępny sposób publikujemy usystematyzowane informacje.

Michał Tekliński, ekspert rynku złota, Goldsaver.pl


 ***

"RodzicoNOMIA" to projekt Bankier.pl o finansach rodziców i ich dzieci. Piszemy, a w podcaście rozmawiamy o edukacji, analizujemy produkty finansowe, przyglądamy się wspierającym mamy i tatów rozwiązaniom z rynku pracy, podpowiadamy rodzicom jako konsumentom. Zapisz się na nowy newsletter, żeby nie przegapić żadnego z odcinków tej serii.

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Powiązane: Rodziconomia

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki