Na pierwszy ogień pójdą autostrady zarządzane przez GDDKiA. Jak zaznacza jednak Mateusz Morawiecki, jego rząd niebawem przystąpi do rozmów z prywatnymi koncesjonariuszami, by od nowego roku przedstawić plan likwidacji bramek.


"W krótkim czasie przedstawimy harmonogram, tak, by postarać się zrobić to do najbliższych wakacji, aby te autostrady, za które odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, żeby zostały zwolnione z opłat najszybciej, jak się da" - powiedział Morawiecki na wtorkowej konferencji prasowej. "Pokażemy tym samym naszą wolę i naszą sprawczość" - dodał premier.
Odnosząc się do planów wobec innych płatnych odcinków autostrad, szef rządu stwierdził, że "przystąpimy do rozmów i negocjacji z prywatnymi koncesjonariuszami, aby od nowego roku przedstawić plan likwidacji bramek i plan darmowego poruszania się po autostradach i po drogach ekspresowych w Polsce".
Jak wyjaśnił Morawiecki, "chcemy zwiększyć dostępność dróg dla tych, którzy mają mniej zasobne portfele". Zaznaczył, że plany likwidacji opłat na autostradach "nie są niespójne z rozwijaniem kolei". "Niech te dwa komponenty komunikacyjne się uzupełniają" - powiedział premier.
Zapowiedź projektu dot. zniesienia opłat za autostrady w wykazie prac legislacyjnych rządu
Propozycja zaniechania poboru opłat za przejazd autostradami płatnymi zarządzanymi przez GDDKiA znajdzie się w projekcie noweli ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym - wynika z wtorkowego wpisu w wykazie prac legislacyjnych rządu.
We wtorek w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu poinformowano o pracach nad projektem noweli ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. Przygotowywany jest on przez resort infrastruktury.
"Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad" - wyjaśniono.
Jak dodano, wprowadzenie całkowitego wyłączenia poboru opłat za przejazd autostradą jest "podyktowane potrzebami społecznymi bezpłatnego korzystania z autostrad płatnych zarządzanych przez organy państwowe".
W wykazie wyjaśniono, że projektowana nowela zakłada usunięcie przepisów przewidujących obowiązek uiszczania opłaty za przejazd autostradą przez samochody osobowe i motocykle na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA, czyli poboru opłaty za przejazd autostradą przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
"Zmiany wprowadzane w pozostałych nowelizowanych ustawach stanowią konsekwencję zmian przewidzianych w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Konieczne będą przepisy przejściowe regulujące kwestie opłat za przejazd autostradą pobranych lub dochodzonych przez KAS przed wejściem w życie ustawy oraz elementów organizacyjnych związanych z systemem poboru tej opłaty przyjętych przez KAS" - dodano.
autor: Michał Boroń
wkr/ mk/