REKLAMA

Jak najszybciej. Morawiecki o harmonogramie zniesienia opłat na autostradach

2023-05-16 13:16, akt.2023-05-16 20:14
publikacja
2023-05-16 13:16
aktualizacja
2023-05-16 20:14

Na pierwszy ogień pójdą autostrady zarządzane przez GDDKiA. Jak zaznacza jednak Mateusz Morawiecki, jego rząd niebawem przystąpi do rozmów z prywatnymi koncesjonariuszami, by od nowego roku przedstawić plan likwidacji bramek.

Jak najszybciej. Morawiecki o harmonogramie zniesienia opłat na autostradach
Jak najszybciej. Morawiecki o harmonogramie zniesienia opłat na autostradach
fot. Krystian Maj / KPRM / / Flickr

"W krótkim czasie przedstawimy harmonogram, tak, by postarać się zrobić to do najbliższych wakacji, aby te autostrady, za które odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, żeby zostały zwolnione z opłat najszybciej, jak się da" - powiedział Morawiecki na wtorkowej konferencji prasowej. "Pokażemy tym samym naszą wolę i naszą sprawczość" - dodał premier.

Odnosząc się do planów wobec innych płatnych odcinków autostrad, szef rządu stwierdził, że "przystąpimy do rozmów i negocjacji z prywatnymi koncesjonariuszami, aby od nowego roku przedstawić plan likwidacji bramek i plan darmowego poruszania się po autostradach i po drogach ekspresowych w Polsce".

Jak wyjaśnił Morawiecki, "chcemy zwiększyć dostępność dróg dla tych, którzy mają mniej zasobne portfele". Zaznaczył, że plany likwidacji opłat na autostradach "nie są niespójne z rozwijaniem kolei". "Niech te dwa komponenty komunikacyjne się uzupełniają" - powiedział premier.

Zapowiedź projektu dot. zniesienia opłat za autostrady w wykazie prac legislacyjnych rządu

Propozycja zaniechania poboru opłat za przejazd autostradami płatnymi zarządzanymi przez GDDKiA znajdzie się w projekcie noweli ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym - wynika z wtorkowego wpisu w wykazie prac legislacyjnych rządu.

We wtorek w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu poinformowano o pracach nad projektem noweli ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. Przygotowywany jest on przez resort infrastruktury.

"Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad" - wyjaśniono.

Jak dodano, wprowadzenie całkowitego wyłączenia poboru opłat za przejazd autostradą jest "podyktowane potrzebami społecznymi bezpłatnego korzystania z autostrad płatnych zarządzanych przez organy państwowe".

W wykazie wyjaśniono, że projektowana nowela zakłada usunięcie przepisów przewidujących obowiązek uiszczania opłaty za przejazd autostradą przez samochody osobowe i motocykle na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA, czyli poboru opłaty za przejazd autostradą przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

"Zmiany wprowadzane w pozostałych nowelizowanych ustawach stanowią konsekwencję zmian przewidzianych w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Konieczne będą przepisy przejściowe regulujące kwestie opłat za przejazd autostradą pobranych lub dochodzonych przez KAS przed wejściem w życie ustawy oraz elementów organizacyjnych związanych z systemem poboru tej opłaty przyjętych przez KAS" - dodano.

autor: Michał Boroń

wkr/ mk/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (27)

dodaj komentarz
itso_battlestar_point_g
plan darmowego poruszania się ale tylko dla wyborców pliśiu reszta zapłaci 2x więcej co najmniej
ministerprawdy
Rozdawnictwo rośnie aby jak nadłużej dużą infalcję utrzymać. W USA infalcja już spadła o ponad połowę a stopy procentowe są większe niż inflacja.
prawnuk
A ja bym wolał TANIO, a nie szybko...... by nie było jak z przekopem, 500+, węglem rok temu, czy gazem
ketchup1
A tak serio to gdzie oprócz odcinka Gliwice - Wrocław autostrady państwowe są płatne ? Ja nie znam . To tyle krzyku i chwalenia się a tak naprawdę to tylko jeden odcinek
ketchup1 odpowiada okragly_stol
Autostrada Gdańsk Toruń jest prywatną. Wybudowała ja prywatna firma na koncesji . Wzięła kredyt i teraz pobiera opłaty proszę doczytać ta sama zasada co kulczykowka i ta sama zasada co stałe port Kraków Katowice. Jedyny płatny odcinek państwowy to Wrocław Gliwice nic więcej a krzyczą jakby kto wie ile mieli tych płatnych autostrad Autostrada Gdańsk Toruń jest prywatną. Wybudowała ja prywatna firma na koncesji . Wzięła kredyt i teraz pobiera opłaty proszę doczytać ta sama zasada co kulczykowka i ta sama zasada co stałe port Kraków Katowice. Jedyny płatny odcinek państwowy to Wrocław Gliwice nic więcej a krzyczą jakby kto wie ile mieli tych płatnych autostrad . Raptem 200 km na całą Polskę
prawnuk odpowiada ketchup1
ale ma inne parametry umowy...... tzn państwo płaci za określoną liczbę klientów. Gdy ich brakuje - podatnik dopłaca
jan-kowalski
A może po prostu wystarczyłby rozsądny program winietowy? - jak w CZ, SK czy AT.

Wtedy z jednej strony za autostrady płaciliby tylko ci, którzy z nich korzystają, z drugiej byłby strumień pieniędzy na ich utrzymanie czy rozbudowę. Bo że skądś pieniądze na to będą musiały być wzięte, to jest oczywista oczywistość - darmowych
A może po prostu wystarczyłby rozsądny program winietowy? - jak w CZ, SK czy AT.

Wtedy z jednej strony za autostrady płaciliby tylko ci, którzy z nich korzystają, z drugiej byłby strumień pieniędzy na ich utrzymanie czy rozbudowę. Bo że skądś pieniądze na to będą musiały być wzięte, to jest oczywista oczywistość - darmowych obiadów nie ma i nigdy nie było, jak powiedział kiedyś ktoś mądry.
prawnuk
? 75% tego nie kuma.
Swoją drogą program budowy dróg ma 10-15 lat i powoli trzeba je remontować.
Osobiście wolę prosty system: 10 groszy autostrada, 5 groszy ekspresówka i raz na kwartał dostajesz fakturę
grzegorzkubik
Dobry pomysł. Już dano Korwin mówił, że płacimy podwójny podatek za budowę autostrad.

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki