REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Izera rusza do ostatniej szarży? Rośnie import gotowych samochodów do Polski

2025-08-17 14:36, akt.2025-08-17 20:35
publikacja
2025-08-17 14:36
aktualizacja
2025-08-17 20:35

W ostatnich latach wyraźnie wzrósł import gotowych samochodów do Polski – wynika z raportu PFR poświęconego branży automotive. Wskazano w nim także, że nasz kraj spadł w 2024 r. na szóstą pozycję wśród eksporterów akumulatorów, podczas gdy w roku 2023 był drugi.

Izera rusza do ostatniej szarży? Rośnie import gotowych samochodów do Polski
Izera rusza do ostatniej szarży? Rośnie import gotowych samochodów do Polski
fot. Bilanol / / Shutterstock

Obecnie bilans handlowy polskiej branży automotive jest ujemny – wynika z raportu Polskiego Funduszu Rozwoju. Jedną z przyczyn jest import wozów bojowych, bo jeśli odliczyć zagraniczne zakupy m.in. czołgów, to branża nadal jest na plusie, choć ta nadwyżka jest już niewielka.

Przy czym, o ile handel częściami i akcesoriami samochodowymi generuje nadwyżkę na poziomie ok. 6,7 mld euro po maju 2025 r. (w skali ostatnich 12 miesięcy), to głównym źródłem problemu jest deficyt w handlu samochodami osobowymi. W ciągu 3 lat deficyt liczony w skali ostatnich 12 miesięcy urósł z -4,2 mld euro do -11,2 mld euro.

Jak wynika z wyjaśnień ekspertów z branży samochodowej, ten rosnący deficyt w handlu samochodami osobowymi wiąże się z tym, że obecnie polskie fabryki przechodzą okres reorganizacji, aby dostosować się do produkcji nowych modeli. Produkcja części starych modeli została wygaszona i trwają przygotowania do produkcji nowych, więc na razie produkcja samochodów spadła – powiedział PAP ekonomista PFR Andrzej Kochman, który jest autorem raportu.

Podkreślił on, że Polska – poza częściami i akcesoriami samochodowymi – jest także silna w eksporcie samochodów ciężarowych. Poza tym nasz kraj jest liczącym się eksporterem autobusów elektrycznych, choć jednocześnie spada sprzedaż autobusów dieslowskich.

"Nie zapominajmy również o tym, iż zgodnie z zapowiedziami „rusza do ostatniej szarży” Izera w ramach finansowania KPO. Miejmy nadzieję, że zwycięskiej, biorąc pod uwagę zmiany dokonane w modelu funkcjonowania projektu" – powiedział Andrzej Kochman.

Z danych GUS, na które powołuje się PFR, wynika że o ile eksport samochodów osobowych z Polski w stosunku do roku 2022 wzrósł o blisko 50 proc., to jednocześnie import do Polski w tym okresie się prawie się podwoił.

"Widać, że obecnie polski rynek jest zasilany przez produkowane w Niemczech samochody w znacznie większym stopniu niż kiedyś" – powiedział ekspert PFR.

Jednocześnie po 2024 r. Polska spadła na 6 pozycję wśród największych eksporterów akumulatorów – poinformował PFR w raporcie. W 2023 r., wg danych ITC, nasz kraj zajmował pod tym względem 2 pozycję na świecie.

W raporcie napisano także, że po 2024 r. Polska spadła na 6 pozycję wśród największych eksporterów akumulatorów.

Z danych PFR wynika, że w 2024 r. wartość eksportu akumulatorów samochodowych z Polski spadła o 21,4 proc. i wyniosła nieco ponad 7 mld euro. Więcej wyeksportowały w ub. roku Węgry (ich sprzedaż za granicę wyniosła prawie 7,27 mld euro), Korea Południowa (prawie 7,59 mld euro) oraz Niemcy (ponad 7,8 mld euro). O ile te kraje w ubiegłym roku odnotowały spadek eksportu, to szybko rośnie eksport akumulatorów z USA, który w 2024 r. wyniosła prawie 8,12 mld euro.

PFR przypomniał, że w 2023 r. Polska była drugim eksporterem akumulatorów na świecie.

"Fakt, że spadliśmy z 2 na 6 pozycję w światowym eksporcie akumulatorów bierze się stąd, że polska fabryka gigafabryka akumulatorów był pierwsza, ale pozostała póki co jedyną gigafabryką. Tymczasem inni budują, np. na Węgrzech czy w Niemczech. Wprawdzie były plany budowy pod Gdańskiem kolejnej dużej fabryki akumulatorów, ale zostały one zawieszone" – powiedział PAP Kochman.

"Decyzje inwestycyjne w Polsce są zawieszone najprawdopodobniej ze względu na kwestię liczenia podatku od emisji CO2. Francuzi lobbują w UE taki sposób liczenia emisji CO2, który uwzględnia udział paliw kopalnych w energetyce w danym kraju w danym towarze, co uderzy w kraje, gdzie wysoki jest udział węgla w wytwarzaniu energii, co jest niekorzystne dla Polski, ale również dla Niemiec" - dodał.

Z raportu wynika także, że przynajmniej w części kwestia spadku eksportu akumulatorów z Polski wiąże się z eksportem aut elektrycznych z naszego kraju. W tym przypadku akumulatory nie są liczone oddzielnie. W sprzedaży aut elektrycznych nasz kraj notuje niewielką nadwyżkę.

Polski Fundusz Rozwoju wspiera zrównoważony rozwój gospodarczy Polski, przez oferowanie kompleksowych rozwiązań finansowych. Działalność funduszu opiera się na kilku obszarach, takich jak: inwestycje, rozwój innowacji, zrównoważona transformacja, analiza rynku oraz rozwój rynku kapitałowego.

Marek Siudaj (PAP)

ms/ malk/ lm/ pr/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (3)

dodaj komentarz
carlito1
Grunt to "budować" a nie zbudować. Różnica polega na tym, że budując można bardzo fajnie pobierać kapustkę z budrzetu przez długi czas.
jas2
Dopóki rządzi PO, nie będzie żadnej Izery, żadnego CPK.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki