REKLAMA

Ile Pendolino w Pendolino, czyli co oferuje PKP Intercity?

2014-12-14 05:50
publikacja
2014-12-14 05:50
Ile Pendolino w Pendolino, czyli co oferuje PKP Intercity?
Ile Pendolino w Pendolino, czyli co oferuje PKP Intercity?
fot. Piotr Matusewicz / / EastNews

14 grudnia br. rozpoczyna się nowy sezon kolejowy 2014/2015. Wraz z nim szykuje się sporo zmian, w tym o wiele szybsze połączenia pomiędzy czterema największymi aglomeracjami oraz dwie nowe kategorie pociągów. Narodowy przewoźnik wraz z pojawieniem się Pendolino zapowiada rewolucję na polskich torach.

Czy Pendolino zrewolucjonizuje polski rynek kolejowy? (fot. Piotr Matusewicz / EastNews)

Oferta PKP Intercity w nowym rozkładzie jazdy 2014/2015 została poddana analizie według stanu na dzień 10.12.2014. Analizowane połączenia kolejowe datowane są na piątek 19.12.2014 r., czyli w dniu rozpoczynającym 16-dniowy okres wzmożonego ruchu kolejowego związanego z przerwą świąteczno-noworoczną.

Ma być szybciej

Wraz z zakończeniem remontów na głównych szlakach, zgodnie z zapowiedziami PKP PLK, znacząco skrócą się czasy połączeń. Od nowego rozkładu PKP Intercity zaoferuje pasażerom jadącym z Warszawy do Krakowa podróż w czasie od 2 godz. 25 min. Przejechanie 298 km z Warszawy do Katowic zajmie co najmniej 2 godz. 29 min., a 405 km do Wrocławia tylko 3 godz. 42 min. Skrócą się również przejazdy z Gdańska do Warszawy (328 km od 2 godz. 55 min.), Krakowa (621 km od 5 godz. 28 min.), Katowic (626 km od 5 godz. 46 min.) i Wrocławia (przez Bydgoszcz i Poznań, z ominięciem Warszawy, 476 km od 5 godz. 40 min.).

Pendolino: Cała naprzód ?

Start odtwarzacza ...


Ma być taniej

Wbrew zapowiedziom nie został wdrożony dynamiczny system sprzedaży biletów znany z linii lotniczych. Zamiast tego wraz z nowym sezonem kolejowym PKP Intercity wprowadziło dodatkowe poziomy cenowe:

  1. SuperPROMO w wysokości 49,00 PLN na trasach Warszawa-Gdańsk, Warszawa-Kraków, Warszawa-Katowice i 59,00 PLN na trasie Warszawa-Wrocław oraz 98,00 PLN na trasach Gdańsk-Kraków i Gdańsk-Katowice (oferta dostępna tylko dla pociągów najwyższej kategorii Express InterCity i Express InterCity Premium).

  2. "Wcześniej Taniej" 30% - pula biletów tańsza o 30% od ceny podstawowej.

  3. "Wcześniej Taniej" 20% - pula biletów tańsza o 20% od ceny podstawowej.

  4. "Wcześniej Taniej" 10% - pula biletów tańsza o 10% od ceny podstawowej.

  5. Cena podstawowa zgodna z cennikiem PKP Intercity.

Wszystkie pociągi mają taką samą liczbę miejsc objętych poszczególnymi poziomami cenowymi. Wszystkie poziomy cenowe są dostępne również dla klientów korzystających z ulg ustawowych i handlowych, zgodnie z cennikiem PKP Intercity.

Czytaj dalej: Nadjeżdża Pendolino

Największą zmianą, która wejdzie w życie 14 grudnia, będą nowe pociągi zespolone Pendolino francuskiego Alstomu, które mogą rozwijać maksymalną prędkość 250 km/h. Niestety jeszcze przez długie lata nie będą mogły pokazać swoich możliwości, z uwagi na stan infrastruktury kolejowej i zawieszenie programu budowy Kolei Dużych Prędkości.

Z perspektywy czasu widać, że PKP Intercity mocno się pospieszyło i kupiło nowoczesne składy bardzo na wyrost. Brak infrastruktury jest powodem obniżenia przez Komisję Europejską kwoty projektu współfinansowanego ze środków unijnych z 400 mln EUR do 340 mln EUR, a przez to zmniejszenie kwoty dofinansowania o kolejne 14 mln EUR.

PKP Intercity liczy na "efekt Pendolino", dzięki któremu pasażerowie wrócą do podróżowania koleją. Pytanie tylko, czy pojawienie się nowych składów tak dużo zmieni na transportowej mapie Polski? Po przyjrzeniu się nowej siatce połączeń można mieć spore wątpliwości, ponieważ okazuje się, że jadąc Pendolino, nie zawsze pasażerowie dotrą na miejsce najszybciej. Ponadto wbrew zapowiedziom spółki z 10 września br. na torach pojawi się od grudnia tylko 9 superskładów, zamiast obiecywanych 13.

Z nowym rozkładem jazdy na trasie z Gdańska do Warszawy PKP Intercity zaoferuje pasażerom 14 połączeń dziennie, w tym 5 kategorii Express InterCity Premium (czyli Pendolino, dalej: EIP), 6 kategorii Express InterCity (dalej: EIC), 3 kategorii ekonomicznej Twoje Linie Kolejowe (dalej: TLK). Co najciekawsze najszybciej dojedziemy z Warszawy do Gdańska tradycyjnym składem EIC "Neptun" w czasie 2 godz. 55 min. Pendolino oferuje czas podróży od 2 godz. 57 min z Warszawy do Gdańska i od 2 godz. 56 min. w drugą stronę. Najdłużej na tej trasie pojedziemy nocnymi TLK "Monciak" (4 godz. 2 min.) i "Tetmajer" (4 godz. 11 min.). Istotnemu skróceniu uległy również bezpośrednie połączenia Trójmiasta z Krakowem (7 połączeń dziennie, w tym 4 EIP, 1 EIC i 2 TLK z czasem przejazdu od 5 godz. 28 min. - tutaj Pendolino jest najszybszym połączeniem) i z Katowicami (4 połączenia EIC od 5 godz. 46 min. - z uwagi na ograniczenia taborowe wszystkie będą realizowane składami wagonowymi).

Powstanie nowa kategoria pociągów: Express InterCity Premium (fot. Rafal Oleksiewicz/REPORTER / EastNews)

Przyspieszenie dzięki zmodernizowanej infrastrukturze odczują pasażerowie podróżujący ze stolicy na Śląsk i Małopolskę. Z Warszawy do Krakowa PKP Intercity zaoferuje 15 połączeń, w tym 7 EIP (najkrótszy czas przejazdu 2 godz. 25 min.), 3 EIC (czas przejazdu od 2 godz. 28 min. do 2 godz. 32 min.) i 5 ekonomicznych TLK (z czasem przejazdu od 2 godz. 46 min. do 3 godz. 02 min.). Zaskakuje bardzo niewielka różnica w czasie przejazdu pomiędzy najdroższym Express InterCity Premium a najtańszymi Twoimi Liniami Kolejowymi - wynosi zaledwie 37 min.

Na trasie z Warszawy do Katowic PKP Intercity zaoferowało również 15 połączeń w każdym kierunku dziennie, w tym tylko 2 kategorii EIP obsługiwane przez Pendolino, 9 kategorii EIC i 4 kategorii TLK. Najszybszym połączeniem jest ponownie skład EIC "Wysocki" wyruszający z Warszawy Centralnej o 19:50 i czasie przejazdu 2 godz. 29 min.

Większej różnicy nie odczują natomiast pasażerowie jadący z Gdańska do Wrocławia. Dla nich oferta przewoźnika nie zmieni się i dalej najszybszym połączeniem oferowanym przez PKP Intercity będą pociągi "Pomorzanin", "Heweliusz" i "Mieszko", jadące tak jak dotychczas przez Poznań i Bydgoszcz (czas przejazdu od 5 godz. 40 min.). Dla porównania najszybsze połączenia z wykorzystaniem składów Pendolino oferują czas przejazdu od 7 godz. 30 min. (w tym 50 min. oczekiwania na przesiadkę na dworcu Warszawa Centralna).

Nowością będzie wyższy komfort podróży, dzięki wprowadzeniu wagonów zmodernizowanych ze środków unijnych, za czym idzie również zmiana kategorii z TLK na IC. Wszystkie połączenia (wraz z zaznaczonymi najszybszymi połączeniami) znajdują się w załączniku do niniejszej analizy.

Wagony zmodernizowano ze środków unijnych (fot. Piotr Matusewicz / EastNews)

TLK, IC, EIC, EIP. Co wybrać?

PKP Intercity od 14 grudnia br. zaoferuje nie tylko dodatkowe poziomy cenowe, ale również dwie nowe kategorie pociągów. Do znanych pasażerom Twoich Linii Kolejowych oraz Express InterCity zostały dołączone druga ekonomiczna kategoria InterCity (IC) oraz omawiana powyżej Express InterCity Premium (EIP). Zmiany te komplikują ofertę przewoźnika i sprawiają, że pasażerowie mogą czuć się zagubieni w trakcie dokonywania wyboru połączenia.

Kategorie TLK i IC nie różnią się cenami biletów, ani czasami przejazdów na poszczególnych trasach, a jedynie komfortem podróży. W TLK pasażerowie będą mieli pewność, że pojadą niezmodernizowanymi wagonami o niskim komforcie podróży - bez klimatyzacji, czy gniazdek elektrycznych w przedziałach. Z kolei w IC będzie oferowany porównywalny czas przejazdu, za tą samą cenę, jednak w wagonach zmodernizowanych ze środków unijnych, o wiele wyższym komforcie podróży. Zastosowana strategia może oznaczać dalszy odpływ pasażerów z pociągów TLK i wybierania alternatywnych środków transportu, np.: autobusów. Przewoźnik zapewnia, że z biegiem czasu będzie rosła liczba połączeń IC, wraz z kolejnymi partiami modernizowanych wagonów oraz dostawami zamówionych zespołów trakcyjnych PESA "Dart" oraz Stadler "Flirt3", których PKP InterCity spodziewa się w czwartym kwartale 2015 r.

Podobna sytuacja wygląda w przypadku kategorii EIC oraz EIP. Oferta cenowa jest identyczna, czasy przejazdu i komfort podróży bardzo zbliżone. Różnicą jest tylko tabor - w EIC są to tradycyjne składy wagonowe, a w EIP najnowsze składy zespolone typu ED250 "Pendolino", które zostaną częściowo wprowadzone w połowie grudnia 2014 r. Różnice między obiema kategoriami będą się zwiększać wraz z poprawą infrastruktury kolejowej, jednak nastąpi prawdopodobnie dopiero po zakończeniu 2015 r.

Nie będzie rewolucji na kolei

PKP Intercity SA, zapowiadając od dwóch lat rewolucję na rynku przewozów pasażerskich, dzięki wprowadzeniu składów zespolonych "Pendolino", nie spełniło większości swoich zapowiedzi, co prowadzi do sytuacji, w której w grudniu br. przewoźnik będzie korzystał tylko z części nowego taboru zakupionego kosztem 400 mln EUR (w ruchu 9 składów zamiast zapowiadanych 13).

Ponadto z uwagi na opóźnienia w realizacji infrastruktury kolejowej, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, składy Pendolino będą osiągały czasy przejazdu porównywalne z klasycznymi składami wagonowymi, które od lat są dostępne w ofercie spółki. Z uwagi na to niezrozumiałym jest wprowadzenie dodatkowych dwóch kategorii pociągów, co będzie powodowało problemy pasażerów z wyborem odpowiedniego połączenia oraz prawdopodobnie dalszy odpływ pasażerów z połączeń kategorii TLK, które będą obsługiwane taborem zapewniającym najniższy komfort podróży.

Marcel Klinowski - szef zespołu ds. transportu, Stowarzyszenie "Republikanie"

Źródło:Informacja prasowa
Tematy
Zyskaj 360 zł i oszczędzaj na 6% w Banku Millennium

Zyskaj 360 zł i oszczędzaj na 6% w Banku Millennium

Komentarze (7)

dodaj komentarz
~ciagov
Polska to zwykła kolonia i zrobi co jej metropolia każe. W zamian za 38 milionów niewolników dostanie kilka lokomotyw parę stanowisk w strukturach UE
~xxxxxxx
W latach 1987 , 1988 podrozowalem często na trasie katowice warszawa. Już wtedy podróż trwała dwie i pół godziny
~Warmiak007
Czy ilość przystanków była taka sama?
~Autor
Czy ta informacja z TLK jest potwierdzona? Na stornie pkp bilety te są tańsze od EIC/EIP.
~Nekroekonom
"Od nowego rozkładu PKP Intercity zaoferuje pasażerom jadącym z Warszawy do Krakowa podróż w czasie od 2 godz. 25 min".WOW! Raptem 5-10 min szybciej od tego co już w 2010 uzyskiwano składami z lokomotywą EP09 lub Husarz.Kupić nowe Pindolino - 500mln złDopłacić do biletu na Pindolino - 20-50złZaoszczędzić 5 min czasu - bezcenne!
~lp
A tak naprawdę to 2:25 to już było - chociażby jeszcze w roku 2008. 2:37 to jechał zwykły pośpiech (TLK) w roku 2010.
~ojom
W ofercie polskich kolei najbardziej lubię zastępczą komunikację autobusową - szybko, wygodnie, ciepło, czysto i kulturalnie.

Powiązane: Pendolino na polskich torach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki