1. RAPORT BIEŻĄCY
2. MESSAGE (ENGLISH VERSION)
3. INFORMACJE O PODMIOCIE
4. PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO |
||||||||||||
|
Raport bieżący nr |
26 | / |
2025 |
|
|||||||
Data sporządzenia: |
||||||||||||
Skrócona nazwa emitenta |
||||||||||||
ING BANK ŚLĄSKI S.A. |
||||||||||||
Temat |
||||||||||||
Aktualizacja Polityki dywidendowej. |
||||||||||||
Podstawa prawna |
||||||||||||
Art. 17 ust. 1 Rozporządzenia MAR – informacje poufne |
||||||||||||
Treść raportu: |
||||||||||||
W nawiązaniu do raportu bieżącego nr 34/2021 z 15 grudnia 2021 roku, Zarząd ING Banku Śląskiego S.A. („Bank”) informuje, że 17 listopada 2025 roku Rada Nadzorcza zatwierdziła aktualizację Polityki dywidendowej ING Banku Śląskiego S.A. („Polityka”). Aktualizacja Polityki wynika przede wszystkim z potrzeby jej dostosowania do bieżącego stanowiska Komisji Nadzoru Finansowego („KNF”) w sprawie polityki dywidendowej banków komercyjnych i polega na: 1. aktualizacji zakładanego wskaźnika wypłaty dywidendy z „do 50%” na „do 75%” zysku netto Banku, 2. zmodyfikowaniu formuł w kryteriach dywidendowych dla miar kapitałowych poprzez dodanie odniesienia do P2G, czyli narzutu kapitałowego zalecanego w ramach filar II oraz P2R, czyli dodatkowego regulacyjnego wymogu kapitałowego, 3. zmianie daty weryfikacji poziomu wymogu połączonego bufora na potrzeby określenia minimalnych poziomów miar kapitałowych poprzez wskazanie, że data ta jest określona przez KNF tj. poziom wymogu połączonego bufora do uwzględnienia może dotyczyć daty przyszłej, oraz 4. doprecyzowaniu, że zestaw kryteriów i ich konstrukcja jest ustalana w stanowiskach KNF w sprawie polityki dywidendowej i że Bank stosuje się do nich wprost. Powyższe zmiany nie stanowią deklaracji Zarządu Banku w sprawie przyszłych intencji wypłaty dywidendy. Najważniejsze założenia Polityki dywidendowej ING Banku Śląskiego S.A.: 1. ING Bank Śląski S.A. zakłada stabilne realizowanie wypłat dywidend w dającej się przewidzieć perspektywie w wysokości do 75% rocznego zysku netto Banku, z zachowaniem zasady ostrożnego zarządzania, przy uwzględnieniu planów rozwojowych Banku i Grupy Kapitałowej Banku i potrzeb kapitałowych z tym związanych oraz wszelkich wymogów regulacyjnych, do których zachowania Bank jest zobowiązany oraz z uwzględnieniem przyjętych do stosowania Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW. 2. Propozycja wypłaty dywidendy w wysokości wyższej niż wynikałoby to ze wskaźnika wskazanego powyżej jest możliwa, gdy jest to uzasadnione sytuacją finansową Banku (np. z niepodzielonego zysku z lat ubiegłych lub kapitału rezerwowego przeznaczonego na wypłatę dywidendy) oraz pod warunkiem spełnienia wszystkich pozostałych wymogów określonych w przepisach prawa, wytycznych KNF i Polityce. 3. Polityka dywidendowa zakłada możliwość realizowania wypłat dywidendy z nadwyżki kapitału powyżej minimalnych współczynników adekwatności kapitałowej oraz powyżej określonego przez KNF dla celów wypłaty dywidendy przez Bank, w szczególności: a. minimalnego poziomu współczynnika kapitału podstawowego Tier 1 (CET1) na poziomie 4,5% + 56.25% * P2R + wymóg połączonego bufora[1] + P2G, b. minimalnego poziomu współczynnika kapitału Tier 1 (T1) na poziomie 6,0% + 75% * P2R + wymóg połączonego bufora[1] + P2G, c. minimalnego łącznego współczynnika kapitałowego (TCR) na poziomie 8,0% + P2R + wymóg połączonego bufora[1] + P2G. gdzie przypis [1] oznacza wymóg połączonego bufora obowiązujący w roku, w którym wypłacana jest dywidenda lub wymóg połączonego bufora obowiązujący na datę wskazaną przez KNF. 4. Decydując o proponowanej kwocie wypłaty dywidendy, Zarząd Banku bierze pod uwagę wymogi nadzorcze przekazywane w ramach oficjalnego komunikatu Komisji Nadzoru Finansowego dotyczącego polityki dywidendowej banków, jak również następujące przesłanki: a. aktualną sytuację ekonomiczno-finansową Banku i Grupy Kapitałowej Banku, w tym ograniczenia w sytuacji generowania strat finansowych lub niskiej rentowności (niski zwrot z aktywów / kapitału), b. założenia strategii zarządzania i strategii zarządzania ryzykiem Banku oraz Grupy Kapitałowej Banku, c. ograniczenia wynikające z art. 56 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 roku o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym, d. konieczność pomniejszania zysków bieżącego okresu lub niezatwierdzonych zysków rocznych zaliczanych do funduszy własnych o możliwe do przewidzenia dywidendy, zgodnie z artykułem 26 Rozporządzenia UE nr 575/2013, e. otoczenie makroekonomiczne. Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 roku (Rozporządzenie MAR). |
||||||||||||
MESSAGE (ENGLISH VERSION) |
|||
2025-11-18 Report nr 26/2025: Dividend policy update. Further to current report no. 34/2021 of 15 December 2021, the Management Board of ING Bank Śląski S.A. (“Bank”) hereby communicate that on 17 November 2025 the Bank Supervisory Board have approved the updated ING Bank Śląski S.A. Dividend Policy (“Policy”). The Policy has been updated primarily to accommodate for the requirements of Polish Financial Supervision Authority (“PFSA”) Recommendation Z in the following manner: 1. by updating the assumed range of the dividend payout ratio from “up to 50%” to “up to 75%” of the Bank’s net profit, 2. by modifying the formulas in the dividend criteria for capital ratios by adding a reference to P2G, i.e. the capital add-on recommended under Pillar II, and P2R, i.e. the additional regulatory capital requirement, 3. by modifying the date of the verification of the level of the combined buffer requirement for the purpose of the determination of minimum capital ratios by indicating that the date is determined by the PFSA i.e. the level of the combined buffer requirement to be included may be for a future date, and 4. by clarifying that the set of criteria and their structure is established by the PFSA in the guidelines and that the Bank applies them directly. The changes do not constitute a declaration of the Management Board regarding future dividend payment intentions. The key assumptions of the ING Bank Śląski S.A. Dividend Policy: 1. ING Bank Śląski S.A. endorses in the foreseeable future a stable process of dividend payout up to 75% of a yearly net profit of the Bank, in adherence to the rules of prudent management taking into account the development plans of the Bank and the Bank Group and the related capital needs and any and all regulatory requirements which the Bank shall comply with and taking into account the adopted Best Practice for GPW Listed Companies. 2. A proposal to pay a dividend in the amount higher than the dividend ratio referred to in point 1 is possible when it is justified by the financial standing of the Bank (e.g. from undivided profit from previous years) and provided that all other requirements set out in the law, guidelines of the PFSA and the Policy are met. 3. The Dividend Policy endorses the option to pay dividend from the capital surplus over the minimum capital adequacy ratios and over the minimum capital ratios set for the Bank by the PFSA for dividend payout purposes, in particular: a. minimum common equity Tier 1 (CET1) at the level of 4.5% + 56.25% * P2R + combined buffer requirement[1] + P2G, b. minimum Tier 1 (T1) at the level of 6.0% + 75% * P2R + combined buffer requirement[1] + P2G, c. minimum total capital ratios (TCR) at the level of 8.0% + P2R + combined buffer requirement[1] + P2G, where the footnote [1] means the combined buffer requirement binding in a year of dividend payment or the combined buffer requirement binding on a date indicated by the PFSA. 4. When deciding on the proposed amount of dividend payout, the Bank Management Board considers Polish Financial Supervision Authority’s stance on the banks’ dividend policy, which is subject to official announcement, as well as the following terms and conditions: a. the current financial standing of the Bank and the Bank Group, including limitations in the case of sustaining a financial loss or low profitability (low ROA/ROE), b. Bank's and Bank Group’s assumptions of the management strategy and risk management strategy, c. imitations under Article 56 of the Act on macroprudential supervision over the financial system and crisis management in the financial system of 5 August 2015, d. the need to adjust profits of the present period or unapproved annual profits recognised as own funds with foreseeable dividends, according to Article 26 of the EU Regulation No. 575/2013, e. macroeconomic environment. Legal grounds: Article 17.1 of Regulation of the European Parliament and of the Council (EU) No. 596/2014 of 16 April 2014 (Market Abuse Regulation). |
|||
INFORMACJE O PODMIOCIE>>>
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ |
|||||
Data |
Imię i Nazwisko |
Stanowisko/Funkcja |
Podpis |
||
2025-11-18 |
Bożena Graczyk |
Wiceprezes Zarządu Banku |
|||
























































