Huawei zaledwie przez jeden kwartał pozostawał globalnym liderem sprzedaży smartfonów. W ostatnich miesiącach czołową pozycję odzyskał Samsung - wynika z danych IDC.


W III kwartale do sprzedawców trafiło ponad 350 milionów smartfonów, zaledwie o 1,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. To znacząca poprawa względem poprzedniego kwartału, gdy rynek skurczył się o przeszło 20 proc.
Analitycy IDC zwracają uwagę na wzrost popytu w krajach rozwijających się - Indiach, Brazylii, Indonezji czy Rosji, w przeciwieństwie do spadków w Chinach, Europie Zachodniej i USA. Eksperci podkreślają jednak, że na rynkach rozwiniętych zaostrza się rywalizacja na polu smarfonów z technologią 5G. "To jasne, że większość konsumentów będzie wybierać telefon z 5G, niezależnie od marki i ceny. Kampanie marketingowe się rozpędzają, trwają promocje, a produkt jest ogólnie dostępny" - mówi Ryan Reith z IDC.
Na razie na szczyt rankingu powrócił Samsung. Koreańczycy rozesłali do sprzedawców ponad 80 milionów urządzeń, niespełna 3 proc. więcej niż rok wcześniej i aż o ponad 44 proc. więcej niż w II kwartale. Ich udział w globalnym rynku sięgnął 22,7 proc. i był najwyższy od co najmniej roku.
Rynek smartfonów w III kw. 2020 r. | |||||
---|---|---|---|---|---|
Producent | III kw. 2020 r. | III kw. 2019 r. | |||
Wolumen (mln) | Udział w rynku | Wolumen (mln) | Udział w rynku | Zmiana wolumenu rdr | |
Samsung | 80,4 | 22,70% | 78,2 | 21,80% | 2,90% |
Huawei | 51,9 | 14,70% | 66,6 | 18,60% | -22,00% |
Xiaomi | 46,5 | 13,10% | 32,7 | 9,10% | 42,00% |
Apple | 41,6 | 11,80% | 46,6 | 13,00% | -10,60% |
vivo | 31,5 | 8,90% | 30,2 | 8,40% | 4,20% |
Inni | 101,7 | 28,80% | 104,2 | 29,10% | -2,40% |
Łącznie | 353,6 | 100,00% | 358,5 | 100,00% | -1,30% |
Tymczasem istotnie zmniejszyła się popularność smartfonów Huawei. Chiński gigant przekazał do sprzedaży niespełna 52 miliony urządzeń, o 22 proc. mniej niż przed rokiem i o 7 proc. mniej niż w poprzednim kwartale. Koncern z Shenzhen stracił nie tylko na rynkach zagranicznych, ale i w ojczyźnie - za Murem spadki sięgnęły 15 proc. rdr. Chińczykom niewątpliwie doskwierają amerykańskie sankcje, które odcięły w dużej mierze producenta od technologii "z USA", choćby części czy oprogramowania.
Za Murem umacnia się natomiast konkurencja. Xiaomi zwiększył dostawy o 42 proc. w porównaniu do ubiegłego roku i z przeszło 13-proc. udziałem w globalnym rynku przegonił Apple'a. Firma Tima Cooka również skierowała do sprzedaży ponad 40 milionów urządzeń, ale w jej przypadku było to o ponad 10 proc. mniej niż rok wcześniej. Najwyżej wyceniana spółka notowana na Wall Street ma jednak przed sobą jaśniejszą przyszłość - popyt na kolejny nowy model iPhone'a zapewne znów napędzi sprzedaż.
Maciej Kalwasiński