REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Hakerzy zaatakowali znane biuro podróży. Minister radzi, co powinni zrobić klienci

2025-11-01 12:50, akt.2025-11-01 13:47
publikacja
2025-11-01 12:50
aktualizacja
2025-11-01 13:47

Minister cyfryzacji, wicepremier Krzysztof Gawkowski poinformował, że w związku z atakiem hakerskim na spółkę Nowa Itaka, doszło do wycieku danych logowania części klientów korzystających z usług biura podróży. Zapewnił, że specjaliści z NASK pozostają w stałym kontakcie z ITAKĄ. Informację o ataku potwierdziła firma.

Hakerzy zaatakowali znane biuro podróży. Minister radzi, co powinni zrobić klienci
Hakerzy zaatakowali znane biuro podróży. Minister radzi, co powinni zrobić klienci
fot. Karolis Kavolelis / / Shutterstock

Informację o ataku hakerskim na biuro podróży ITAKA Gawkowski podał w sobotę we wpisie na platformie X.

Napisał, że w związku z wyciekiem danych logowania części klientów korzystających z usług biura podróży, w kontakcie z firmą pozostają pracownicy Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej.

Rozpoczęły się również działania operacyjne służb, mające doprowadzić do wykrycia sprawców - poinformował.

Szef Ministerstwa Cyfryzacji przekazał także, że w związku z atakiem klienci biura „w najbliższym czasie” będą mogli sprawdzić na stronie internetowej bezpiecznedane.gov.pl, czy wyciek dotyczył ich kont.

Podkreślił, że w takiej sytuacji każda osoba, której dane wykradziono, powinna szybko zareagować. Gawkowski przypomniał, że w takiej sytuacji należy:

  • zmienić hasło na wszystkich portalach, na których używało się takiego samego;
  • włączyć logowanie dwuskładnikowe;
  • używać menedżera haseł,
  • monitorować swoje konto i skrzynkę mailową.

Zawsze warto mieć także zastrzeżony numer PESEL - wówczas nikt nie zaciągnie zobowiązania finansowego na nasze dane. PESEL można zastrzec szybko w aplikacji mObywatel - warto to zrobić niezależnie od tego czy dany wyciek danych nas dotyczy” - napisał.

Informację o ataku hakerskim potwierdziła ITAKA. „Nieuprawniona osoba/grupa osób uzyskała dostęp do części danych osobowych użytkowników posiadających konta w Strefie Klienta (takich jak imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu)" - przekazało biuro podróży w komunikacie opublikowanym na swojej stronie internetowej. Naruszenie zostało wykryte w czwartek 30 października.

Biuro podkreśliło, że osoby nieuprawnione, które wykradły informacje na temat klientów firmy, nie uzyskały dostępu do danych dot. rezerwacji (w tym danych finansowych i informacji o uczestnikach wyjazdów) oraz haseł do kont. „Te dane są bezpieczne" - napisano.

ITAKA podjęła działania mające na celu zabezpieczenie danych klientów: przeprowadzono szczegółowy skan bezpieczeństwa systemów oraz zamknięto dostęp do strefy klienta. „O zaistniałej sytuacji zostało zawiadomione CSIRT NASK, przygotowujemy także zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Prokuratury" - mówi komunikat.

Firma poinformowała, że wyciek danych dotyczy 10 tys. użytkowników, ale skala ta może być większa. (PAP)

iwo/ mark/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”

Komentarze (4)

dodaj komentarz
peluquero
Niektórzy ludzie to już w ostatnich 2 latach mieli te dane 3-4 krotnie wykradzione podejrzewam, no to teraz AI już ma na czym pracować :)
peluquero
i rząd absolutnie nic z tym nie robi, zero null, a sądy stwierdzają "jakkolwiek doszło do kradzieży, zabezpieczenia jakokolwiek niedostateczne to jednak były"

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki