Piąta edycja Dnia Edukacji Finansowej zorganizowana przez Fundację GPW i Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie zakończyła się historycznym sukcesem. Wydarzenie zgromadziło łącznie ponad 6 tysięcy uczestników, zarówno stacjonarnie w Sali Notowań GPW, jak i w formie online, co potwierdza rosnące zainteresowanie Polaków rynkiem kapitałowym i świadomym zarządzaniem finansami. Portal Bankier.pl był patronem medialnym tego wydarzenia.


Kolejki przed Centrum Giełdowym przy ulicy Książęcej ustawiały się od samego rana. Organizatorzy podkreślają imponującą frekwencję – w części stacjonarnej wzięło udział niemal pół tysiąca osób, dodatkowo 1,2 tysiąca osób śledziło transmisję online, a w specjalnych ogólnopolskich lekcjach dla szkół wzięło udział ponad 4,5 tysiąca uczniów i nauczycieli. Uczestnicy – zarówno młodzież, jak i osoby dorosłe – mogli wybierać spośród 34 sesji edukacyjnych, obejmujących wykłady, panele dyskusyjne i warsztaty. Całość odbyła się w ramach globalnej kampanii World Investor Week, koordynowanej w Polsce przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Ministerstwa Finansów.
Zapraszamy na krótką relację wideo z wydarzenia, przygotowaną przez Bankier.pl.
Wyniki badań: chcemy inwestować, ale ostrożnie
Podczas Dnia Edukacji Finansowej nie zabrakło również prezentacji najnowszych badań dotyczących postaw Polaków wobec finansów. Przed panelem „Stać Cię na inwestowanie zacznij tam, gdzie jesteś, z tym, co masz!" przedstawiono wyniki badań przygotowanych na zlecenie Fundacji GPW i samej GPW. Analiza pokazała między innymi, że blisko co trzeci Polak (31 proc.) chciałby być inwestorem giełdowym. Jednocześnie, jak pokazały wyniki drugiej analizy przygotowanej przez Fundację Think!, Polacy pozostają ostrożni: niemal połowa z nas (48 proc.) preferuje mniejsze, ale pewne zyski, co pokazuje, jak ważna jest dalsza edukacja w zakresie akceptacji ryzyka.
Trzeba dbać o edukację i ofertę dla początkujących inwestorów. Ważne jest też bezpieczeństwo
Organizatorzy i partnerzy Dnia Edukacji Finansowej w rozmowach z Bankier.pl mówili o znaczeniu inicjatyw edukacyjnych oraz rozwijaniu oferty pod kątem osób stawiających pierwsze kroki na rynku kapitałowym.
Alina Bączar, prezes Fundacji GPW, podkreśliła m.in., że wydarzenie jest organizowane dla szerokiego grona odbiorców: „Podczas Dnia Edukacji Finansowej mamy bardzo bogaty program, który adresowany jest do różnych grup odbiorców: od najmłodszych, od uczniów, studentów, po nauczycieli, rodziców, ale także początkujących inwestorów giełdowych i wszystkich w zasadzie zainteresowanych finansami”.
Sławomir Panasiuk, wiceprezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, potwierdził, że operator rynku ma na uwadze początkujących inwestorów: „Giełda wspiera działania firm inwestycyjnych w zakresie oferty dla młodych inwestorów, a przede wszystkim wprowadza instrumenty, które mogą być atrakcyjne dla nowych, młodych inwestorów, ale i tych, którzy pozostają na giełdzie od dłuższego czasu”.
Samer Masri, dyrektor Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego, wskazał m.in. na potrzebę ułatwiania dostępu do rynku: „Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego cały czas dostosowuje swoją ofertę do potrzeb również młodych ludzi. Widzimy, że coraz więcej osób chce inwestować, ale nie wie, jak to robić. Kluczem jest łatwość dostępu do pewnych usług”.
Maciej Trybuchowski, prezes Krajowego Depozytu Papierów, zaznaczył, jak ważne jest wspieranie inicjatyw edukacyjnych: „Wspieramy Fundację GPW i uważamy, że to, co robi dla kształtowania wiedzy na temat inwestowania i wiedzy ekonomicznej, jest niezwykle ważne. Wspieramy liczne inicjatywy edukacyjne, współpracujemy z uczelniami, z organizacjami studenckimi, z organizacjami zrzeszającymi inwestorów indywidualnych”.
Sebastian Zadora, dyrektor w Domu Maklerskim BOŚ, mówił o widocznej zmianie demograficznej: „Od kilku lat w naszym domu maklerskim obserwujemy dość istotny dopływ nowych osób na rynek kapitałowy. To co jest ciekawe, to to, że w tej grupie obserwujemy także osoby relatywnie licznie reprezentowane z tych najniższych przedziałów wiekowych”.
Tomasz Wróbel oraz Mateusz Mucha z BETA ETF nie kryli zadowolenia z frekwencji na Dniu Edukacji Finansowej: „Cieszy to, że jest aż tak dużo osób, tyle młodzieży chce zapoznać się, spotkać się z nami i porozmawiać. To jest niewątpliwie ta okazja, którą należy wykorzystać i należy tu być”.
Daniel Mańkowski, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przestrzegał przed zagrożeniami w sieci związanymi z inwestowaniem: „Współcześnie coraz trudniej jest nam weryfikować wiedzę, którą pozyskujemy z internetu. Dlatego jako wiceprezes urzędu zachęcam do powolnego, przemyślanego weryfikowania informacji, które spotykamy w cyberprzestrzeni”.
























































