

Informacja jest na rynku kapitałowym rzeczą kluczową. Jej brak bądź nieodpowiednia komunikacja najważniejszych spraw dotyczących spółki może być gorsza w skutkach niż nienajlepsze dane finansowe. Dlatego też inwestorzy powinni w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych korzystać z wiarygodnych źródeł informacji, których na szczęście w polskich mediach nie brakuje.
Serwisy internetowe dominują
Wyniki Ogólnopolskiego Badania Inwestorów 2014 potwierdzają tylko siłę od lat obowiązującego trendu, że serwisy internetowe są najpopularniejszym i najczęściej wybieranym przez inwestorów źródłem informacji na temat rynku kapitałowego. Jeszcze w 2010 roku na co dzień korzystało z ich z nich 81,9 proc. inwestorów. Teraz odsetek ten wzrósł do 97 proc. i pozostaje na czekać, aż niebawem osiągnie poziom 100.
Sporą zmianę względem lat poprzednich zaobserwować można w procesie tworzenia samych stron i zakładek związanych z giełdą. Jeszcze kilka late temu przebrnięcie przez skomplikowaną strukturę strony było, szczególnie dla mniej wprawnych użytkowników, nie lada wyzwaniem. Dziś zarządzający największymi polskimi portalami dostrzegli, że ścieżka dojścia do najważniejszych informacji musi być maksymalnie skrócona oraz atrakcyjna wizualnie. Wszystko po to, aby użytkownik szybko znalazł to czego szuka, ale jak najdłużej w strukturze strony www pozostał.

Rys. 1 Wykorzystywane źródła informacji
Analizują powyższe warto zwrócić uwagę na bardzo dużą popularność blogów. Rzeczywiście blogosfera stała się obszarem, który w coraz większym stopniu wpływa na naszą rzeczywistość - rośnie nie tylko sama liczba bloggerów, ale ich opiniotwórczość, także w obszarze rynków kapitałowych.
Kluczowe informacje dotyczące spółek notowanych na GPW to przede wszystkim raporty bieżące i okresowe spółek. Trzech na czterech ankietowanych ocenia tę informację jako najważniejszą. Co ciekawe, na kolejnym miejscu znalazły się wspomniane wcześniej serwisy internetowe, a na następnym miejscu strony internetowe spółek. Podobnie jak w poprzednich latach coraz niższy wpływ w tym obszarze odnotowały stacje radiowy, co zresztą nie powinno dziwić. Serwisów i audycji dotyczących giełdy jest w przestrzeni radiowej jak na lekarstwo.
Najważniejsze źródła informacji giełdowe wg. inwestorów:
-
raporty bieżące i okresowe spółek (3,99),
-
serwisy internetowe (3,76),
-
strony www spółek (3,34),
-
raporty i komentarze analityków/blogi (3,33),
-
gazety (3,00)
-
programy telewizyjne (2,93),
-
fora dyskusyjne (2,36),
-
rozgłośnie radiowe (2,15).
Uporządkowanie źródeł informacji na temat rynku kapitałowego przez badanych inwestorów według kryterium ich ważności (od 5-najważniejsze do 1-najmniej ważne, w nawiasie przeciętne uszeregowanie).
Najczęściej wykorzystywane źródła informacji - raporty
W procesie komunikacji spółek z inwestorami, oprócz serwisów internetowych, bardzo dużą rolę odgrywają także domy maklerskie. Przygotowywane przez nie serwisy, dedykowane wyłącznie klientom danego domu, są najczęściej wykorzystywanym przez inwestorów źródłem informacji (40 proc.) jeśli chodzi o raporty bieżące i okresowe spółek. Na kolejnym miejscu znalazły się serwisy internetowe - aczkolwiek różnica ta jest minimalna (38 proc.). Pokazuje to, że w procesie walki o użytkownika giełdowe portale internetowe starają się ten obszar rozwijać i udoskonalać. Jednak z drugiej strony rzadko mamy do czynienia z sytuacją, w której inwestorzy korzystają wyłącznie z jednego źródła informacji.

Rys. 2 Źródła informacji - raporty bieżące i okresowe spółek
Walka o użytkownika trwa. Z korzyścią dla niego samego
Skoro dominującym medium są portale internetowe, najważniejsze pytanie dotyczy tego, który z nich jest na rynku najpopularniejszy. W tym przypadku od kilku lat czołówka nie zmienia się, aczkolwiek warto zwrócić uwagę na dwie pozycje - lidera, który od wielu lat jest ten sam, czyli portal Bankier.pl, a także awans, jaki w ciągu ostatnich czterech lat zanotował portal Money.pl. Jeszcze w 2010 roku zajmował 4 pozycję, z wynikiem niewiele ponad 12 proc. (dokładnie 12,1), natomiast w roku 2014 awansował na pozycję wicelidera, z imponującym wynikiem 40,7 proc. Lepszy był tylko wspomniany Bankier.pl, z którego korzysta 55,7 proc. ankietowanych.

Rys. 3 Źródła informacji - serwisy internetowe
Niezwykle interesujące będą wyniki tegorocznej ankiety OBI. Wynika to z faktu, że mieliśmy na rynku do czynienia z ważnymi połączeniami podmiotów medialnych - portal Money.pl stał się częścią holdingu Wirtualnej Polski, natomiast portal Bankier.pl wszedł do szerokiego portfela szwedzkiej spółki Bonnier, która jest również właściciele dziennika "Puls Biznesu" oraz portalu Pb.pl.























































