REKLAMA

Gdzie kupują Polacy? Wyniki badania mogą zaskakiwać - stawiamy na lokalne sklepy blisko domu

2024-04-13 18:00
publikacja
2024-04-13 18:00

66 proc. badanych wybiera małe, lokalne sklepy blisko domu - wynika z badania "UX retail w Polsce. Polacy o budowie doświadczeń w obiektach handlowych". W raporcie wskazano, że większe zakupy, powyżej 100 zł, respondenci wolą robić w dyskontach - 62 proc.

Gdzie kupują Polacy? Wyniki badania mogą zaskakiwać - stawiamy na lokalne sklepy blisko domu
Gdzie kupują Polacy? Wyniki badania mogą zaskakiwać - stawiamy na lokalne sklepy blisko domu
fot. Włodzimierz Wasyluk / / FORUM

Jak wynika z badania "UX retail w Polsce. Polacy o budowie doświadczeń w obiektach handlowych", przeprowadzonego na zlecenie Cushman & Wakefield, spośród wszystkich rodzajów sklepów polscy konsumenci najczęściej odwiedzają placówki małe, lokalne, blisko swojego miejsca zamieszkania. 66 proc. badanych zadeklarowało, że chodzi tam raz lub kilka razy w tygodniu. Według ekspertów powodem, dla którego tak "chętnie i często" odwiedzane są małe, osiedlowe sklepy, jest przede wszystkim "wygoda".

Zgodnie z raportem zakupy online przynajmniej raz w tygodniu robi 36 proc. Polaków, a połowa – raz lub kilka razy w miesiącu. Podobne wyniki osiągają parki i centra handlowe; odpowiednio 32 proc. i 33 proc. Polaków chodzi do nich przynajmniej raz w tygodniu.

"Preferowanym miejscem większych zakupów spożywczych są zdecydowanie dyskonty – na duże zakupy powyżej 100 zł wybiera je 62 proc. respondentów" - zwróciła uwagę Ewa Derlatka-Chilewicz z Cushman & Wakefield.

Eksperci uważają, że wśród cech, które decydują o atrakcyjności obiektu handlowego, przoduje duży wybór sklepów. Badanie pokazało, że odpowiedni portfel najemców jest ważny dla blisko 70 proc. respondentów. Niewiele mniej osób wskazało łatwy dojazd i dobrą infrastrukturę oraz bezpłatny parking przy obiekcie (oba po 63 proc.). 56 proc. konsumentów ceni sobie położenie blisko domu (nie dalej niż kwadrans drogi autem od miejsca zamieszkania). Wysoko uplasowała się również oferta gastronomiczna istotna dla prawie 40 proc. badanych, a jedna na 5 osób wskazała ofertę rozrywkową.

"Wiele centrów handlowych decyduje się obecnie na rekomercjalizację, repozycjonowanie (...) i na przebudowę, tak aby lepiej wpasować się w oczekiwania swoich gości" - wskazał Michał Masztakowski z Cushman & Wakefield. W jego ocenie polski sektor handlowy możemy zaliczyć już do grona "rynków dojrzałych". To oznacza, że coraz większa liczba budynków wymaga ponownego przemyślenia ich koncepcji czy odświeżenia wystroju, aby zwiększyć szansę na przyciągnięcie większego grona klientów - zauważył Masztakowski.

Jak wskazali badani, park handlowy przede wszystkim powinien umożliwiać sprawne zakupy w dobrych cenach – niskie ceny produktów i promocje są bowiem "kluczowe" dla około 2/3 Polaków. Blisko 40 proc. doceniłoby możliwość otrzymania zniżki dla stałych klientów. Badanie wykazało też, że w przypadku tego formatu handlowego istotną zaletą są również duże parkingi, na które zwróciła uwagę blisko 1/3 badanych. Z kolei dla prawie 40 proc. konsumentów zachętą do wizyty w pobliskim parku handlowym jest dobra znajomość przestrzeni, umożliwiająca sprawne i szybkie zakupy. "Warto także ograniczyć zmiany w tym zakresie – tym bardziej, że nie lubi ich niemal 60 proc. konsumentów" - zaznaczyli eksperci. "W porównaniu z centrami handlowymi ich przewagą może więc być mniejsza zmienność rozmieszczenia lokali przy jednoczesnej podobnej dostępności miejsc parkingowych oraz niskich, konkurencyjnych cenach" - podsumował Derlatka-Chilewicz.

Autorzy badania zwrócili uwagę, że obecnie na rynku funkcjonuje 440 centrów i najczęściej są one zlokalizowane w ścisłym centrum dużych miast lub na obrzeżach aglomeracji, a to, ich zdaniem, przekłada się na czasochłonny dojazd. Jak wynika z danych Cushman & Wakefield, na koniec 1 kwartału 2024 r. w budowie pozostawało 40 obiektów handlowych, z czego 25 nieruchomości stanowiły właśnie parki.

Cushman & Wakefield to międzynarodowa firma świadcząca usługi na rzecz właścicieli i najemców nieruchomości komercyjnych. Zatrudnia ok. 52 tys. pracowników w 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. W 2023 roku jej przychody wyniosły 9,5 mld dol.

autor: Anna Bytniewska

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (9)

dodaj komentarz
grzegorzkubik
Promocja lokalnych sprzedawców? To jest portal ekonomiczny. Banany w Biedronce -4 zł w lokalnym 7,50 zł, mleko w Biedronce 3,30 zł w lokalnym 4,60zł. Wiertarka 1050 WAT w Lidlu 150-200 zł w sklepie z narzędziami 450-1000 zł. Powyższy raport prezentuje się tak jakby Polacy zamiast kupić mieszkanie 40 metrów za 550 tys. zł, preferowali Promocja lokalnych sprzedawców? To jest portal ekonomiczny. Banany w Biedronce -4 zł w lokalnym 7,50 zł, mleko w Biedronce 3,30 zł w lokalnym 4,60zł. Wiertarka 1050 WAT w Lidlu 150-200 zł w sklepie z narzędziami 450-1000 zł. Powyższy raport prezentuje się tak jakby Polacy zamiast kupić mieszkanie 40 metrów za 550 tys. zł, preferowali apartamenty za 2 mln zł bo akurat z swej pensji 5500 zł są w stanie tyle odłożyć i już planują terapię genową by żyć 200 lat i spłacać przez 65 lat kredyt hipoteczny. UMÓWMY SIĘ. RAFAŁ ZAORSKI, TRADER 21, I KILKU POMNIEJSZYCH INWSTORÓW PLUS PARU DYREKTORÓW Z KGHM, JSW I KILKU WSPŁPRACOWNIKÓW BIERNACKEGO Z DINO, KUPUJĄ CELOWO DROŻEJ I JEDZĄ W 4-GWIAZDKOWYCH RESTAURACJACH A RESZTA POLAKÓW KUPUJE NAJTNSZE POMIDORKI W MARKETACH.
langdon25
Forumowy pajac znowu dał popis :

- dla grzesia polacy dzielą się na inwestorów , dyrektora dino i prezesów spółek SP oraz resztę . Nikogo poza tym …
- Grześ stworzył restauracje czterogwiazdkowe - gdzie takie są ?
- Trader 21 od lat mieszka w Hiszpanii - raczej zakupów w Polsce nie robi

Kolejny popis intelektu
Forumowy pajac znowu dał popis :

- dla grzesia polacy dzielą się na inwestorów , dyrektora dino i prezesów spółek SP oraz resztę . Nikogo poza tym …
- Grześ stworzył restauracje czterogwiazdkowe - gdzie takie są ?
- Trader 21 od lat mieszka w Hiszpanii - raczej zakupów w Polsce nie robi

Kolejny popis intelektu grzesia :-)))
prawdziwynierobot
"większe zakupy - powyżej 100pln"
"duze zakupy - powyżej 100 pln"
jakby to było powiedziane z 5 lat temu, to faktycznie za 100 pln można było zrobić "większe" zakupy, ale teraz?
daniel_1
Nazewnictwo badania: Polacy o budowie doświadczeń w obiektach handlowych.

że co?

Na pewno wymyślił to jakiś komunista lewy, a może nawet jakaś pani ministra?
prawdziwynierobot
pewnie zazdrościsz, bo nie umiesz zbudowac swoich doświadczeń w obiektach handlowych
daniel_1 odpowiada prawdziwynierobot
To prawda, nie potrafię zbudować swoich doświadczeń w obiektach handlowych. Swoje doświadczenia zbudowałem w wolnej przestrzeni - na targowiskach....:) :)
prawdziwynierobot odpowiada daniel_1
dokładnie ;)
pstrzezek
No i wreszcie. Może się skończy ten trend giga marketów zapoczątkowany a latach 90-tych gdzie można było kupić szynkę na wodzie 5 razy odświeżaną przed świętami zanim do reszty nie zgniła
vacarius
A potem na nic pieniędzy nie mają bo za wszystko przepłacają u prywaciaka. Zamiast łapać promocje w marketach.

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki