Frankowcy szykują pozew zbiorowy przeciw bankowi

28 osób, które wzięły frankowy kredyt hipoteczny w Getin Noble Banku i skorzystały z opcji odroczenia odsetek szykują pozew zbiorowy. Zarzucają instytucji, że niedostatecznie poinformowała ich o konsekwencjach zmiany warunków umowy.

pozew zbiorowy getin noble bank
Image licensed by Ingram Image

11549 To, że przygotowania do pozwu faktycznie trwają, potwierdziła nam obsługująca kredytobiorców kancelaria prawna. – Mogę potwierdzić, że Kancelaria - po analizie sytuacji klientów Getin Noble Bank, którzy posiadają kredyt „Tradycyjny” z aneksem „Mini%” - jest gotowa reprezentować ich w postępowaniu grupowym przeciwko Bankowi – powiedział nam Iwo Gabrysiak, adwokat w Kancelarii Wierzbowski Eversheds.

Sprawa prawdopodobnie będzie miała nawet szerszy zakres: – Do Kancelarii zgłosiły się także osoby, które czują się wprowadzone w błąd po zakupie 10-letniego produktu strukturyzowanego „Kwartalny zysk” lub „Kwartalny profit”. Osoby uważają, że bank nie poinformował ich w sposób należyty o skutkach wcześniejszego zakończenia inwestycji. Jest jednak zbyt wcześnie, by mówić coś więcej na ten temat. Na razie analizujemy dokumenty i pozostajemy z tymi osobami w bieżącym kontakcie – dodał Gabrysiak.

W kieracie franka


Zarzuty klientów Getin Noble Banku dotyczą zapisów umowy, a raczej aneksu do umowy kredytu hipotecznego zaciągniętego kilka lat temu w obcej walucie. – Klienci uważają, że bank wprowadził ich w błąd, oferując aneks „Mini%” do umowy o kredyt hipoteczny „Tradycyjny”. Dzięki odroczeniu płatności części odsetek, proponowany aneks obniżał wysokość miesięcznej raty kredytu o kilkaset złotych. Jednakże, gdy po dwóch latach aneks wygasał, bank doliczał kwoty odroczonych części rat do kapitału kredytu, który podlegał ponownemu oprocentowaniu. W rezultacie rata kredytu wzrastała i była wyższa niż ta pierwotnie płacona przez klientów – przybliża sytuację klientów reprezentujący kancelarię prawnik.

Dlaczego w grupie?


O tym, w jakim zakresie pozew zbiorowy jest dla klientów rozwiązaniem lepszym niż pozew indywidualny, mówi analityk Bankier.pl, prawnik, Piotr Szulczewski: – Zalety postępowania grupowego skupiają się przede wszystkim na wymiernie niższych kosztach dochodzenia własnych roszczeń - i to zarówno patrząc od strony opłat sądowych, jak i możliwości obniżenia kosztów zastępstwa procesowego (jeden pełnomocnik w jednym postępowaniu w miejsce kilkunastu postępowań).

– Pozew zbiorowy ma również inne niż tylko materialne zalety. Wyrównuje on bowiem przewagę procesową silniejszej strony, np. banków, instytucji finansowych, korporacji, występujących w sporze z jednostką, która często dochodząc swoich praw, czuje się znacznie słabsza. Pozwala również na wzajemne wsparcie oraz wymianę poglądów między powodami, którzy wewnętrznie wspierają się w dążeniu do uzyskania korzystnego dla siebie orzeczenia – dodaje Szulczewski.

Wojciech Sury, rzecznik Getin Banku

Liczymy na polubowne zakończenie sporu

- Proponując aneks Mini%, staraliśmy się pomóc klientom posiadającym kredyty hipoteczne w okresie kryzysu finansowego. Oferta skierowana była głównie do posiadaczy kredytów we frankach szwajcarskich. Warto pamiętać, że nastąpiło wówczas znaczące osłabienie polskiej waluty, a raty kredytów hipotecznych w niektórych przypadkach wzrosły nawet o kilkaset złotych. Aneks umożliwiał klientom znaczące obniżenie miesięcznych rat kredytu w okresie dwóch lat dzięki niepobieraniu przez bank części należnych odsetek. Zgodnie z zapisami aneksu, odsetki zostały doliczone do kapitału zadłużenia. Z oferty skorzystała też grupa klientów posiadających kredyty w polskich złotych, która zainteresowana była tymczasowym obniżeniem rat kredytowych.

W momencie oferowania klientom aneksu Mini% istniało ogólne przekonanie rynku, że po krótkim okresie zawirowań na rynkach finansowych złoty ponownie umocni się i spadek kursu franka zrekompensuje im wzrost raty wynikający ze skapitalizowania zaniechanych odsetek. Niestety scenariusz ten nie sprawdził się, a nasza waluta uległa dalszemu osłabieniu.

Obecnie uważnie analizujemy reklamacje dotyczące aneksu Mini%. Każdy przypadek staramy się rozpatrywać indywidualnie i elastycznie, uwzględniając zgłaszane wątpliwości. Jesteśmy przekonani, że całą sytuację związaną z potencjalnym złożeniem przez grupę klientów pozwu zbiorowego uda nam się rozwiązać polubownie z uwzględnieniem interesów zarówno klientów, jak banku.



mw/Bankier.pl
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~lisica

Witam, wziełam kredyt w BGZ w 2008 r. Chetnie dołączę do pozwu zbiorowego. Z kim sie kontaktować?

! Odpowiedz
0 1 ~Kaczy

Jestem osobą, która podobnie jak 700 tys osób wzięła kredyt we franku chcę walczyć z bankiem GE Money uważam, że odpowiedzialność za całą sytuacje ponoszą obie strony. Niestety walka z Bankiem GE Money (obecnie BPH) w pojedynkę jest bardzo kosztowna dlatego mam ogromną prośbę do osób, które posiadają kredyt w GE Mony i chcą przyłączyć się do pozwu zbiorowego aby zgłaszały się do Kancelarii Kozłowski Śmigielska i Wspólnicy.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~Jola-zola

Witam.Natknelam sie naTwoj wpis z ubieglego roku,Czy cos ruszylo u Ciebie w tej sprawie.Jedziemy na takim samym koniu.Ten cholerny frank wygonil mnie na emigracje I jest mi tez dlatego ciezko obserwowac co dzieje sie w opolsce.ale teraz nie da sie juz nie zauwazyc .Prosze o kontakt.Pozdrawiam.Jola

! Odpowiedz
1 1 ~kasia

Ja nie do końca rozumiem z czego to wynika. Przecież wszystko jest napisane w umowach i wystarczy je przeczytać. Jeżeli ktoś nie rozumie co jest napisane (a prawda jest taka, że nie jest rzeczą prstą połapanie się w tych wsyztskich przepisach) to może warto doradcę zapytać. Ja z pomocy opena korzystałam i teraz pozie nie muszę myśleć.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 2 ~Eeee

Oczywiście kwiecistą nowomową rzecznik Getin Banku kłamie jak z nut. Większość reklamacji, zupełnie zasadnych jest kwitowana stwierdzeniem, że "widziały gały co brały", jesteście nam winni dodatkowe kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy niż w dniu podpisania umowy. Dziękuję, z poważaniem... Dokładnie tak to wygląda.

A co do samych umów, to są one tak skonstruowane, że 90% ludzi nie jest w stanie ocenić czy oferta jest dobra czy nie. Większość o doliczanych potwornych odsetkach orientuje się dopiero po wygaśnięciu "propocyjnego" aneksu. Dodatkowo w sprawach trudnych Getin nasyła na swoich klientów nowo utworzoną spółkę windykacyjną - Get Back.

Powiem tak, to są złodzieje i tyle. Białe rękawiczki i kradniemy - oto motto tego pseudo banku.

Wszystkim wymyślającym te super produkty bankowcom życzę, żeby za zarobione pieniądze kupili dom, na który wpłacą wszystko a developer upadnie albo samochód, który za chwinę ktoś ukradnie. To będzie porównywalny interes, tylko że w drugą stronę.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 0 ~www

dom bank vel getin bank vel noble bank vle idea bank vel open finance vel get bank

to wszysko jedno i to samo - raz skroją klienta i potem zmieniają nazwę..

! Odpowiedz
0 1 ~tom

Ciekawi mnie czy te informacje byly zawarte w umowie.... raczej tak... a bledem jest ze ich nie czytamy....

! Odpowiedz
1 0 ~malkontent

tego typu konstrukcje kredytowe pogrążyły rynek amerykański. Teraz możemy czekać na produkty strukturyzowane typu subprime...

! Odpowiedz
0 1 ~kupfranki.pl

W jednym GNB nie kłamał - to bank (kredyt) NA POKOLENIA!

! Odpowiedz
1 0 ~no-bo=mo

uważam, że bank trochę nie fajnie postąpił jeśli postąpił tak, że klientów nie poinformował należycie.
nie rozumiem zaś jak to jest możliwe, że klienci mają pretensje, że nie płacili pełnej raty i mają teraz większe saldo do spłaty. czy sądzili, że bank część kredytu umarza?

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne