REKLAMA

Finansowe problemy Szkoły w Chmurze. Minister edukacji zabrała głos

Jacek Misztal2024-02-06 09:10, akt.2024-02-08 12:46redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-02-06 09:10
aktualizacja
2024-02-08 12:46

Pandemia koronawirusa sprawiła, że edukacja domowa w Polsce zaczęła zdobywać coraz więcej zwolenników. Niestety za rządów ministra Przemysława Czarnka postanowiono obciąć subwencje dla podmiotów organizujących edukację domową, a to nie jedyne problemy m.in. największej w Polsce Szkoły w Chmurze.

Finansowe problemy Szkoły w Chmurze. Minister edukacji zabrała głos
Finansowe problemy Szkoły w Chmurze. Minister edukacji zabrała głos
fot. Ostanina Anna / / Shutterstock

Według raportu Fundacji Edukacji Domowej na podstawie danych Ministerstwa Edukacji i Nauki nt. edukacji domowej w Polsce wynika, że w 2023 roku w domu uczył się prawie 1 proc. wszystkich uczniów (ok. 42 tys.), czyli ponad dwukrotnie więcej niż w 2021 roku (19 947 uczniów). Od początku pandemii (wiosna 2020 roku) liczba uczniów w edukacji domowej wzrosła aż o 73 proc.

Formuła edukacji domowej (zgodne z Ustawą o systemie oświaty z 1991 roku) jest dostępna dla każdego. Tak jak w każdej szkole uczeń otrzymuje świadectwo na zakończenie roku. Tym, co jednak odróżnia edukację domową od tradycyjnej szkoły, jest brak obowiązkowych lekcji, zadań domowych i sprawdzianów. Zamiast tego, uczniowie uczą się w wybrany przez siebie sposób w dowolnym miejscu na świecie, a ich jedynym obowiązkiem szkolnym jest rozwiązanie rocznych testów z przedmiotów (pisemnego i ustnego).

Walka o wyższe dotacje dla edukacji domowej

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego uzależnia wysokość subwencji od liczby uczniów w edukacji domowej przyjętych do danej szkoły. Podmioty prowadzące szkoły specjalizujące się w edukacji domowej wskazują jednak na własne analizy, według których poziom finansowania nie jest wystarczający.

Fundacja Edukacji Domowej, Fundacja Szkoła w Chmurze oraz Rada Społeczności Rodziców i Opiekunów Szkoły w Chmurze wystosowały apel do Rzecznika Praw Obywatelskich ws. zmian w finansowaniu edukacji domowej.

Wnioskodawcy chcą przywrócenia poprzednich stawek finansowania na poziomie 0,8 dla wszystkich szkół na uczniów/uczennice w edukacji domowej, bez względu na ich liczbę w danej placówce. W efekcie zwiększy się dostępność takiej formy nauki dla osób chętnych. Członkowie społeczności nie rozumieją bowiem powodów, dla których liczba 200 uczniów w szkole została przyjęta jako główne kryterium wysokości subwencji.

Obecnie gdy szkoła ma 200 uczniów w edukacji domowej, obowiązuje 0,8 stawki. Jeśli jest ich więcej, to 0,4 oraz 0,2 stawki, gdy skupia się niemal wyłącznie na edukacji domowej.

Pustki w kasie Szkoły w Chmurze

Największym podmiotem realizującym naukę w formie edukacji domowej jest Szkole w Chmurze, która była na początku darmowa. W 2023 roku po raz pierwszy szkoła wystąpiła do rodziców z apelem o dobrowolne składki. Kilka dni temu poinformowała, że zmaga się z deficytem. I znowu zaapelowała o wpłaty na utrzymanie - ci jednak płacić nie chcą - informuje Gazeta Wyborcza.

Dodatkowa składka miesięczna, płatna przez 12 miesięcy, to minimum 100 zł za dzieci w kl. 1-3 i 200 zł za dzieci w kl. 4-7 szkoły podstawowej oraz 250 zł za uczniów i uczennice w kl. 8 podstawówki oraz za młodzież w liceum - wylicza Wyborcza.

Szkoła w Chmurze ma organizować naukę aż dla 28 tys. uczniów. Wyliczenia wysokości otrzymanych subwencji przez Szkołę w Chmurze nieco się nie zgadzają, na co zwraca uwagę Gazeta Wyborcza, o czym więcej można przeczytać tutaj.

Problem w Katowicach i przenosiny do Warszawy

Szkoła w Chmurze od kilku miesięcy ma problem w relacjach z UM Katowice. "Czasem urzędy miast traktują naszą szkołę jak zagrożenie dla innych szkół na swoim terenie. Kiedy indziej wolą spowodować gigantyczne problemy dla uczniów i rodziców, dla których taki rodzaj nauki jest niezwykle ważny, byle tylko nie mieć już wyzwań budżetowych" - czytamy na profilu Szkoły w Chmurze na Facebooku.

"Niestety, w mieście Katowice zabrakło woli dialogu. Od września miasto stosuje wobec szkoły działania takie jak: odcięcie finansowania, wyłączanie dostępów do systemów oświatowych, wątpliwe wszczęcie i kontynuowanie procedury likwidacji szkoły mimo braku solidnych podstaw. Do tego pismo wiceprezydenta do spółki wynajmującej przestrzenie szkole w Katowicach, niespodziewane wypowiedzenie umowy najmu w trybie natychmiastowym przez spółkę i pisma wydziału edukacji do szkół miejskich z prośbą o opinie o uczniach, którzy zdecydowali się na naukę w Szkole w Chmurze. W końcu [...] (póki co nieprawomocna) decyzja o likwidacji szkoły podstawowej i liceum w Katowicach.

W tej sytuacji Szkoła w Chmurze postanowiła przenieść uczniów klasy 8 SP i 4 LO do szkół w Warszawie. To jedyna decyzja, która gwarantuje, że nasi maturzyści i uczniowie klas ósmych będą mogli napisać egzaminy - przekonuje szkoła. Więcej o problemach na linii Szkoła w Chmurze - Katowice można przeczytać tutaj.

Minister Edukacji odpowiada RPO ws. finansowania edukacji domowej

"Zasadność finansowania ucznia w edukacji domowej w niższej wysokości niż ucznia korzystającego z nauki w systemie klasowo-lekcyjnym wynika ze znacznie niższego kosztu kształcenia uczniów spełniających obowiązek szkolny poza szkołą. Szkoły ponoszą tylko niewielkie koszty związane z ich klasyfikacją oraz koszty związane z zapewnieniem ewentualnych dodatkowych zajęć. Zasadne zatem jest finansowanie uczniów spełniających obowiązek szkolny poza szkołą w niższej wysokości niż kwota subwencji przeznaczona na uczniów uczęszczających na zajęcia w szkołach" - czytamy w odpowiedzi Barbary Nowackiej, minister edukacji na pismo RPO.

"Nie należy traktować obniżenia kwoty subwencji oświatowej na dzieci w edukacji domowej jako próby dyskredytacji tej formy kształcenia" - dodano.

W trakcie prac nad projektem rozporządzenia w sprawie sposobu podziału subwencji oświatowej na 2024 r. do Ministerstwa Edukacji Narodowej wpłynęły sprzeczne opinie w zakresie rozwiązań dotyczących finansowania uczniów w edukacji domowej.

Związek Powiatów Polskich zgłosił propozycję znacznego obniżenia finansowania tej formy edukacji, natomiast ze strony środowiska związanego z edukacją domową zgłoszono propozycję podwyższenia finansowania. Wobec tak rozbieżnych stanowisk zainteresowanych podmiotów społecznych postanowiono utrzymać w 2024 r. finansowanie edukacji domowej na takim samym poziomie, jaki obowiązywał w roku poprzednim - tłumaczy Barbara Nowacka.

Źródło:
Jacek Misztal
Jacek Misztal
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu newsroom, absolwent ekonomii oraz przedsiębiorczości i finansów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Wśród zainteresowań można wymienić geopolitykę, rynki finansowe oraz kino. Telefon: 502 924 237

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (14)

dodaj komentarz
niederfurzdorf
Jaki problem ? Jesteś poza systemem? Pokaż jakość swoich usług a klienci będą pchali się drzwiami i oknami płacąc wysokie czesne. W końcu nie wszyscy rodzice to nieuki plujący na nauczycieli, tylko również świadomi wartości dobrego wykształcenia ludzie z pewnością troszczący się o wykształcenie swoich dzieci a zatem chętnie zapłacą Jaki problem ? Jesteś poza systemem? Pokaż jakość swoich usług a klienci będą pchali się drzwiami i oknami płacąc wysokie czesne. W końcu nie wszyscy rodzice to nieuki plujący na nauczycieli, tylko również świadomi wartości dobrego wykształcenia ludzie z pewnością troszczący się o wykształcenie swoich dzieci a zatem chętnie zapłacą jakąś część tego co musieliby zapłacić w szkole prywatnej działającej w ramach systemu, z budynkami, infrastrukturą typu sala gimnastyczna, basen.
devu
Szkoły w chmurze produkują dzieci, które mają problemy z nawiązywaniem kontaktu z równieśnikami. Ich wartość rynkowa będzie żadna.
infinityhost
Produkują! - trzeba zniszczyć!
infinityhost
" Od września miasto stosuje wobec szkoły działania takie jak: odcięcie finansowania, wyłączanie dostępów do systemów oświatowych, wątpliwe wszczęcie i kontynuowanie procedury likwidacji szkoły mimo braku solidnych podstaw."

- tam koniecznie należy utworzyć nowe ministerstwo, żeby te standardy mogły zostać wprowadzone
" Od września miasto stosuje wobec szkoły działania takie jak: odcięcie finansowania, wyłączanie dostępów do systemów oświatowych, wątpliwe wszczęcie i kontynuowanie procedury likwidacji szkoły mimo braku solidnych podstaw."

- tam koniecznie należy utworzyć nowe ministerstwo, żeby te standardy mogły zostać wprowadzone w całym kraju xD
infinityhost
O, nowa inspiracja. Już dużo się ich nie zmieści.
infinityhost
Bóg wspomniał o barterze. Czemu 100zł? 5 godzin pracy tak? To mi się nie kalkuluje.
Chyba zacznę rozdawać bezpłatne karnety.
Chyba te pieniądze trochę wiążą nam ręce.
infinityhost
Chyba rodzice mają prawo oczekiwać od szkoły że ta zaproponuje racjonalną metodę rozliczenia, a szkoła ma prawo oczekiwać, że rodzice będą w stanie racjonalnie się rozliczyć.

Słowo klucz "na żądanie"

Słowem, mam prawo żądać tanich produktów - bo one powinny być dostępne po wykonaniu odpowiedniej pracy, a ma
Chyba rodzice mają prawo oczekiwać od szkoły że ta zaproponuje racjonalną metodę rozliczenia, a szkoła ma prawo oczekiwać, że rodzice będą w stanie racjonalnie się rozliczyć.

Słowo klucz "na żądanie"

Słowem, mam prawo żądać tanich produktów - bo one powinny być dostępne po wykonaniu odpowiedniej pracy, a ma być prawo ode mnie być żądane coś co może zostać wykonane po wykonaniu odpowiedniej pracy.
infinityhost
Więc tak działają amerykańskie wizytówki.
infinityhost
"Wymagajcie od siebie nawet jak inni nie wymagają" - kolejny pomylony slogan

powinno być

"Żądajcie od siebie"

Powiązane: Edukacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki