Farmy trolli na usługach TVP. Z Macierewiczem w tle

Fałszywe konta na Twitterze i Facebooku czyszczą wizerunek prezesa TVP, prowadzą kampanie wyborcze politykom, lobbują na rzecz firm zbrojeniowych. Biznes współfinansuje państwowy fundusz. Tropy prowadzą do podejrzanego o korupcję Bartłomieja Misiewicza - donosi "Newsweek".

(fot. Adam Chełstowski / FORUM)

Gazeta informuje, że odkryła, jak i dla kogo działa największa w Polsce zidentyfikowana farma fałszywych kont w internecie i po co dezinformuje użytkowników Facebooka i Twittera. Opisuje działalność agencji e-PR Cat@New.

W firmie zatrudniła się dziennikarka tygodnika. Miała prowadzić m.in. anonimowe konto na Twitterze o kulturze, wspierające Teatr Telewizji, TVP Kulturę, TVP Historię, wypowiadać się pozytywnie o dotacji rządowej dla TVP i abonamencie. Z czasem dołączyła do wewnętrznego czatu o nazwie Kulawa Rebelia. "Tu rozmawiają trolle między sobą, tu przychodzą polecenia. (...) Jedną z dużych firm, które promuje Cat@Net jest TVP. Trolle komentują przesunięty festiwal w Opolu, bronią stacji i prezesa Kurskiego. Powstaje TVPolakow_1 - agresywne konto prowadzone przez menadżerkę firmy" - pisze gazeta.

Jak podaje "Newsweek", gdy po zabójstwie Pawła Adamowicza TVP jest oskarżana o zaszczuwanie prezydenta Gdańska, trolle rozpętują w sieci hejt na Adamowicza i Jerzego Owsiaka.

Według gazety, Kulawa Rebelia jest też głównym graczem w social media w kampanii Andrzeja Szejny, kandydata do europarlamentu. Obsługuje też firmy: Alba, Ruch S.A., Krajową Unię Producentów Soków. Zaangażowana jest w kampanię na rzecz PZL Świdnik.

"Newsweek" donosi, że pośrednikiem między Cat@Net a wieloma klientami jest agencja marketingowa Art-Media, wg źródła gazety powiązana ze środowiskiem Antoniego Macierewicza. Dzięki koneksjom towarzyskim w jej orbicie pojawił się Bartłomiej Misiewicz. Po jego zatrzymaniu CBA przeszukała jedną z siedzib Cat@Net - czytamy. 

Spółka Cat@Net: nie jesteśmy farmą trolli; w zw. z artykułem "Newsweeka" podejmiemy kroki prawne

Zarząd stanowczo zaprzecza zarzutom, że spółka jest farmą trolli; nie realizujemy też żadnych umów na rzecz spółek Skarbu Państwa lub instytucji państwowych - poinformowała firma Cat@Net, odnosząc się do doniesień poniedziałkowego "Newsweeka". Zapowiedziała też podjęcie kroków prawnych.

Do informacji "Newsweeka" w komunikatach odniosły się obie spółki, zaprzeczając doniesieniom tygodnika. Obie zapowiedziały podjęcie kroków prawnych. Agencja AM Art-Media podkreśliła też, że w związku z zarzutami wezwała swojego byłego podwykonawcę, czyli spółkę CAT@Net, do złożenia wyjaśnień.

"Zarząd stanowczo zaprzecza zarzutom, że spółka jest farmą trolli. Obszarem działalności spółki jest outsourcing działań marketingowych na platformach społecznościowych. Przekazujemy rzetelne informacje, zabieramy głos w imieniu naszych klientów, promujemy ich produkty i usługi, jak każda tego typu agencja" - poinformowała spółka Cat@Net.

Podkreśliła przy tym, że część z jej pracowników firmy prowadzi własne konta w mediach społecznościowych, jednak mają oni w tym zakresie swobodę wyrazu. "Celem takiego działania jest stworzenie kont influencerskich z możliwie najszerszym zasięgiem w społeczności internetowej" - czytamy.

Jak tłumaczy spółka, konta te nie są prowadzone pod nazwiskiem i imieniem danego pracownika. "Nie może w tym przypadku być mowy o fałszywych czy też sztucznych kontach, ponieważ za każdym stoi konkretny człowiek ze swoimi poglądami i zainteresowaniami. Potwierdza to w artykule sama autorka, która przez kilka miesięcy pracowała w naszej firmie i prowadziła JEDNO KONTO, za co otrzymywała regularne wynagrodzenie. Zwraca ona uwagę na pozostawienie jej swobody w doborze poruszanych tematów, w tym obszaru kultury i sztuki oraz ekspresji poglądów społecznych. Dodatkowo fakt, iż autorka została zatrudniona podczas otwartego procesu rekrutacyjnego, świadczy o tym, że tworzenie sensacyjnej atmosfery wokół działalności spółki jest nieuzasadnione" - czytamy w komunikacie.

"Zarząd Spółki stanowczo zaprzecza, jakoby konta influencerskie prowadzone przez pracowników spółki stosowały hejt, mowę nienawiści czy też dezinformację. Żadne z kont influencerskich, prowadzonych przez pracowników spółki ani też żadna poszczególna wypowiedź na koncie, nie została zgłoszona przez jakiegokolwiek użytkownika portalów społecznościowych do administratora danego portalu, jako propagująca dezinformację czy też mowę nienawiści" - podkreślono.

Spółka poinformowała też, że firma nie realizuje ani nie realizowała umów na rzecz spółek Skarbu Państwa lub instytucji państwowych. "Teza o finansowaniu firmy przez państwowe spółki jest w związku z tym zupełnie nieprawdziwa. Firma nie miała również zlecenia na prowadzenie kampanii Andrzeja Szejny ani żadnego polityka. Nieprawdziwe są też podane w artykule informacje odnośnie zakresu zadań, jakie spółka realizowała na rzecz wymienionych w tekście podmiotów. Żaden z klientów nie zlecał prowadzenia działań nieetycznych" - podkreślono.

Cat@Net dodał, że w związku artykułem "podejmie zdecydowane kroki prawne w celu ochrony dobrego imienia i dóbr osobistych szkalowanych pracowników".

Z kolei agencja AM Art-Media podkreśliła, że nie zlecała trollingu, działań dezinformacyjnych ani hejtu w mediach społecznościowych. "Tym bardziej oburzające jest przypisywanie Agencji zlecania wpisów szkalujących śp. prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza lub treści dotyczących +Gazety Wyborczej+. W związku z tym zapowiadamy podjęcie kroków prawnych w celu ochrony dóbr osobistych naszej Agencji" - czytamy w oświadczeniu.

Jak podkreślono, spółce Cat@Net zlecono monitoring i analizę mediów społecznościowych na wewnętrzne potrzeby agencji. "W związku z zarzutami +Newsweeka+ wezwaliśmy naszego byłego podwykonawcę do przedstawienia wyjaśnień" - dodano.

"Dodać należy, że Agencja nigdy nie świadczyła na rzecz TVP usług związanych z aktywnością w mediach społecznościowych. W okresie, kiedy anonimowe konta miały publikować treści dotyczące prezydenta Adamowicza (styczeń 2019) lub treści dotyczące +Gazety Wyborczej+ (maj 2019) Agencja nie świadczyła żadnych usług na rzecz TVP SA i nie łączył ją z TVP SA żaden kontrakt" - czytamy.

sno/ robs/ kmz/ pś/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
23 8 antybolszewik

Tam w każdym resorcie, nie tylko w prokuraturze jest armia trolli. My w podatkach płacimy za rządowy hejt. Orwell się kłania.

! Odpowiedz
6 26 silvio_gesell

I doszło do tego, że media same już piszą, że kłamią. Od czegoś trzeba zacząć mówić prawdę, ale żeby od razu od samokrytyki?

! Odpowiedz
28 57 aerk

koń by się uśmiał, ciekawe co jeszcze Lisweek wymyśli ? Może napisze o farmie trolli PO-KOmuny czyli o `soku z buraka`

! Odpowiedz
44 60 silvio_gesell

To nie jest nawet kropla w porównaniu do machiny medialnej sponsorowanej z reklam korporacji, która agituje przeciwnie.

! Odpowiedz
61 40 psokal

Jak ta machina będzie wyzywać PiSowców od zdrajców, nie-Polaków nienawidzących Polski którzy chcą zniszczyć własny kraj oraz będą brutalnie atakować ich rodziny, to powiemy że jest remis. Na razie nie ma porównania i żadne jęczenie trolli tego nie zmieni.

! Odpowiedz
35 11 pan_stanislaw_bezdomny

WIedziałem że skomentujesz :)

! Odpowiedz
38 18 jkendy

Sam to wymyśliłeś? Czy podało ci to samo źródło które informowało o ogromnych aferach VAT za rządów PO. Chociaż jak się okazało szefem od VATu był człowiek Banasia.

! Odpowiedz
13 25 silvio_gesell odpowiada psokal

Mówisz, masz:

https://wiadomo.co/olgierd-lukaszewicz-wladza-pis-to-zdrajcy-interesu-narodowego/
https://twnews.pl/pl-news/lubnauer-pis-nienawidzi-ludzi-przedsiebiorczych-nienawidzi-fryzjerki-i-mechanika-z-mala-dzialalnoscia
https://www.rp.pl/Spoleczenstwo/190129838-Badania-Wieksza-nienawisc-po-stronie-zwolennikow-opozycji- niz-PiS.html
https://opinie.wp.pl/jakub-majmurek-kreml-by-tego-lepiej-nie-wymyslil-czy-rzad-pis-realizuje-polityke-moskwy-6223114295191681a
https://wyborcza24.pl/syn-szydlo-zniknal-wiadomo-co-zrobil

Oczywiście, że są to portale żyjące z reklamy, zatem z robienia sensacji tam gdzie jej nie ma.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
28 12 psokal odpowiada silvio_gesell

Brawo, po kilku godzinach szukania znalazłeś pojedyńcze linki w których zwolennicy opozycji mówią to samo co w propisowskich mediach stanowi absolutną codzienność. I ta codzienność ma być kropla? Czy pamiętasz okładkę "W sieci" prezentującą przerobione zdjęcie z 10.IV na którym zapłakany Tusk nagle wymienia uśmiechy z Putinem? Wyobrażasz sobie żeby taką okładkę z Putinem i J. Kaczyńskim strzeliła Wyborcza albo Newsweek? Gdyby tak zrobili - osobiście, publicznie spaliłbym egzemplarz tej gazety. Nie przypominam sobie żeby ktokolwiek tak postąpił z egzemplarzem "W sieci". Tyle na temat standardów i tego czyj hejt jest kroplą w porównaniu z działaniem drugiej strony.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
9 18 silvio_gesell odpowiada psokal

Królu złoty, oczywiście, że hejt jest z obu stron. Ale gdy wpiszesz w Google:
„opozycja to zdrajcy” - 600 wyników
„PiS to zdrajcy” - 3800 wyników
Liczby nie kłamią: jest więcej hejtu na PiS, niż ze strony PiS, bo PiS ma mniej mediów, i mniejszą ich oglądalność.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,4% I 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% I 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 282,8 zł I 2020
Produkcja przemysłowa rdr 1,1% I 2020

Znajdź profil